Belangrijke overwinning Waskemeer tegen VIOD Driezum

Belangrijke overwinning Waskemeer tegen VIOD Driezum Waskemeer heeft zaterdagmiddag voor de tweede maal op rij de volle buit mogen bijschrijven. Daar waar de overwinning tegen Veenhuizen nog gepaard ging met veel overtuiging en een groot aantal kansen, was het tegen VIOD Driezum een meer spannend dan goed duel. Op sportpark t'Ald Leger werd een cruciale winstpartij geboekt, waardoor de groenhemden drie wedstrijden voor het einde van de competitie enige afstand op de concurrentie heeft genomen in strijd tegen degradatie. Nadat arbiter Secer voor de aftrap had gefloten, werd direct duidelijk dat VIOD Driezum de goede reeks wenste voort te zetten om daarmee net als de thuisclub te pogen de nacompetitie te ontlopen. In een rommelige openingsfase kon de thuisploeg aanvallend gezien geen vuist maken, waardoor het spel op en neer golfde. De gastheren wisten vaker de tweede bal te winnen, al dan niet middels harde ingrepen. Hierdoor ontstonden er een tweetal kansen voor de manschappen van oefenmeester Spek. Eenmaal kwam VIOD over de linkerflank door, waarna een voorzet volgde. De spits kwam enkele centimeters tekort om binnen te koppen. Aansluitend kreeg een speler van VIOD de bal in het overvolle strafschopgebied voor de voeten, maar schoot van dichtbij op doelman van Valen.  Terstond werd een schot door doelman van Valen verkeerd ingeschat en niet klem vastgepakt, waardoor de keeper bij de rebound ongelukkig geblesseerd raakte en het veld moest verlaten. Tim Haven trok de handschoenen aan en Bart Rojinga kwam binnen de lijnen. Daar waar velen dachten dat de wedstrijd door deze mutatie in het voordeel van VIOD Driezum zou kantelen, was het echter Waskemeer dat telkens meer de regie in handen nam. Waskemeer wist de wedstrijd naar zich toe te trekken, waarbij enkele kansen ontstonden. De eerste echte grote kans was direct raak. Bouwe Veenstra omspeelde de doelman, maar diens schot werd door de inglijdende verdediger geblokt, waarna de rebound door Rik Haven werd benut. Aansluitend schoot diezelfde Haven op de lat en resulteerden enkele kansrijke mogelijkheden niet in het gewenste resultaat. In de tweede helft domineerde de thuisploeg meer en meer. VIOD Driezum wist aanvallend gezien minder te brengen dan in het eerste bedrijf. Nadat rond het uur spelen Jouke Bosgraaf diens tweede gele kaart zag door aanhoudende kritiek op de arbiter bij een toegekende vrije trap, was het wachten op een verdubbeling van de score. Ondanks een kopbal die rakelings naast het doel verdween vanuit een spaarzame hoekschop voor VIOD Driezum, volgde de twee tegen nul zo'n tien minuten later. Een prachtige voorzet van Bouwe Veenstra werd door Willem de Jong bekwaam binnen gewerkt. Het restant van het duel speelde zich voornamelijk af op de helft van de gasten, waarbij de groenhemden met enige regelmaat slordig waren in de eindpass. Met nog een klein kwartier te spelen werd Jurrien Hummel binnen de lijnen gebracht voor de moegestreden Rik Haven. Uiteindelijk veranderde er niets meer aan de score, waardoor na negentig minuten spelen een belangrijke driepunter bijgeschreven mocht worden. Hiermee heeft Waskemeer goede zaken gedaan om te pogen aan de nacompetitie plaatsen te ontkomen. Volgende week wacht het lastige uitduel tegen Anjum, welke eveneens de punten nog hard nodig heeft om uit de onderste regionen weg te blijven. Bekijk onderstaande wedstrijdfoto's die door Roland van Beurden gemaakt zijn.
Uitslagen
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1