Waskemeer 5 verslaat ONT en klimt naar derde plaats

Waskemeer 5 verslaat ONT en klimt naar derde plaats Vanaf dit seizoen is de KNVB gestart met een vrijdagavondcompetitie. Dit is geen 35+ competitie en geen 7-tegen-7, maar gewoon competitievoetbal met 11-tegen-11 op de vrijdagavond. Op deze manier hoeven leden die op zaterdag verhinderd zijn hun voetbalschoenen niet aan de wilgen te hangen en kunnen ze toch actief blijven op het voetbalveld. Binnen onze vereniging is Waskemeer 5 ingeschreven voor deze competitie. Deze speelden gisteren tegen ONT4 op sportpark 't Ald Leger. De uitwedstrijd tegen de club uit Opeinde resulteerde in een kansloze 4-0 nederlaag, waardoor de manschappen van leiders Jan Wagenaar en Melle Stoker wisten dat ze aan de bak zouden moeten!

Onder leiding van scheidsrechter Willem Hut begonnen de groenhemden voortvarend aan de wedstrijd. Het aanvalstrio Marlon Brans, Rolf Stuiver en Hendrik Haaisma maakte het de verdediging van de tegenstander bij tijd en wijle knap lastig met flitsend combinatiespel. Ook ONT liet zich niet onbetuigd, maar het verdedigende blok onder leiding van laatste man Johan Stuiver stond als een huis en de ballen die toch tussen de palen kwamen waren een prooi voor keeper Romke Bouma. Uiteindelijk was het Hendrik Haaisma die de ban brak voor het vijfde. Hij schatte een diepe bal van achteruit perfect in en wist de bal middels een puike voetbeweging om de uitgekomen keeper heen te werken, waarna hij de bal in het lege doel deponeerde. Nog geen vijf minuten later wist ONT de stand echter al weer gelijk te trekken. Een fraaie crossbal vanaf het middenveld zeilde over de verdediging heen waarna de spits 1-op-1 met Romke Bouma als winnaar uit de strijd kwam. Ondanks deze tegenvaller lieten de groenhemden de kopjes niet hangen. Wat volgde was het moment van de avond, en wellicht van het gehele voetbalweekend. Aanvoerder Melle Stoker zag dat de keeper iets te ver voor zijn doel stond en wist met een fantastische boogbal vanaf een meter of 35 de doelman te verschalken. Wat volgde was lof alom van zowel zijn medespelers als de tegenstander en het betekende dat de kleedkamer werd opgezocht met een 2-1 voorsprong. Tijdens de rust bleef de moegestreden Hendrik Harmsma achter in de box. Rolf Stuiver, die tijdens de eerste helft een liesblessure opliep, nam het fluitje over van Willem Hut. Laatstgenoemde nam de plek in het doel over van Romke Bouma, die zelf als aanvaller aan de tweede helft begon. Ondanks al deze positionele wisselingen startte de groenhemden sterk aan de tweede helft. Romke Bouma en Jenne Looij waren een plaag voor de verdediging van ONT. Daarnaast wist Willem Hut (alias de schaatser) met zijn enorme loopvermogen de tegenstander over het gehele veld af te jagen. Waar Waskemeer het betere van het spel had was het ONT wat de gelijkmaker op het scorebord schoot. Een diepe bal bereikte de rechtsvoor, al hing hier een vleugje van buitenspel aan, waarna deze de spits bediende die de bal achter keeper Willem Hut wist te plaatsen. Ook nu rechtte de mannen wederom de rug, want nog geen vijf minuten later gaf het scorebord 3-2 aan! De onvermoeibare Romke Bouma wist een voorzet vanaf de linkerflank met de buitenkant van zijn schoen kiezelhard achter kansloze doelman te werken. Met nog twintig minuten te gaan sloeg de vermoeidheid toe bij de groenhemden en waren hier en daar krampverschijnselen zichtbaar. Echter bleef het vijfde stand houden waarna uiteindelijk de verdiende overwinning over de streep getrokken werd! Deze driepunter werd uiteraard nog lang nabesproken in de kantine onder het genot van de nodige versnaperingen en kneiters van hits uit de speakers.

Door deze overwinning zijn de manschappen van Jan Wagenaar en Melle Stoker opgeklommen naar de derde plaats. Volgende week staat er een kraker op het programma, want dan zal er afgereisd worden naar Sint Annaparochie. De thuiswedstrijd eindigde met 1-1 onbeslist, waardoor het zeker geen eenvoudige opgave is om de drie punten mee naar huis te nemen. Aan de technische staf de schone taak om met een strijdplan te komen zodat ook Sint Annaparochie aan de zegekar gebonden wordt en de derde plaats behouden blijft!

1 Be Quick D 5 15 35
2 St.Annaparochie 3 16 32