Tiental Waskemeer grijpt laatste strohalm tegen SIOS

Tiental Waskemeer grijpt laatste strohalm tegen SIOS Op sportpark 't Ald Leger heeft Waskemeer in strijd om een mogelijke periodetitel goede zaken gedaan door concurrent SIOS uit Sauwerd te verslaan. Ondanks een 0-1 achterstand bij rust, werd het krachtsverschil in de tweede helft recht gezet. Een doelpunt van Regillio Holder kort na rust leek de wedstrijd doen kantelen. Echter, nadat scheidsrechter Warrink de doelman van de thuisploeg het veld afstuurde, dacht menigeen dat een gelijkspel voor de groenhemden het hoogst haalbare was deze middag. Dankzij een collectief sterk optreden in de slotfase, werd de hardwerkende Bouwe Veenstra in staat gesteld om het winnende doelpunt aan te tekenen voor de thuisploeg. Waskemeer begon sterk aan de wedstrijd. In het eerste kwartier hadden de gasten uit Groningen niets in te brengen tegen het gretige Waskemeer. Dit resulteerde in enkele goede kansen. Echter, zoals al vaker dit seizoen, ontbreekt het de groenhemden aan scorend vermogen om het veldoverwicht in doelpunten uit te drukken. Jurrien Hummel schoot na een goede corner in de korte hoek, maar zag diens inzet gekeerd worden door de doelman. Enkele minuten daarvoor was het Herman Rozema die middels een goede kopbal aan de rand van het strafschopgebied, Bouwe Veenstra in stelling bracht. De inzet van Veenstra werd eveneens door de doelman gepareerd. Ook schoten van Poelstra, Holder, Haven en Veldman troffen geen doel. Aan de andere kant viel er slechts één goede kans te noteren. Een corner van SIOS werd door doelman Bouma terug het veld in gebokst en verdween voor de voeten van een Groninger die verwoestend uithaalde. Rechtsachter Tjeard Haites stond op de doellijn en kopte de bal via de lat over het eigen doel, waarmee een doelpunt werd voorkomen. Naarmate de eerste helft vorderde, kwam er meer evenwicht in de wedstrijd, met name doordat de thuisploeg minder overtuigend begon te spelen. Echter, ontstond er nog wel een levensgrote kans voor Waskemeer. Na een goede combinatie op het middenveld werd Regillio Holder weggestuurd. Oog in oog met de doelman was de vaardige Holder niet zelfzuchtig en gaf de bal af aan de inkomende Bouwe Veenstra. De hardwerkende spits kwam niet uit met zijn passen en miste deze grote kans. Terstond trad een oude voetbalwet in werking, want binnen een minuut was het voor SIOS wel raak. Een korte combinatie over de rechtervleugel bereikte Allert Haan, welke in buitenspelpositie aan de aandacht van de defensie van Waskemeer kon ontsnappen. Daar scheidsrechter Warrink de voor buitenspel vlaggende grensrechter liet staan, was het een koud kunstje voor Allert Haan om de bal binnen te werken. Tijdens de rust moest de goed spelende Bindert Poelstra in de kleedkamer achterblijven, hij werd vervangen door Jan de Groot. Waskemeer startte de tweede helft gretiger dan de gasten en kwam binnen 10 minuten op gelijke hoogte. Regillio Holder werd middels een combinatie vanaf het middenveld op de linkerkant van het veld bereikt. Holder zag de doelman te ver voor het doel staan en krulde op prachtige wijze de bal onhoudbaar in de bovenhoek. Waskemeer bleef in balbezit de bovenliggende partij en schroomde niet om ook verdedigend hard te werken. Doordat de gasten bij vele duels zich ter aarde storten, werd het tempo uit de wedstrijd gehaald, waardoor het alsmaar lastiger werd om SIOS over de knie te leggen. Nadat Waskemeer enkele goede kansen onbenut had gelaten werd een zuivere strafschop voor Waskemeer ontnomen. Een voorzet verdween tussen de doelman van de gasten en Bouwe Veenstra. Laatstgenoemde gebruikte zijn lichaam goed, maar werd vervolgens door de doelman met beide armen vastgepakt (zie foto). De scheidsrechter zag dit over het hoofd, waardoor het gelijk bleef. De wedstrijd werd alsmaar rommeliger en SIOS kwam zo waar enkele malen voor het doel van keeper Bouma. Een corner van SIOS werd door doelman Bouma uit de lucht gepakt. De keeper wenste het spel snel te hervatten maar werd door een verdediger van SIOS tegen gehouden op uiterst onsportieve en harde wijze. De doelman reageerde ongepast, wat tot ieders verbazing door de scheidsrechter werd beoordeeld met één rode kaart voor de doelman van Waskemeer en niets voor de aanstichter van SIOS, welke onbestraft binnen de lijnen mocht blijven. Nadat Tim Haven de handschoenen had aangetrokken, was het Waskemeer dat met tien man tot scoren wist te komen. Een uitstekende voorzet werd door Bouwe Veenstra in de hoek verwerkt. Nadat de moegestreden Jurrien Hummel werd vervangen door Theo Meijerhof, was het SIOS dat probeerde het spel te maken, maar het tiental van Waskemeer werkte hard en was niet van plan de voorsprong uit handen te geven, wat uiteindelijk werd gerealiseerd waarmee de drie punten konden worden bijgeschreven. Wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Anjum 1 0 0
1 Mamio 1 26 65