Gedisciplineerd Waskemeer ziet Leovardia met periodetitel vertrekken

Gedisciplineerd Waskemeer ziet Leovardia met periodetitel vertrekken Waskemeer is er zaterdagmiddag niet in geslaagd om Leovardia langer te laten wachten met het binnenhalen van de eerste periodetitel. Het defensief ingestelde Waskemeer kon het de gedoodverfde titelkandidaat in 3B lange tijd zeer lastig maken. Door collectief gedisciplineerd te werk te gaan, poogden de groenhemden een broodnodig resultaat binnen te slepen. Eén moment was voor de gasten afdoende om de periodetitel zonder enig puntverlies naar zich toe te trekken. Nadat de gasten met de bus in Waskemeer waren gearriveerd, kon er om 14:00 uur afgetrapt worden voor het duel tussen de gedoodverfde titelkandidaat en het laag geklasseerde Waskemeer. Oefenmeester Gert Haak kon door uiteenlopende omstandigheden niet beschikken over een behoorlijk aantal vaste krachten. Het defensieve strijdplan die werd gehanteerd leek lange tijd succesvol te zijn. De jonge selectie voerde met de juiste mentaliteit het strijdplan goed uit, waardoor de gasten nauwelijks tot grote uitgespeelde kansen wisten te komen. In de eerste minuten van de wedstrijd kreeg Waskemeer een vrije trap die door de hardwerkende Tim Haven in de handen van de doelman verdween. Terstond schoot Mitchell Schievels uit een lastige situatie in het zijnet. De Leeuwarders hadden veelvuldig balbezit, combineerden er op los, maar werden spaarzaam gevaarlijk. De defensie met in het centrum Douwe van der Mei en Rik Haven acteerde uitermate degelijk. Diezelfde Haven zorgde er op slag van rust voor dat de voormalig Hollandia spits Kalvin Robert niet tot scoren kwam. Diens inzet werd op het laatste moment door Haven geblokt. Na rust was de eerste kans, net als in het eerste bedrijf, voor de thuisploeg. Mitchell Schievels werd de hoek ingestuurd. Schievels werd de bal in eerste instantie ontnomen, maar veroverde de bal meteen terug bij de hoekvlag. Een dribbel resteerde die vervolgens hard in de hoek werd geschoten. Een goede reflex van doelman Tibben voorkwam de voorsprong. Terstond kwam Tim Haven met een knappe actie aan de rand van het strafschopgebied naar binnen toe snijden. Zijn inzet was niet hoog genoeg en daarmee een eenvoudige prooi voor de vijandelijke doelman. Leovardia bleef via de flanken zoeken naar de openingstreffer, waarbij het met enige regelmaat terug werd gevlagd voor buitenspel. Rik Haven wist ook nu een spaarzame inzet binnen de palen weg te werken die buiten het bereik van doelman Femko de Vries op doel werd geschoten. Vele standaardsituaties bleven lange tijd ongevaarlijk. Nadat Tim Haven geblesseerd het veld moest verlaten en Leovardia ook begon te wisselen, ging het in de zeventigste minuut mis. Een voorzet van Lars Posthumus bereikte Kalvin Robert die van dichtbij hard in het dak van het doel schoot. Leovardia bleef combineren zonder echt gevaarlijk te worden. Waskemeer pompte van achteruit de bal richting Schievels, van der Mei en Meijerhof. Tot kansen kwam het echter niet, waardoor de gasten de felbegeerde periodetitel na 90 minuten konden bijschrijven met als hoger doel het kampioenschap. Voor Waskemeer een zure nederlaag, want door als collectief hard te werken en te vechten voor elke meter, leek het lange tijd een punt te kunnen bijschrijven. Helaas werd het geen stunt voor de groenhemden, maar met de vertoonde mentaliteit en door andere accenten te leggen in het strijdplan, lijkt er een weg ingeslagen te zijn waar Waskemeer mee verder kan. Komend weekend is er geen competitiewedstrijd voor de A- categorie, zijnde het eerste en tweede. Er zal daarom donderdagavond in Zevenhuizen geoefend worden met de A- selectie. Op zaterdag 20 november is Waskemeer bij Rijperkerk te gast. Wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
Uitslagen
18/06 SC Kootstertille 1 Waskemeer 1 4 - 1