Waskemeer 5 delft onderspit in en tegen Donkerbroek

De afgelopen tijd is de term ‘virtuele koppositie’ vaak gevallen binnen Waskemeer 5. Alhoewel iedereen hier zijn eigen kijk op had en meerdere definities de revue hebben gepasseerd is in ieder geval duidelijk dat de manschappen van het vijfde tot dusver een prima seizoen draaien. Midweeks kwamen de heren echter van een koude kermis thuis tijdens het inhaalduel tegen Haulerwijk. Alhoewel goalgetter Herbert Golsteijn zijn team tot tweemaal toe aan de leiding wist te schieten was het eindresultaat na 90 minuten spelen een verliespartij met 2-4. Een fikse kink in de kabel uiteraard die dit weekend rechtgezet zou moeten worden met een uitwedstrijd in en tegen Tjusterboksem. Hierbij moest coach Rolf Stuiver het stellen met flink uitgeklede selectie i.v.m. diverse afwezigheidsredenen. Gelukkig kon hij beschikken over een afvaardiging vanuit Waskemeer 3 en de JO19 waardoor hij uiteindelijk de beschikking had over 13 man. Hiervan reisden een aantal rechtstreeks af naar Donkerbroek waaronder Age Visser die een thuiswedstrijd speelde en i.p.v. met zijn rode Mercedes ditmaal met de tas op het stuur afreisde naar sportpark Ontwijk. Op het sportpark kwamen voor velen jeugdherinneringen bovendrijven aan het fameuze Frans Turksma toernooi waar menigeen in een ver verleden op geschitterd heeft. In de tussentijd is er weinig veranderd op het sportpark en vormde het ditmaal het decor voor de streekderby waarbij werd gespeeld op het hoofdveld.

Onder toeziend oog van dik 20 supporters, alle overige seniorenteams binnen Donkerbroek waren namelijk vrij, begonnen beide teams aan de wedstrijd. Vanaf het eerste fluitsignaal bleek dat de groenhemden een zware wedstrijd te wachten zou staan. De tegenstander was op vele posities net wat fitter, behendiger, sneller en balvaster dan de spelers van Waskemeer 5. Uiteindelijk wist de thuisploeg verdiend op voorsprong te komen. Een schot belandde via de paal panklaar voor een inlopende speler van Donkerbroek die de bal hierdoor voor het intikken had. In de eerste helft viel ook nog de 2-0 uit een krachtige schuiver die in de verre hoek belandde. De groenhemden wisten hier enkele dreigende momenten tegen in te brengen via Jason de Kock en Alex Kiers. Laatstgenoemde had ook nog een schotkans uit een vrije trap, maar deze zeilde over waar afspelen op de slim meegelopen Johan Keuning ook een optie was geweest. Na de thee bleef het spelbeeld ongewijzigd. Ook nu had Donkerbroek het betere van het spel en kwam al snel in de eerste helft op een 3-0 voorsprong. Bij een dieptebal was de uitkomende Jesse van Vilsteren onvoldoende bij machte om de bal te onderscheppen waardoor de nummer 7 van Donkerbroek de bal voor het intikken had. Om de wedstrijd te doen kantelen greep coach Rolf Stuiver in. Alex Kiers, die bij de JO19 al 90 minuten op het veld had gestaan, werd bedankt voor bewezen diensten waarvoor pinchhitter Taeke Stoker het veld in kwam. Voor diens medespelers was het even wennen dat Taeke qua snelheid van een ander kaliber is dan Alex want de eerste dieptebal verdween over de achterlijn ondanks een verwoede sprintpoging van Taeke waarin hij alles gaf. In de 80ste minuut werd een aanval van de gastheer onreglementair gestuit door Age Visser die hiermee een vrije trap weggaf aan Donkerbroek. Deze zeilde binnen waardoor de tussenstand op 4-0 werd gebracht. De groenhemden hadden nog enkele uitbraken waaruit de eretreffer had kunnen voortkomen. Zo ontstond tweemaal een drie tegen één situatie maar deze resulteerden niet in een treffer. In de slotminuut sloeg de vlam nog enigszins in de pan. Met een uiterste krachtsinspanning wist Joost van Burgsteden middels een spectaculaire sliding een doelpoging te voorkomen. De speler van Donkerbroek was hiervan niet gediend en kwam verhaal halen. Dit brandje werd echter in de kiem gesmoord en nadat de toegekende vrije trap werd genomen floot de leidsman van dienst voor het einde. Precies op tijd want de eerste regendruppels kwamen al naar beneden waardoor een ieder snel de kleedkamers opzocht.

In de altijd gezellige kantine van Donkerbroek werd Nander Sikma unaniem tot man-of-the-match gekozen. Hij wist zich op de backpositie keurig staande te houden en stond beheerst en volwassen te verdedigen zonder in paniek te raken zodra hij de bal kreeg. Ook werd de wedstrijd nog kort nabesproken waarbij de vraag naar voren kwam of de tegenstander ditmaal te jong was of Waskemeer 5 als team gemiddeld te oud. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden hebben gelegen en met genoeg stof tot overdenken reisden de groenhemden vervolgens af naar Waskemeer. Volgende week staat voor Waskemeer 5 een uitwedstrijd op het programma. Op sportpark Drachtster Bos zal om 14:30 de bal gaan rollen tegen Drachtster Boys 7.

27/05 Waskemeer 5 Graaf Willem II VAC 5 3 - 4
22/10 Blauw Wit '34 10 Waskemeer 5 0 - 2