Nieuws Home Teams Trainingstijden Besturen Programma Bardiensten Jeugd Contact Inloggen App

Superstunt Waskemeer: Proftrainer Jan de Jonge nieuwe hoofdtrainer

Menigeen binnen en buiten de vereniging zal met de ogen knipperen. Jan de Jonge, succesvol werkzaam geweest bij verschillende eredivisieclubs en in landen als Duitsland, Turkije en Cyprus, zal komend seizoen bij de groenzwarten aan het roer staan. "De selectie was enorm verrast en is dolenthousiast", zo geeft bestuurslid technische zaken Sietze Keuning aan. Afgelopen seizoen stapte toenmalig hoofdtrainer Marcel Poll op nadat na een reeks tegenvallende resultaten de degradatiestreep snel in beeld kwam. Met name de assistenten Keuning en Meijerhof namen de honneurs waar en wisten ondanks de blessuregolf gelukkig vrij snel handhaving te realiseren.

En gezien de fantastische competitie waarin onder meer de derby's tegen Bakkeveen, Haulerwijk, Stanfries, ODV, Veenhuizen en Wilper boys op het programma staan, is dat voor de club een enorme opluchting dat het vlaggenschip zich heeft weten te handhaven. "Dat is een understatement", zo geeft Keuning aan. "Dit is de mooiste competitie waarin de club ooit is uitgekomen en we verwachten dit seizoen dan ook een recordaantal toeschouwers". Op de vraag of de verwachtingen met Jan de Jonge dan niet enorm hooggespannen zijn, antwoord Keuning bevestigend. "Het bestuur eist van De Jonge dat hij kampioen wordt", zo geeft Keuning lachend aan. "Nee zonder dollen, dat is natuurlijk niet het geval. Een aantal spelers zijn vertrokken naar vv Groningen (Schievels, De Jong en Muller) en Bouwe Veenstra gaat in een lager team spelen. Dat is een behoorlijke aderlating. Daar staat wel de terugkeer tegenover van de langdurig geblesseerde klasse keeper Johan Bouma en spelmaker Jordy Kailie. Bovendien gaan een paar jongens uit lagere elftallen weer vol voor een plek in de selectie en staat er daarmee een ruime jonge gretige groep. Een prestatiedoelstelling heeft het bestuur niet, niet anders dan handhaving", aldus een realistische Keuning.

Op de vraag hoe de club dit voor elkaar heeft gekregen, antwoord Keuning dat dit een wat gelukkige samenloop van omstandigheden is. "Ondanks zijn enorme staat van dienst is De Jonge een ontzettend nuchtere en sympathieke kerel die in positieve zin lijkt te doen waar hij zin in heeft en zich niet ergens snel te groot voor voelt", zo verklaart Keuning de keuze van De Jonge voor Waskemeer.

Komende week begint Waskemeer de voorbereiding. "We kunnen niet wachten. Iedereen kijkt er enorm naar uit met Jan de Jonge te mogen gaan werken. Het besef dat het echt uniek is om met iemand te werken die ruimschoots zijn sporen, zowel als voetballer als trainer, in het profvoetbal heeft verdiend is er bij iedereen. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor, dit echt fantastisch", besluit Keuning.