Saturday 06 May 2023 14:30
Mitchell Schievels
(Matthijs Haveman)
tegenstander
Waskemeer opnieuw onderuit in derby

Waskemeer heeft zaterdagmiddag opnieuw de derby tussen Haulerwijk Boven en Beneden verloren. Ook ditmaal kwamen de groenhemden op voorsprong, maar stond het na negentig minuten wederom met lege handen. Beide ploegen hadden fases in de wedstrijd waarin het de bovenliggende partij was, maar uiteindelijk bleek Haulerwijk het meest effectief. Het werd 3-1 voor de gastheren.

Door een enorme wolkbreuk tijdens de warming up werd besloten om de wedstrijd met een half uur uit te stellen. Na een tweede warming up, werd er om 15:00 uur afgetrapt. Weinig supporters durfden een plek langs de lijn te verschaffen wegens de enorme modderstroom die was ontstaan, waardoor het gros van het publiek zich rondom de nieuwe kantine bevond. Waskemeer verscheen aan de aftrap zonder aanvoerder Dennis Hardenbol en aanvaller Bouwe Veenstra. De gasten kwamen het scherpst uit de kleedkamer en scoorden ontzettend snel in de wedstrijd. Arbiter J.K. Wiersema paste de voordeel regel toe, waarna Mitchell Schievels met een kiezel hard schot de doelman het nakijken gaf. De thuisploeg was gewaarschuwd, waarna de wedstrijd op en neer golfde met talrijke mogelijkheden. Na verschillende individuele fouten en risicovol spel rond eigen zestienmeter van Waskemeer werd een corner tegendraads raak gekopt, waarbij aanvoerder De Jong bij de eerste paal door een op het oog houdbare bal werd verrast. Enkele minuten later was het, na het zoveelste onnodige balverlies op eigen helft, een afstandschot die doelman Bouma na een rare stuit niet kon klemmen. Vanuit buitenspel positie was het een koud kunstje voor Fokkens om binnen te werken. Het vlagsignaal werd tot ongenoegen van Waskemeer niet overgenomen door de goedlachse leidsman die zich op het moment van het schot niet op één lijn bevond met de doelpuntenmaker (2-1). Deze blunder van de arbiter was extra zuur omdat hij ook al een handsbal van Haulerwijk in het strafschopgebied over het hoofd had gezien. Kort daaropvolgend was het op aangeven van de snelle Aren Greebe de spits van Waskemeer die van dichtbij hard op doel schoot, maar waarbij de voortreffelijk verdedigende Thomas van Waarden zich in de baan van het schot wist te werpen. De corner leverde niets op. Op slag van rust was het opnieuw Waskemeer met een enorme kans. Een onhoudbaar schot in de lange hoek werd uit de baan van het schot geslagen door een verdediger, waardoor de gelijkmaker niet tot stand kwam. Arbiter Wiersema floot voor een hoekschop en spaarde hiermee de thuisploeg opnieuw behoorlijk. Aan de andere kant van het veld werden enkele mogelijkheden van een in de eerste helft gevaarlijker Haulerwijk door doelman Bouma onschadelijk gemaakt of verdwenen in de ballenvanger. Na de thee begon een veel opportunistischer spelend Waskemeer sterk. Haulerwijk werd volledig teruggedrongen en verdedigde de voorsprong op voornamelijk de eigen helft. Waskemeer creëerde niet veel uitgespeelde kansen, maar wel een flink aantal mogelijkheden. Zo werd onder meer een kopbal van de doellijn verwerkt door een alerte verdediger en verdween een vrije trap van invaller Jurrien Hummel rakelings over het doel. Een belangrijk moment in de wedstrijd was de ongecontroleerde actie van de doelman bij een hoge bal op Mitchell Schievels. De doelman miste de bal en raakte de spits in het gezicht. De scheidsrechter oordeelde, tot verbazing van velen, een doeltrap. Na afloop waren zowel trainer alsmede de keeper van Haulerwijk van mening dat dit een strafschop en rode kaart had moeten zijn, maar deze kwam er zoals gezegd niet. De bebloede Schievels kon na een behandeling de wedstrijd vervolgen. Ruim een kwartier voor tijd was het Patrick Hilhorst die een verdienstelijke counter van de thuisploeg prachtig binnenschoot, het provocerende juichen voor de dug out van Waskemeer was enigszins misplaatst na deze mooie actie. In de slotfase golfde het spel op en neer, waarbij Patrick Hilhorst het veld geblesseerd moest verlaten en Waskemeer het restant met 10 personen moest uitspelen. Hessel Zuidema kreeg voor een lichte overtreding, welke deze middag zoveel zonder kaart werden bestraft, zijn tweede gele kaart. Na afloop werd onder zonnige omstandigheden de wedstrijd op sportpark de Hichte met elkaar doorgenomen. Door deze nederlaag haakt Waskemeer af in de strijd voor een plaats in de nacompetitie. Volgende week wacht de uit wedstrijd tegen SCN die nog volop strijd voor rechtstreeks lijfsbehoud.

Hoofdsponsor Waskemeer 1: Auto en Bandenbedrijf Jonkman

Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.

Uitslagen
22/10 Waskemeer 1 Drenthina 1 0 - 2