Onrustig Waskemeer verslaat Haulerwijk in tweede helft

Onrustig Waskemeer verslaat Haulerwijk in tweede helft Zaterdagmiddag stond de derde en daarmee laatste bekerwedstrijd in de poulefase op het programma, waarbij Waskemeer het thuis opnam tegen Haulerwijk. Na een verliespartij tegen NOK en een gelijkspel tegen Heerenveen, wisten de groenhemden het laatste bekerduel winnend af te sluiten. Gemakkelijk ging het zeker niet. Na een 2-2 ruststand bleek Waskemeer over de langste adem te beschikken, waarmee een 3-2 overwinning werd veilig gesteld. Rond 14:00 uur was het arbiter J.P. van der Born uit Assen die voor de aftrap op sportpark't Ald Leger floot. Het spel golfde van meet af aan op en neer, waarbij pittige duels aan beide zijden niet werden geschuwd. Nadat Bouwe Veenstra voor het eerste wapenfeit had gezorgd, waren het de gasten die voor de meeste dreiging zorgden. Nadat Haulerwijk enkele malen onhandig in buitenspelpositie stond bij kansrijke aanvallen, was het Jarno Hilhorst die besloot om door de verdediging van Waskemeer heen te soleren. De thuisploeg verzuimde adequaat in te grijpen, waarna de score werd geopend (0-1). Waskemeer herpakte zich enigszins en kreeg ook enkele kansen. Willem de Jong was het dichtstbij. Een schot van Bouwe Veenstra werd door de talentvolle doelman Atsma losgelaten, waarna de Jong de rebound op de keeper schoot. Ook een terugkopbal van Niek van Dijk richting de eigen bovenhoek werd een prooi voor de jonge doelman. Nadat arbiter van der Born verzuimde een strafschop toe te kennen aan de gastheren toen Douwe van der Mei naar de vlakte werd geschopt door een verdediger die de bal miste, was het Willem de Jong die terstond de gelijkmaker aantekende. Een diepe bal op de snelle Veenstra werd bekwaam voorgetrokken, waarna het voor de Jong een koud kunstje was om binnen te tikken. De vele overtredingen en irritaties over en weer, zorgden ervoor dat er vergeten werd te voetballen. Zowel Haulerwijk alsmede Waskemeer creƫerden nog enkele kansjes, soms vanuit de tweedelijn. De grootste mogelijkheid was voor Patrick Hilhorst die vanuit een moeilijke hoek snoei hard de paal raakte. Aan de andere kant was het opnieuw Willem de Jong die wist te scoren. Een strakke schuiver ging onder de doelman door, waarmee de groenhemden voor het eerst in dit duel op voorsprong wisten te komen. Lang kon men niet van deze treffer genieten, want het fris spelende Haulerwijk kwam nog voor rust langszij. Opnieuw verzuimde de defensie van de thuisploeg handelend op te treden, waarna Steijn Heijes na een dribbel verdienstelijk afrondde. In het tweede bedrijf kreeg Waskemeer de overhand en nam de druk op het doel van Haulerwijk toe, al waren het wel de gasten die via Patrick Hilhorst voor het eerste gevaar stichtte. Zijn schot verdween in het zijnet. De wisselwerking tussen de Jong en Veenstra zorgde voor diverse mogelijkheden, maar tot een doelpunt kwamen de acties niet. Rond het uur was het daarentegen wel raak. Een afgemeten voorzet van de jonge Jerre Wagenaar werd door Bouwe Veenstra met het hoofd raak gekopt. Aan beide zijden werd er volop gewisseld. Waskemeer kwam er diverse malen gevaarlijk uit, terwijl Haulerwijk met wat meer opportunisme enkele kansen door de lucht kreeg. Gescoord werd er aan beide zijden niet meer, waardoor Waskemeer met 3-2 de bekercampagne winnend afsloot. Na het duel werd onder toeziend oog van de beveiliging op het grote terras door beide partijen nagenoten van Lucas en Gea die voor de muzikale omlijsting zorgden. Volgende week start de competitie, waarbij Waskemeer het thuis tegen Wykels Hallum opneemt om 14:00 uur. De groenhemden zullen met de juiste mentaliteit, stabieler moeten acteren dan het in de voorbereiding heeft gedaan, om tot een goed resultaat te komen. Bijgevoegde wedstrijdfoto's zijn door Rens Hooyenga gemaakt.
Uitslagen
12/09 Waskemeer S.V. Haulerwijk 3 - 2