Waskemeer spaart Anjum in winstpartij.

Waskemeer spaart Anjum in winstpartij. Waskemeer heeft het vege lijf gered door in de cruciale fase van de competitie voor de derde maal op rij een overwinning te boeken. De groenhemden bezorgden Anjum een onmogelijke middag, waarbij Waskemeer het zich zelf moet verwijten dat het gelet op het aantal gecreëerde kansen niet met dubbele cijfers huiswaarts kon gaan. Door een tweetal doelpunten van Willem de Jong en Bouwe Veenstra werd het uiteindelijk 0-4 voor Waskemeer, waarmee het volgend seizoen definitief opnieuw in de derde klasse uitkomt. Onder zonnige omstandigheden trad Waskemeer zaterdagmiddag in verband met een aantal blessures in een gewijzigde opstelling aan tegen Anjum. Voorafgaand aan het duel had de thuisploeg met 27 punten slechts 3 punten minder dan Waskemeer en komt daarmee nog nagenoeg zeker 3 punten tekort om niet in de gevaren zone terecht te komen. In een overtuigende openingsfase was het voortdurend Waskemeer dat voor het gevaar zorgde. In het eerste kwartier had Waskemeer zo'n zeven goede mogelijkheden gecreëerd, waarbij veelal doelman Dijkstra van Anjum met katachtige reddingen het doel schoon wist te houden. Veenstra en de Jong werden goed gevonden vanaf het middenveld. De spitsen speelden zich diverse malen verdienstelijk vrij, maar oog in oog met de doelman kwam laatstgenoemde als winnaar uit de strijd en ook enkele afstandschoten van onder andere Sander Visser troffen geen doel. Rond het half uur was het Willem de Jong die in tweede instantie toch raak schoot (0-1). In het eerste bedrijf wist de thuisploeg slechts tweemaal in de buurt van het doel van Tim Haven te komen. Een vrije trap van de aanvoerder belandde naast het doel en gelegenheids keeper Haven nam teveel tijd bij een terugspeelbal, waarbij de uit vorm zijnde topscorer Overkempe de bal afsnoepte en zijn schot door aanvoerder Regillio Holder geblokt zag worden. Aan de andere kant van het veld stuitte diezelfde Holder middels een gevaarlijke inzet op de uitstekende keeper, waarbij de bal via de vingertoppen en de paal niet in het doel terecht kwam. Derhalve werd de kleedkamer met een minimale 0-1 voorsprong opgezocht, daar waar de kansenregen ook zo maar 0-7 had kunnen zijn. In de tweede helft een vergelijkbaar spelbeeld, waarin Waskemeer beter was dan de gastheren, maar opnieuw werd verzuimd het overwicht in de score uit te drukken. Zo schoten onder andere Bouwe Veenstra en Jelmer Haites oog in oog met de keeper naast het doel en gingen er nog talrijke mogelijkheden verloren totdat Bouwe Veenstra na een uur spelen toch overtuigend het net kon vinden (0-2). Terstond leek arbiter J.K. Pol er weer een wedstrijd van te willen maken. Daar waar Waskemeer alleen al in de eerste helft een tweetal strafschoppen had moeten hebben wegens hands van Anjum, gaf de arbiter direct een penalty bij een duikeling aan de zijde van Anjum die ontstond uit een spaarzame geslaagde counter. Het was echter gelegenheids doelman Tim Haven die de strafschop van Stephan Overkempe uit het doel wist te werken. Waskemeer wisselde vervolgens de moegestreden Jurrien Hummel, welke vlak daarvoor zijn vrije trap gepakt zag worden door doelman Dijkstra, voor JO-19 talent Douwe Haites. Invaller Haites zag jammerlijk genoeg zijn eerste bal contact rakelings naast het vijandelijke doel verdwijnen. Nadat Willem de Jong zijn tweede doelpunt maakte middels een fraai geplaatst schot, kwam Nicky Smid binnen de lijnen voor Jelmer Haites. Nadat Anjum in een kansrijke positie de vrije bal naast het doel schoot, kwam ook JO-19 speler Jerre Wagenaar binnen de lijnen voor de hard werkende Sander Visser. Bouwe Veenstra scoorde in de slotfase opnieuw, waarmee een eindstand van 0-4 op het scorebord stond. Vanuit het perspectief van de gasten een magere uitslag voor het veldoverwicht deze middag. Echter, middels deze overwinning heeft Waskemeer zichzelf definitief veilig gespeeld om ook volgend jaar in de derde klasse uit te mogen komen. Volgende week wacht het lastige uitduel tegen Leovardia. De week erop zal het seizoen thuis tegen Ropta Boys worden afgesloten, waarbij Waskemeer  zich uiteindelijk poogt in het linker rijtje te vestigen. Foto is afkomstig uit het duel Waskemeer tegen Veenhuizen.
Uitslagen
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1