Waskemeer trots op doorstromen Elize van Vilsteren naar SC Heerenveen

Met gepaste trots bereikte onze vereniging afgelopen zomer het nieuws dat Elize van Vilsteren de overstap heeft gemaakt naar de damesafdeling van sc Heerenveen. Als kind van de club maakte ze in de zomer van 2017 de overstap naar Drachtster Boys. Door haar uitverkiezing in de meisjestak van de KNVB moest ze een stap hogerop maken, welke ze in Drachten wist te vinden. Bij Drachtster Boys kwam ze twee jaar uit in de landelijke tweede divisie. Ook in Drachten was men al snel overtuigd van haar voetbalkunsten en het afgelopen jaar was ze dan ook een vaste waarde in de basis. Haar onverzettelijkheid en techniek bleef ook daar niet opgemerkt wat ertoe heeft geleid dat ze gevraagd werd om uit te komen in de MO17 van sc Heerenveen. Inmiddels traint ze daar driemaal in de week en speelt ze zaterdags haar wedstrijden in het blauw-witte pompeblêden tricot.

Het moge duidelijk zijn dat we als jeugdbestuur apetrots zijn op ons jeugdexponent Elize. Het voetbal begon voor haar op jonge leeftijd bij onze kabouters. Hierna heeft ze meerdere jeugdteams doorlopen totdat ze op 12 jarige leeftijd in de JO13 de overstap maakte naar Drachtster Boys. Ook toen ze actief was in Drachten was ze nog geregeld te vinden op ons sportpark. Met haar passie en gedrevenheid vormt ze een voorbeeld voor onze jeugd en laat het zien dat niks onmogelijk is voor hen die willen. We wensen Elize alle succes toe voor nu en in de toekomst en hopen natuurlijk dat ze uiteindelijk met het eerste elftal van sc Heerenveen zal uitkomen in de Eredivisie. Als trouwe supporter zullen we haar verrichtingen blijven volgen in de toekomst!

Onderstaand interview met Elize verscheen onlangs in de Nieuwe Ooststellingwerver:

Waskemeer - Ooststellingwerf is goed vertegenwoordigd in de jeugd van SC Heerenveen. Elize van Vilsteren, Iris Teijema en Louise Post verdedigen met veel plezier de clubkleuren van Friese club.

Elize van Vilsteren uit Waskemeer is veertien jaar en kreeg vorig seizoen de kans bij SC Heerenveen te mogen voetballen. Ze kreeg een uitnodiging voor de trainingsgroep van meiden onder veertien. Haar talenten bleven er niet onopgemerkt en de club gaf aan verder met Elize te willen. Tot grote blijdschap van de Waskemeerse, die vanaf haar vijfde al voetbalt en dit seizoen aansluit bij het MO17-team.

Kabouters

Het voetbal begon voor haar bij de kabouters van Waskemeer. De meeste meisjes van haar klas deden aan heel andere sporten, maar Elize wilde heel graag op voetbal. Haar ouders gaven uiteraard toestemming en vonden het zelf ook maar al te mooi om de verrichtingen van hun dochter te bekijken. Elize bleef steeds bij Waskemeer voetballen en deed dat tot het JO13-1-team. Vervolgens kwam ze voor Drachtster Boys uit. Met die club speelde ze de afgelopen twee seizoenen in de landelijke Tweede Divisie.

Schaduwselectie

Vanaf haar tiende is ze al door de KNVB geselecteerd en mocht ze veelvuldig meetrainen met de betere voetbalsters. Een talent dus dat erg veel zin heeft in het nieuwe seizoen. ,’Afgelopen seizoen heb ik dan wel niet de landelijke selectie voor onder 14 gehaald, maar heb wél het hele seizoen in de schaduwselectie gespeeld en getraind. Volgend seizoen word ik opnieuw door de KNVB uitgenodigd en dan hoop ik wél het landelijk team te halen. Mijn doel voor dit seizoen is mezelf te blijven ontwikkelen bij SC Heerenveen en door te gaan met de landelijke selectie bij de KNVB. Ik ga proberen dit jaar in de landelijke selectie van onder de 15 te komen.’

Eredivisie

Uiteindelijk wil Elize proberen het eerste elftal van SC Heerenveen te halen. Het is een van haar grote wensen. Aan de steun van haar ouders ligt het niet. Meestal zijn ze aanwezig en steunen ze hun dochter. ‘Je weet nooit hoe het loopt, maar mijn doel is door te stromen naar de beloften van SC Heerenveen om uiteindelijk in de Eredivisie te kunnen voetballen en om in het Nederlands elftal te komen en wie weet ooit in het buitenland te gaan voetballen bij een profclub. Ik speel op het middenveld of achterin. Ik weet nog niet of ik basisspeelster ben, omdat dat nog niet bekend is. Ik speel dit seizoen voor het eerst bij SC Heerenveen in de competitie.’

Aangepast lesrooster

Daar wordt uiteraard volop getraind en ook gaat er veel tijd in zitten. Voor Elize is dat geen probleem, want haar school verleent prima medewerking. Zo heeft ze een aangepast lesrooster zodat ze op tijd op de trainingen kan zijn. ‘Ik train drie keer per week bij SC Heerenveen en straks ook nog één keer bij de KNVB en ’s zaterdags zijn de wedstrijden. Na de winterstop wordt er met SC Heerenveen vier keer per week getraind. Mooi dat school zo meewerkt. Ik geniet echt heel erg bij SC Heerenveen en waardeer het dat ze zo meewerken. Ik heb het tot nu toe erg naar mijn zin bij SC Heerenveen en word daar goed ontvangen. Ook heb ik een leuk team. We gaan proberen zo hoog mogelijk te eindigen. Het team heeft er de kwaliteiten voor om een rol van betekenis te gaan spelen.’

Toernooi

Het nieuwe seizoen staat uiteraard in het teken van competitievoetbal, maar ook zijn er toernooien. Elize vindt het erg leuk om toernooien te spelen en heeft er al een aantal gespeeld. ‘Ik ben met het 014-team van SC Heerenveen al een aantal keren naar een toernooi geweest. Zelfs een keer met de SC Heerenveen-spelersbus. Met mijn nieuwe team ben ik in het pinksterweekend naar een internationaal toernooi bij vv Alkmaar geweest. Dat was heel leuk en je speelt niet alleen tegen ander profclubs en regioteams uit Nederland, maar ook tegen teams uit Zweden en Finland. We zijn uiteindelijk op de derde plaats geëindigd. Competitiewedstrijden zijn leuk, maar op een groot toernooi spelen vind ik nóg leuker. Ik hoop dan ook ooit op een echt groot toernooi te spelen. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen.”