Bekeravontuur Waskemeer eindigt tegen SWZ Boso Sneek

Bekeravontuur Waskemeer eindigt tegen SWZ Boso Sneek Waskemeer kwam zaterdagavond voor het eerst sinds het noodlottige verkeersongeluk op 5 november jl. in actie. Op sportpark 't Ald Leger werd hoofdklasser SWZ Boso Sneek welkom geheten voor de 2e ronde in het KNVB Beker toernooi. Nadat een minuut stilte in acht werd genomen ter nagedachtenis aan Daniël Postema, streden beide partijen voor een plaats in de volgende ronde. Uiteindelijk bleek de Sneker equipe van trainer Berry Zandink logischerwijs een maatje te groot voor de groenhemden. Het werd na 90 minuten spelen 1-4 voor de gasten. Mede dankzij een kleinmoedig optreden van scheidsrechter Tanja in de eerste helft, ontbrak het Waskemeer aan enig fortuin, waardoor de wedstrijd binnen een uur gespeeld leek te zijn. Doelpunt aan de zijde van Waskemeer kwam van de voet van A-junior Jelmer Haites. Nadat de aftrap werd genomen, was terstond de spelopvatting van beide teams zichtbaar. SWZ Boso Sneek veel in balbezit op de helft van Waskemeer, waarbij de thuisploeg op eigen helft trachtte de ruimtes klein te houden en waar mogelijk middels de snelle Bouwe Veenstra en vaardige Jelmer Haites enig gevaar in de counter te stichten. In de openingsfase had Sneek veel balbezit, maar tot grote kansen kwam het niet. Diverse malen wist doelman Johan Bouma de matige voorzetten vanaf de flanken onschadelijk te maken. Daar waar het spel doorging, werd er op indrukwekkende wijze massaal in de 10e minuut, het rugnummer van Daniël Postema, geapplaudisseerd door het publiek. Gedurende de eerste helft probeerden de Snekers de opbouw in een vroegtijdig stadium te verstoren. Aan de zijde van Waskemeer ontstonden er kleine slordigheden waar de gasten wel raad mee wisten. Bij een fraaie actie over meerdere schijven, stapten diverse spelers verkeerd uit, waardoor een doelpunt niet voorkomen kon worden. Waskemeer bleef er in geloven, wat resulteerde in enkele gevaarlijke counters. Een prachtige crosspass van de van een blessure teruggekeerde Jurrien Hummel bereikte Bouwe Veenstra. De snelle aanvaller omspeelde in het strafschopgebied diens directe tegenstander, welke niets anders kon doen dan Veenstra naar de grond werken. Scheidsrechter Tanja spaarde hier SWZ Boso Sneek en ontnam Waskemeer daarmee een zuivere strafschop. Aan de andere kant haalde Douwe van der Mei de voortdurend gevaarlijke Kadir Usta naar de grond, waarvoor, weliswaar terecht, wel een strafschop werd gegeven. Doelman Bouma liet zijn klasse zien en keerde puik de Sneker strafschop. Nadat Tjeard Haites binnen de lijnen kwam voor de geblesseerde Hedzer van Veen, was het Bouwe Veenstra die de 1-1 maakte. Tot ieders grote verbazing keurde scheidsrechter Tanja het loepzuivere doelpunt af wegens een vermeende overtreding op de verdediger van Sneek, welke zich volledig liet verassen door de dadendrang van Veenstra die meerdere malen in zijn eentje de verdediging van Sneek wist te laten wankelen. Enkele minuten later kreeg Herman Rozema een uitstekende mogelijkheid na het terugleggen van de bal door Veenstra. Diens schot ging voorlangs, waarbij een hand van een Sneker verdediger de bal nog beroerde. Nadat scheidsrechter Tanja assistent trainer Visscher achter de omheining verhuisde in verband met (onterecht) vermeend commentaar op de leiding, kwamen vlak voor rust de gasten op 0-2. Een vrije trap van Poelstra werd door Sneek gesmoord. Een aanval over 3 schijven volgde, waarmee men voor het doel van Bouma stond. De doelpoging werd onhoudbaar tegen het net geplaatst. In de eerste minuten van de 2e helft was Waskemeer niet bij de les. Het gaf teveel ruimte aan de gasten, welke onverbiddelijk toe wisten te slaan, waardoor in slechts enkele minuten Sneek tweemaal tot scoren kwam. De groenhemden gooide het laatste schroom van zich af en wist zowaar nog enkele malen kansen te creëren. Nadat Jan de Groot het veld verliet voor Bart Roijenga, wist A- junior Jelmer Haites de eer voor de thuisploeg te redden. Na een goede aanval over de rechterflank werd Haites voor het doel opgemerkt die dit buitenkansje bekwaam afrondde. In de laatste 10 minuten kwam Sietze Keuning voor de moegestreden Hummel binnen de lijnen, waarna Tim Haven er nog een actie uit wist te persen, waarmee Herman Rozema op de rand van het strafschopgebied werd bereikt. Helaas wist hij daarbij het doel niet te vinden. Ook een voorzet van Haven op Veenstra werd niet tot doelpunt verwerkt, daar de Sneker doelman met een uiterste krachtsinspanning de kopbal wist te pareren. Enkele corners die volgden leverden niets op. In de absolute slotfase behoedde Johan Bouma Waskemeer voor nog een tegentreffer. Middels een behendige reflex wist Bouma de bal in een één tegen één situatie te toucheren die vervolgens via de buitenkant van de paal verdween. Terstond floot scheidsrechter Tanja voor het einde van de wedstrijd, waardoor SWZ Boso Sneek met 1-4 won en daarmee terecht een ronde verder bekert.
1 Anjum 1 0 0
1 Mamio 1 26 65