Gehavend Waskemeer wint van V&V'68 Garyp en bekert door

Gehavend Waskemeer wint van V&V'68 Garyp en bekert door Waskemeer heeft dinsdagavond de derde en laatste bekerwedstrijd in de poulefase winnend weten af te sluiten. In verband met het dorpsfeest in Garyp komend weekend werd besloten het duel eerder te spelen, waarbij beide ploegen nog door konden gaan naar de volgende ronde van het bekertoernooi. V&V'68 Garyp (4 punten) moest van Waskemeer winnen (6 punten) om dit te realiseren. Op sportpark 't Ald Leger werd het uiteindelijk 2-1 voor de groenhemden. De productie werd verzorgd door Nicky Smid en Tjeard Haites. Dankzij deze overwinning gaat Waskemeer verder in het bekeravontuur. Op een donker sportpark 't Ald Leger floot scheidsrechter Strampel voor de laatste bekerwedstrijd in de poule. Waskemeer trad aan zonder vaste krachten Regillio Holder, Tim Haven, Mechiel van Valen en Douwe van der Mei. Nadat ook Herman Rozema tijdens de warming-up uitviel, mocht de technische staf puzzelen. Onder leiding van gelegenheidsaanvoerder Rik Haven, welke de hele wedstrijd voorop ging in de strijd, stond de verdediging goed en werd er weinig weggegeven. Binnen een kwartier kwam de thuisploeg op voorsprong. Goed doorjagen op het middenveld van Willem de Jong resulteerde in balbezit, waarbij hij zich zelf een vrije doortocht naar het doel verschafte. Op het moment dat de Jong oog in oog met de doelman kwam was hij niet zelfzuchtig en gaf de aanvaller de bal breed op de meegelopen Nicky Smid (1-0). Wanneer Smid scherper voor de dag was gekomen had de thuisploeg met een 3-0 voorsprong kunnen rusten, ware het niet dat een tweetal opgelegde kansen verloren gingen. Een prachtige aanval over de linkerflank met Willem de Jong en Jurrien Hummel eindigde voor het doel. Smid nam de bal uitstekend aan, maar lepelde de bal op zo'n 6 meter voor het doel over. Middels een mooie combinatie over de rechterzijde van het veld kreeg Smid de vrije doortocht naar het doel, waarbij de bal aan de verkeerde kant van de paal voorlangs verdween. V&V'68 Garyp poogde veelal met de lange gerichte ballen van Joeke de Vries (voormalig speler ONT en BCV) van achteren uit gevaar te stichten, waarbij de bal vaste Wijmenga voor de meeste dreiging zorgde. Met een schot van afstand die de paal schampte was men het dichtst bij de gelijkmaker. Het overige gevaar ontstond uit enkele hoekschoppen. Doelman Jordy Boonstra hield zijn doel in de eerste helft schoon, waardoor er met een minimale voorsprong voor de thuisploeg werd gerust. In de tweede helft probeerden de gasten een doelpunt te forceren en werd het spel er aan beide zijden niet veel beter op. Ook scheidsrechter Strampel kon het op en neergaande spel niet meer bijbenen, waardoor er merkwaardige beslissingen volgden. Een terecht toegekende vrije trap aan de gasten werd doorgekopt door Wijmenga. De bal belandde bij diens in buitenspel verkerende teamgenoot, welke eenvoudig binnen kon werken. De grensrechter werd door Strampel genegeerd en later vervangen, terwijl de leidsman op afstand een inschatting moest maken. Kort daaropvolgend kreeg V&V'68 Garyp een strafschop toegekend. Jordy Boonstra ging naar de goede hoek en kreeg assistentie van de paal, waardoor het gelijk bleef. Waskemeer herpakte zich en kwam via een snelle aanval opnieuw op voorsprong. Een fraaie pass van Jurrien Hummel op de meegelopen Tjeard Haites werd bekwaam door Haites tot doelpunt verwerkt. Een bekeken schot in de lange hoek bleek onhoudbaar voor de keeper (2-1). De gasten uit Garyp pompten de ballen hoog de doelmond in zonder dat dit in grote kansen resulteerde. In de slotfase leek Nicky Smid vanaf eigen helft door te kunnen breken, ware het niet dat de laatste man de bal met de hand wegsloeg. Tot ongenoegen van de thuisploeg zag de arbiter deze actie over het hoofd. Daar het spel met enige regelmaat voor verzorgende acties stil had gelegen, werd er gevreesd voor veel blessuretijd. De scheidsrechter besliste anders en hield het na de reguliere speeltijd van 90 minuten direct voor gezien. Middels deze overwinning is de equipe van Rob de Jong poulewinnaar met 9 punten uit 3 wedstrijden. Vrijdagavond speelt de eerste selectie een oefenwedstrijd bij het VVK van voormalig Waskemeer trainers, Gert Haak en Roelof Reinders. Zaterdag 22 september, aftrap 14:00 uur, start de competitie thuis tegen v.v. Dokkum. Wedstrijdfoto's door Jaco Jonkman gemaakt.
Uitslagen
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1