Waskemeer onderuit in derby

Waskemeer onderuit in derby Het heeft maar liefst tweeëndertig jaar geduurd voordat het duel Waskemeer-Haulerwijk in competitieverband weer op het programma stond. Destijds werd tegen het toenmalige Haulerwijkse boys, waaruit Waskemeer in 1984 is voortgekomen, nipt verloren door een goal die in blessuretijd tot stand kwam. Destijds kwamen de groenhemden misschien wel als morele winnaar uit de strijd, daar Haulerwijkse boys met recht als grote broer betiteld kon worden. Afgelopen zaterdag herhaalde de geschiedenis zich enigszins. Nadat s.v. Haulerwijk het eerste half uur de kansenregen van Waskemeer met enig fortuin doorstond, kwam het via een uitstekende kopbal van Thom Mulder op een 0-1 voorsprong. Kort na rust was het Jurrien Hummel dat Waskemeer op fraaie wijze terugbracht in de wedstrijd. In de slotfase was het Patrick Hilhorst die zijn zondagsschot welgevormd in de bovenhoek zag verdwijnen, waarmee de overwinning net als tweeëndertig jaar geleden veilig werd gesteld. Gezien het spelbeeld en getuige de euforie na afloop van het duel, was het enige verschil deze editie dat Haulerwijk al lang niet meer als de grote broer hoeft te worden bestempeld. Zoals een derby behoort te worden afgesloten, werd na afloop van de wedstrijd door beide verenigingen, onder de muzikale klanken van zanger Ray Delando, het duel doorgenomen. Middels deze overwinning voor de Haulerwieksters, kunnen beide partijen zich nog mengen in de strijd om een periodetitel. Onder toeziend oog van het toegestroomde publiek was er een spectaculaire opening van de thuisploeg. Binnen 10 seconden verdween de bal al op de lat van doelman Huurman, welke aan de grond genageld stond. Enkele seconden later kopten de groenhemden rakelings naast het doel van de streekgenoten. Nadat de doelman van Haulerwijk voor de derde maal zijn uittrap over de zijlijn zag verdwijnen, was het Hedzer van Veen die middels een snelle inworp Bouwe Veenstra wegstuurde. Veenstra bewaarde het overzicht en gaf de bal bekwaam voor. De inzet van Poelstra werd geblokt door verdediger Niek van Dijk. De corner die hieruit voortkwam werd kort door Jurrien Hummel genomen. Bart Roijenga gaf de bal terug aan Hummel, welke zijn schot een halve meter naast het doel zag verdwijnen. Het enige wapenfeit van Haulerwijk ontstond, nadat Sietze Keuning tekort terug speelde op diens doelman. Aanvaller Thom Mulder van Haulerwijk onderschepte de bal waarmee de weg naar het doel vrij was, maar oog in oog met doelman Johan Bouma faalde de spits. Aan de andere kant bleven de kansen zich voor Waskemeer opstapelen, zo verdween een voorzet op de inkomende Bouwe Veenstra net over het doel en belandde een vrije trap van Jurrien Hummel op de vuisten van keeper Huurman. Nadat Hummel zich op het middenveld ontdeed van diens directe tegenstander, stuurde hij op prachtige wijze Tim Haven weg, welke net tekort kwam voor een schot op doel. Na ruim een half uur te hebben gespeeld, waarin Waskemeer had verzuimd op voorsprong te komen, was het Thom Mulder die een spaarzame uitbraak van Haulerwijk wist om te zetten in een doelpunt. Een goede voorzet over de rechterflank werd diagonaal door de spits raak gekopt. In de rust werd de licht aangeslagen Tim Haven gewisseld voor Jan de Groot. Waskemeer wist in de 56e minuut de gelijkmaker aan te tekenen. Een verre inworp van Jan de Groot bereikte Jurrien Hummel, welke met een goede individuele actie de defensie van Haulerwijk het nakijken gaf. Op het schot in de lange hoek had Haulerwijk geen antwoord. Ondanks dat Waskemeer deze middag niet in zijn beste doen was, hadden de groenhemden het betere van het spel, waarmee voortdurend dreiging op de helft van Haulerwijk ontstond. De gasten brachten ter verruwing van het verdedigende spel Jeroen Donkers binnen de lijnen en bleven loeren op de spaarzame counter. Slechts enkele malen moest de goed keepende doelman Johan Bouma gestrekt om redding voor Waskemeer te bieden. Nadat Mark Veldman en Theo Meijerhof binnen de lijnen waren gekomen voor de moegestreden Jurrien Hummel en Jelmer Haites, bleef Waskemeer de bovenliggende partij, maar tot uitgespeelde kansen kwam het nauwelijks. Nadat Bouwe Veenstra op aangeven van Hedzer van Veen over de rechterflank leek door te breken, stuitte hij op de doelman van de gasten. Eén van de weinige kansen aan de zijde van Haulerwijk werd verzilverd door Patrick Hilhorst. Zijn zondagsschot verdween welgevormd in de bovenhoek. De gastheren poogden tevergeefs een gelijkmaker te forceren.  Een hoge bal van Douwe van der Mei belandde in het strafschopgebied. Bouwe Veenstra ging reglementair het luchtduel aan met keeper Huurman die volledig mis taste. De bal verdween voor de voeten van Meijerhof die binnen kon werken, maar de scheidsrechter beschermde de falende doelman, ondanks dat deze zijn doelgebied had verlaten. In de slotfase ontstonden er nog enkele scrimmages voor het doel van Haulerwijk en volgden er enkele counters van de gasten, maar gescoord werd er niet meer. Terstond volgde het eindsignaal, waarmee Haulerwijk de overwinning kon bijschrijven. Ondanks dat het hardwerkende Waskemeer in dit duel voetballend gezien te weinig bracht, had het, onder meer op basis van met name het eerste half uur, meer verdiend. De groenhemden incasseerden de nederlaag op sportieve wijze en zullen zich blijven richten op het binnenhalen van een periodetitel, iets wat voor Haulerwijk ook nog tot de mogelijkheden behoort. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Anjum 1 0 0
1 Mamio 1 26 65