Nieuws Home Teams Trainingstijden Besturen Programma Bardiensten Jeugd Contact Inloggen App
dagen
uur
minuten
seconden
za. 21 sep. 2024 14:30
Sportpark Boskdobbe
25'
Herbert Golsteyn
(Hayco van der Veen)
34'
Hayco van der Veen
(Martijn Van der Meulen )
tegenstander
47'
65'
Martijn Van der Meulen
(Hayco van der Veen)
tegenstander
87'

Waskemeer 5 maakt flinke sprong op ranglijst en legt beslag op virtuele koppositie

Zaterdag stond voor de manschappen van Waskemeer 5 de eerste competitiewedstrijd op het programma. Het bekeravontuur, normaliter de kortste route naar Europees voetbal, was helaas van korte duur waardoor een tripje over de landsgrenzen helaas niet tot de mogelijkheden meer behoord. Echter in een competitie met o.a. Drachtster Compagnie, Marum, Burgum en Houtigehage staan er gelukkig nog vele leuke tripjes op de planning. Te beginnen zaterdag in Frieschepalen tegen RWF. Coach Rolf Stuiver kon voor dit fraaie affiche beschikken over wel vijftien man, een gigantische luxe voor de hoofdcoach die bescheiden als hij is zichzelf opofferde door zichzelf langs de kant als wissel te positioneren in het zonnetje liggend in het gras met een zonnebril op en een koud

"Dit is geil voor de goal"
Routinier Herbert Golsteijn over Martijn v/d Meulen
drankje in de hand. De grote afwezige was wederom Wolter Jan Boonstra. De voormalig topschutter van de groenhemden was opnieuw in geen velden of wegen te bekennen. De geruchten gaan dat hij zijn taak als gepassioneerd dienaar van de kroon zo serieus oppakt dat hij de recente politiestakingen door heeft getrokken naar de voetbalzaterdagen en hierdoor tot nader order absent is en overweegt om zich binnenkort aan te sluiten bij een A12 blokkade van Extinction Rebellion om zijn standpunt kracht bij te zetten. Waarvan akte. Gelukkig voor de groenhemden kon de hoofdcoach wel weer beschikken over Age Visser die na een hoogtestage weer tjokvol witte bloedlichaampjes zat. Voor de wedstrijd van zaterdag beschikte het team over een spelersbus in de vorm van een heuse brandweerauto die stamt uit de koude oorlog. Met deze vier cilinder turbo-charged auto werd wederom een gooi gedaan naar de hoogste CO2 voetprint van de vereniging. Net als vorige week leidde de route ook ditmaal langs een listig bochtje die gelukkig zonder nattigheid werd gepasseerd waardoor een ieder ruim op tijd arriveerde op sportpark De Boskdobbe. Bij aankomst brak het angstzweet menigeen uit want op het wedstrijdprogramma stond het kunstgrasveld als speeldecor aangeduid; gelukkig bleek hier sprake van een klein stukje psychologische oorlogsvoering en werd de wedstrijd afgewerkt op gewoon gras.

Na het eerste fluitsignaal begonnen beide teams rustig aan de wedstrijd. Grote kansen vielen er niet te noteren totdat de thuisploeg op voorsprong dacht te komen. Een resoluut vlagsignaal maakte echter dat de vreugde van korte duur was. De spits stond namelijk net iets te ver achter de laatste man van de groenhemden. En aangezien elke centimeter telt, een motto wat menig speler uit het team thuis ook als lijfspreuk hanteert, werd de goal dan ook afgekeurd. Niet lang daarna viel de goal wel aan de andere kant. Een schot van de groenhemden werd vakkundig uit de hoek gestompt door een speler van RWF, echter aangezien het hier niet om de keeper ging kon de scheidsrechter niet anders dan een penalty toekennen. Deze werd vakkundig tot doelpunt gepromoveerd door Herbert Golsteijn die weer met beide beentjes op de grond is geland na zijn recente schimmige vakantie in verre overzeese oorden. Tien minuten later werd de score verdubbeld door Hayco van der Veen wiens roots in Frieschepalen liggen. Deze ontving de bal van Martijn van der Meulen waarna Hayco met een krachtige schuiver de bal onder de keeper door tegen het net wist te plaatsen. Vanwege zijn roodwitte verleden bleef het bij een bescheiden ‘juichje’ waarna beide teams toe waren aan de rust.

RWF kwam in de tweede helft het beste uit de startblokken. Het duurde namelijk maar enkele minuten tot de aansluitingstreffer achter sluitpost Cees Prins in het net belandde. RWF had hierna het betere van het spel en wist o.a. de paal te raken. De groenhemden stelden echter alles in het werk om de overwinning over de streep te trekken waarbij Halbert van der Veen dit wel iets te serieus nam en met Hatsu Matsu flying kick diens directe tegenstander onschadelijke probeerde te maken. Gelukkig heeft Waskemeer 5 naast een brandweerbus ook nog de beschikking over een ander gepantserd voertuig in de gelederen. Martijn van der Meulen, ook wel de tank genoemd, wist de wedstrijd namelijk in veilige haven te schieten nadat de bal uit de kluts voor zijn voeten kwam en hij de bal snoeihard in het dak van de goal wist te schieten. Verder dan een eretreffer van de thuisploeg die volgde uit een penalty nadat Symen Tel even was vergeten dat hij op voetbal ipv volleybal zit kwam RWF echter niet. De leidsman van dienst trok nog de nodige minuten bij aan extra tijd maar nadat Rolf Stuiver door zijn hoeven zakte en aangaf dat hij met oppas zat en graag nog een drankje na de wedstrijd wilde drinken floot de scheidsrechter begripvol voor het einde. Een zwaarbevochten overwinning was hiermee een feit.

Onder een stralende najaarszon werd de wedstrijd uitvoerig nabesproken op het terras van RWF waarna de terugreis werd ingezet naar de sportkantine. Gedurende de terugreis bleek Hendrik ‘tritsje’ Haaisma een echte allrounder te zijn door de licht- en geluidsinstallatie van de bus aan de praat te krijgen waardoor de groenhemden met de nodige bombarie aankwamen in Waskemeer. Met de overwinning van zaterdag hebben de groenhemden een flinke sprong gemaakt op de ranglijst en is de virtuele koppositie een feit. Het team heeft alles in eigen hand met het oog op een eventuele kampioensschaal, te beginnen aanstaande zaterdag als om 15:15 op sportpark ’t Ald Leger gespeeld gaat worden tegen Marum.

Uitslagen
14/09 Marum 4 Waskemeer 5 4 - 2