Waskemeer 5 boekt zwaarbevochten overwinning op Oldeholtpade

Waskemeer 5 boekt zwaarbevochten overwinning op Oldeholtpade Na twee wedstrijdloze speelronden mochten de schoenen afgelopen weekend weer uit de kast voor de manschappen van Waskemeer 5. Op sportpark 't Ald Leger werd aangetreden tegen Oldeholtpade 3. Een wedstrijd van Ooststellingwerf tegen Weststellingwerf, groen tegen blauw of in dit geval de nummer 6 van de ranglijst (Waskemeer) tegen de nummer 8 Oldeholtpade. De gasten hadden hiervoor uit vijf gespeelde wedstrijden tien punten bij elkaar gespeeld en in deze wedstrijden maar eenmaal verloren. De zesde positie op de ranglijst van het vijfde is in deze ietwat vertekend doordat de manschappen van Klaas Schurer en Klaas van der Veen maar vier competitiewedstrijden in de benen hebben. Hierin werd driemaal gewonnen en eenmaal werden de punten gedeeld. Door de bookmakers werd het vijfde dan ook als favoriet bestempeld voor dit duel. Onder leiding van scheidsrechter Willem Hut begonnen beide teams onder gure weersomstandigheden om 16:00 aan de wedstrijd. De groenhemden trokken na het eerste fluitsignaal direct fel van leer. Dit resulteerde in enkele dreigende aanvallen waarbij de grootste kans voor Jelmer Haites was. Uit een corner kopte hij de bal net naast. In de tiende minuut was het Richard die wel het net wist te vinden. Hij profiteerde optimaal van een misverstand in de defensie van Oldeholtpade en schoot de bal vervolgens beheerst langs de sluitpost. De honger van de groenhemden was hiermee nog niet gestild en meerdere vloeiende aanvallen werden op de mat gelegd. Deze aanvalsfurie resulteerde in een vrije schietkans voor Richard v/d Meer die een prooi voor de keeper vormde en een goede kans voor Jelmer Haites. Uit een voorzet van Halbert v/d Veen werd zijn inzet nipt van de lijn gehaald. De 2-0 viel halverwege de eerste helft alsnog. Vanaf eigen helft was het routinier Rolf Stuiver die de opbouw verzorgde en de bal inspeelde op Richard v/d Meer. Met diens timmermansoog gaf hij een vlijmscherpe steekbal op Jelmer Haites die vervolgens met een bekeken lobje de bal over de inkomende keeper wist te wippen. Vlak voor het rustsignaal werd de marge op drie gebracht. Ditmaal was het Tjado Rinzema die als opkomende back de achterlijn wist te halen en vervolgens met een soepele schijnbeweging zijn directe tegenstander het bos in stuurde. Hierbij behield hij het overzicht en legde de bal terug op de inkomende Klaas Schurer die de bal met een strakke schuiver in het doel wist te deponeren. Waar menigeen er vanuit was gegaan dat Oldeholtpade hiermee de definitieve nekslag had gekregen bleek dat in de tweede helft geenszins het geval. Binnen enkele minuten hadden de gasten de uitgelezen mogelijkheid om de aansluitingstreffer te produceren, maar met goed keeperswerk hield Romke Bouma zijn team op de been. Hij was echter kansloos op een inzet vanaf een meter of vijfentwintig die buiten zijn bereik binnen vloog. Dit doelpunt gaf Oldeholtpade nieuwe krachten en waar de groenhemden in de eerste helft nog vele kansen wisten te creƫren liep de aanvalsmachine in het tweede bedrijf een stuk minder vloeiend. Een kwartier voor tijd brachten de gasten de spanning helemaal terug in de wedstrijd. Een wereldgoal vanaf een meter of dertig vloog vlammend de kruising in. Oldeholtpade rook bloed en startte een alles-of-niets slotoffensief. De verdediging van de groenhemden piepte en kraakte hierbij bij tijd en wijlen en een hachelijke situatie in het strafschopgebied kon ter nauwer nood onschadelijk worden gemaakt. Daarnaast werden enkele scherpe aanvallen door grensrechter Melle Stoker als te scherp beoordeeld met een vlagsignaal. Uiteindelijk liet scheidsrechter Willem Hut een zucht van verlichting uit de Waskemeerse kelen komen door voor het eindsignaal te fluiten. Het vijfde kan hiermee drie zwaarbevochten punten bijtellen en is hiermee opgeklommen naar de derde plaats van de ranglijst. In de komende week staan twee midweekse wedstrijden op de planning. Dinsdag komen de groenhemden voor de beker uit in en tegen Veenhuizen en aanstaande donderdag staat de derby tegen Haulerwijk op het programma. Naast het vijfde kwamen ook Waskemeer 2 en Waskemeer 3 in actie. Het tweede trad in Oostwold aan tegen Pelikaan S en wist door doelpunten van Age Visser en Douwe Haites een zakelijke 0-2 overwinning te boeken. Waskemeer 3 had minder geluk. In Ee werd namelijk een nipte 2-1 nederlaag geleden tegen Oostergo. Doelpunt aan Waskemeerse zijde kwam op naam van Jort Hut.
Uitslagen
23/11 Veenhuizen 3 Waskemeer 5 4 - 3