Tiental Waskemeer in publiekloos treffen met Veenhuizen onderuit

Zaterdagmiddag werd onder sfeerloze omstandigheden het competitieduel tegen de gedeeld koploper Veenhuizen op sportpark 't Ald Leger afgelegd. Wegens het opkomende Corona virus is er de komende drie weken geen publiek welkom, waarmee de jeu rondom de wedstrijden is verdwenen. Ondanks dat Veenhuizen in het eerste bedrijf nauwelijks gevaarlijk kon worden, gingen de blauwhemden met een 0-1 voorsprong de rust in. In het tweede bedrijf kon Waskemeer weinig creëren. Na de rode kaart van Regillio Holder waren de grootste kansen voor Veenhuizen en mocht Waskemeer doelman Femko de Vries bedanken dat de score niet hoger uitviel.

Onder leiding van arbiter van der Molen werd er om 14:00 uur afgetrapt. Waskemeer smeed met veel energie in de openingsfase en zette Veenhuizen vast op de eigen speelhelft. Nadat Bouwe Veenstra op rechts werd aangespeeld, haalde de onverzettelijke aanvaller de achterlijn. Op het moment dat hij wenste voor te trekken, werd hij in het strafschopgebied op de schoenen getikt. Hierdoor kwam er geen voorzet tot stand. Arbiter van der Molen verzuimde vroegtijdig in het duel een strafschop toe te kennen, dit tot ongenoegen van de thuisploeg. Veenhuizen kwam er spaarzaam uit, maar daar stond tegenover dat de groenhemden ook niet bij machten waren om tot uitgespeelde kansen te komen. Enkele standaard situaties zorgden voor enige dreiging via onder meer Willem de Jong, Dennis Hardenbol en Douwe van der Mei. Eenmaal wist Bouwe Veenstra de defensie af te schudden, maar diens inzet werd verdienstelijk door de doelman met de voeten gepareerd. Naarmate de eerste helft vorderde kwam Veenhuizen wat vaker op de helft van de gastheren. Nadat eerder een snel genomen vrije trap voorgetrokken kon worden, waarbij de Vries redding wist te brengen, was het na een half uur te hebben gespeeld alsnog raak. Bij een scherp aangesneden corner deed de defensie van Waskemeer vrijwel niets. Bram Schmidt kon daardoor eenvoudig binnen koppen (0-1). Bij​ Waskemeer liepen de irritaties op met een tweetal terechte gele kaart tot gevolg. In de rust bleef Seijo van der Veen achter in de kleedkamer. Voor hem kwam Bassel Alashkar binnen de lijnen. De groenhemden poogden de verdedigende stellingen van Veenhuizen tevergeefs te omspelen, waardoor er geen uitgespeelde kansen op de mat werden gelegd. Vanaf het moment dat aanvoerder Holder zich vastliep en vervolgens onreglementair de doorgebroken speler naar de grond werkte en de rode kaart getoond kreeg, speelde Veenhuizen de man meer situatie vakkundig uit. De opportunistische acties van Waskemeer resulteerden niet in het gewenste resultaat. Veenhuizen verzuimde daarentegen de wedstrijd definitief te beslissen door verschillende één op één situatie niet te benutten, aangezien Femko de Vries telkens een sta in de weg bleek te zijn. Waskemeer werd in de slotfase nog een kansrijke vrije trap ontnomen, nadat Bassel Alashkar op de rand van het strafschopgebied naar de grond werd gewerkt, scheidsrechter van der Molen wuifde deze situatie weg. Door dit verlies bivakkeert Waskemeer na twee wedstrijden te hebben gespeeld teleurstellend in de staart van de ranglijst en wacht het tevens nog op het eerste competitiedoelpunt. Volgende week reist Waskemeer af naar Anjum die eveneens nog wacht op de eerste driepunter van het seizoen.

12/09 Waskemeer S.V. Haulerwijk 3 - 2
05/09 Waskemeer V.V. Heerenveen 1 - 1