Waskemeer houdt punt over aan treffen Ryperkerk

Waskemeer houdt punt over aan treffen Ryperkerk Waskemeer heeft zaterdagmiddag een punt overgehouden aan het duel tegen Ryperkerk. Op sportpark 't Ald Leger deden de groenhemden in het eerste bedrijf niet aan klantenbinding. Ryperkerk nam voortdurend het initiatief en de thuisploeg werd nagenoeg niet gevaarlijk. Na een 0-0 ruststand, benutte Regillio Holder voor Waskemeer een strafschop. Ryperkerk kwam tien minuten later middels een scrimmage voor het doel van de degelijk acterende Mechiel van Valen langszij. In de slotfase werd het meer een open wedstrijd, maar gescoord werd er niet meer.  Onder leiding van arbiter Jansen uit Grolloo werd er om 14:00 uur afgetrapt tegen Ryperkerk. De Protters domineerden van meet af aan, zonder in het eerste kwartier echt gevaarlijk te worden. Eenmaal kwam Waskemeer goed weg. Nadat Douwe van der Mei in het strafschopgebied in aanraking kwam met Thom Stielstra, waarbij  laatstgenoemde zich gretig ter aarde liet storten, wuifde de arbiter tot ongenoegen van de gasten het contact weg. Na een kwartier te hebben gespeeld was het gelegenheids spits Tim Haven die het van grote afstand probeerde. Ondanks dat de bal over de doelman leek te gaan, ging zijn inzet naast. Aansluitend scoorde Mark Hendriks vanuit buitenspelpositie met een fraaie lob, waardoor de brilstand op het scorebord bleef staan. Na ruim een half uur te hebben gespeeld schoot Diederik Andringa rakelings langs de kruising van het doel van Waskemeer. De thuisploeg stelde hier erg weinig tegenover. Enkele standaard situaties zorgden voor enige momenten in de buurt van het zestienmetergebied, maar tot uitgespeelde kansen kwam men niet. Ryperkerk had veelvuldig balbezit, maar was niet in staat het defensieve Waskemeer, onder leiding van een uitstekende Mark Veldman in het centrum, te doen wankelen. In de rust bleef Seijo van der Veen achter in de kleedkamer. Voor hem kwam de rappe Douwe Haites binnen de lijnen. Na de pauze kwamen de gastheren scherper uit de kleedkamer wat resulteerde in een schot van Bram Boon die het doel mistte. Ook de gasten bleven dreigend, waarbij Mark Hendriks een levensgrote kans niet wist te benutten. Een breedte bal van Andringa op Hendriks resulteerde in een schot die verdienstelijk door doelman van Valen werd gekeerd. Nog binnen het uur wist Bram Boon middels een aardige passeer actie het zestienmetergebied in te soleren, waarna diezelfde Boon na een ingreep van een verdediger van Ryperkerk naar de grond ging. Arbiter Jansen twijfelde geen moment en kende een penalty toe, daar waar hij in de eerste helft een vergelijkbare actie voor Ryperkerk negeerde. Regillio Holder brak de ban door dit buitenkansje te benutten. Aansluitend trok Ryperkerk de wedstrijd naar zich toe, waarbij van Valen tweemaal op rij de voorsprong voor de groenhemden wist te behouden. De groenhemden poogden de genade klap uit te delen door de snelle Douwe Haites in de ruimte weg te sturen. Tot driemaal toe werd de defensie van Ryperkerk geholpen door diens grensrechter, waarbij eenmaal zelfs vanaf eigen helft een vlagsignaal volgde. De Protters die voortdurend commentaar op de leiding had deze mi, bleef in deze situaties wijselijk stil. Na een corner in de 69e minuut ging het alsnog mis voor Waskemeer. Ryperkerk kreeg wat het verdiende, al viel de gelijkmaker wel ongelukkig voor de thuisploeg. De corner werd afgeslagen, waarna Stielstra de bal met een opstuitende volley in het doel liet verdwijnen. Verdediger Wiebe Wagenaar kwam net tekort om de bal op de lijn tegen te houden. Terstond kwam de niet geheel fitte Bouwe Veenstra binnen de lijnen die al snel gevaarlijk werd. Echter, middels een prima redding van doelman Jorna kwam Waskemeer niet voor de tweede maal deze middag op voorsprong. Nadat beide partijen een vrije trap in kansrijke positie niet om wist te zetten in een doelpunt, floot de arbiter af, waarmee een puntendeling resteerde. Volgende week wacht voor de equipe van Klaas Zandberg het uitduel tegen Veenhuizen. Onder leiding van arbiter Tepper start de wedstrijd om 14:30 uur. Bekijk onderstaande wedstrijdfoto's die door Jaco Jonkman gemaakt zijn.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45