JO13 boekt knappe overwinning op Drachtster Boys

JO13 boekt knappe overwinning op Drachtster Boys Zaterdag stond voor de JO13 de derde wedstrijd van de voorjaarscompetitie op het programma tegen Drachtster Boys JO13-5 . Nadat uit bij RWF een 2-1 overwinning werd behaald ging het vorige week met 5-1 het schip in tegen Jubbega doordat Waskemeer de opgelegde kansen onbenut liet. Drachtster Boys, opgericht in 1948 en met een ledenaantal van 1100 de grootste vereniging van Friesland, had tot dusver maar één wedstrijd gespeeld en die met 3-0 gewonnen van ONT. Waskemeer was dus gewaarschuwd. Om 8:45 floot scheidsrechter De Vos de wedstrijd in gang onder een stralend voorjaarszonnetje. De beginfase was rommelig, waarbij beide teams veel balverlies leden. De eerste grote kans was voor Waskemeer. Patrick werd diep gestuurd en ontweek de buitenspelval van de gasten. Hierna kwam hij oog-in-oog met de keeper, maar schoot de bal tegen de sluitpost aan. De rebound kwam voor de voeten van Matthijs, maar deze schoot de bal net over de goal. Tijd om bij de pakken neer te gaan zitten was er echter niet en nog geen minuut later was het wel raak. Matthijs stuurde Patrick diep en dit keer schoot hij 1-op-1 met de keeper wel raak. Drachtster Boys bleef gevaarlijk op de counter en kwam zowaar terug in de wedstrijd. De spits van de zwart-witten passeerde met een individuele actie z’n directe tegenstander en schoot daarna raak. Hierdoor ging de JO13 rusten met een 1-1 tussenstand. Na de thee was het spelbeeld hetzelfde als in de eerste helft, waarbij Waskemeer de bovenliggende partij was. Toch kwamen de gasten op voorsprong uit een terecht gegeven penalty. Peeters en Bouma bleven hun pupillen echter motiveren en de JO13 ging vol op de aanval. Nadat Matthijs geraakt werd door een tegenstander op de rand van de zestien meter kreeg Waskemeer een vrije trap. Hier wist Jelmer Nick wel raad mee en hij schoot de bal op een fantastische wijze in de kruising! De JO13 bleef Drachtster Boys vastzetten op eigen helft in de jacht op een driepunter. Tien minuten voor tijd werd Matthijs diep gestuurd door Nander. Matthijs wist op snelheid z’n individuele tegenstander af te schudden en plaatste daarna de bal beheerst langs de keeper. Deze voorsprong werd natuurlijk gevierd, maar Waskemeer wist ook dat het er nog niet was. Drachtster Boys ging volop de aanval spelen in een “alles of niets” poging. En het werd niets voor de bezoekers, want twee minuten voor tijd maakte Waskemeer de bevrijdende 4-2. Matthijs zette de linksback van Drachtster Boys onder druk, waardoor deze de bal verspeelde. Hierna zag Matthijs de geheel vrijstaande Nanning staan in het strafschopgebied, die op zijn beurt Patrick bediende. Laatstgenoemde passeerde de keeper met een fraaie schuiver, wat betekende dat Waskemeer op een veilige marge van twee doelpunten kwam. Dit was het sein voor de uitstekende fluitende leidsman De Vos om een einde te maken aan de wedstrijd. Door deze overwinning blijft de JO13 aansluiting houden bij de kop van de ranglijst. Waskemeer speelde als een hecht collectief, waarbij iedereen zich voor de volle 100% inzette. Leider Bouma omschreef het als volgt: “Het was een goede overwinning in een leuke wedstrijd. Dit resultaat biedt perspectief voor de rest van de competitie”. Volgende week komt de JO13 thuis in actie tegen Boornbergum (aanvang 10:00). Dan zal blijken of de voorspelling van Bouma uit komt. De overwinning van zaterdag smaakt echter naar meer!
1 Bakkeveen JO13-1 0 0
2 Drachten JO13-2 0 0