Gedisciplineerd Waskemeer verslaat Twijzel

Gedisciplineerd Waskemeer verslaat Twijzel Zaterdagmiddag heeft Waskemeer goede zaken gedaan in en tegen Twijzel. De groenhemden wisten de volle buit bij te schrijven tegen de subtopper in 3B. Voorafgaand aan het duel stond Waskemeer op plaats 8 op de ranglijst, maar was het gat met de hekkensluiter slechts vier punten. Na de wedstrijd, welke in 2-3 eindigde, overheerste voornamelijk de opluchting bij de gasten.  Onder leiding van de jonge arbiter Marijt, mocht Waskemeer op sportpark De Moune aantreden tegen Twijzel. De thuisploeg had in het eerste bedrijf het meeste balbezit, terwijl de gasten met meer beleving en overtuigingskracht te werk gingen. Nadat Mark Veldman met een blessure het strijdtoneel na vijf minuten al moest verlaten, voor hem kwam Tseard Haites binnen de lijnen, was het Twijzel dat in de openingsfase enkele mogelijkheden onbenut liet. Het waren de groenhemden die op voorsprong wisten te komen. Een mooie combinatie eindige bij Jelmer Haites, welke de bal strak voor wist te trekken op de inkomende Bouwe Veenstra. Een verdediger van de thuisploeg was eerder bij de bal, maar werkte deze onder druk van Veenstra in eigen doel (0-1). Gedurende de tweede helft kregen beide ploegen enkele mogelijkheden, waarvan Bouwe Veenstra op aangeven van Rik Haven de grootste kans naast schoot. Daar waar doelman van Valen met enkele goede reddingen een solide partij keepte, was het doelman Bremer van Twijzel die het venijnige en bovenal harde schot van de goed spelende Tim Haven niet klem kon vast pakken. Bouwe Veenstra was het meest attent en verdubbelde nog voor rust de score. Na de rust ontstonden er ruimtes voor de gasten. Waskemeer leek daarvan na de pauze direct te kunnen profiteren. Willem de Jong onderschepte de bal en kon het hele veld oversteken. Diens pegel werd echter tot corner verwerkt. Nadat Mechiel van Valen enkele voorzetten onschadelijk had gemaakt, was het Bouwe Veenstra die oog in oog voor de doelman stond. Op snelheid leek Veenstra de bal te verspelen, maar werd tegelijkertijd door de doelman naar de grond gewerkt. Scheidsrechter Marijt floot tot ongenoegen van het thuispubliek voor een strafschop die feilloos door Willem de Jong werd binnen gewerkt. Terstond werd de licht aangeslagen Rik Haven vervangen door Sander Visser. Nadat enkele uitbraken niet werden verzilverd door Waskemeer, wist Twijzel via Rene Pauw te scoren (1-3). Met nog tien minuten te spelen werd de moegestreden Jurrien Hummel gewisseld voor JO-19 talent Leon Clemens. Diezelfde Clemens liet snel van zich horen. Een hard schot belandde via de vingertoppen van de doelman op de paal. Twijzel pompte diverse malen de bal hoog in het strafschopgebied. Veelal wist de achterhoede zonder al te veel moeite overeind te blijven. In de blessuretijd wist Twijzel toch nog de 2-3 te maken via Johannes van der Meulen die op het randje van buitenspel raak schoot. Waskemeer kreeg nog een tweetal corners, waarna de goed leidende scheidsrechter voor het einde floot. Waskemeer speelt de komende periode viermaal op rij thuis, te beginnen komende zaterdag tegen Kollum. De winnaar van de tweede periode kende een mindere fase, maar lijkt het lek weer boven te hebben en doet na de verliespartij van koploper Leovardia nog volop mee voor het kampioenschap. De aftrap vindt zaterdagmiddag op sportpark t' Ald Leger om 14:00 uur plaats.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54