Waskemeer verlaat bekertoernooi na verliespartij tegen SDS

Waskemeer verlaat bekertoernooi na verliespartij tegen SDS Nadat Waskemeer eerder dit seizoen als winnaar uit de poulefase was gekomen met daarin twee vierdeklassers (ODV en V en V '68) en één vijfdeklasser (Lions'66), mochten de manschappen van oefenmeester Rob de Jong zaterdagmiddag in de eerste ronde van de knock-out fase aantreden tegen SDS. De degens tussen de nummers 7 van 3e klasse A en B werden op sportpark Skoalleseize te Easterein gekruist. Na negentig minuten spelen was het SDS dat middels een ruime 4-1 overwinning door mag gaan naar de volgende ronde van het bekertoernooi. Doordat de groenhemden dit duel gehavend aantraden wegens diverse bekerschorsingen en verschillende absenties, werd er vooraf flink gepuzzeld door de technische staf. Desondanks waren beide ploegen qua veldspel redelijk gewaagd aan elkaar. Waskemeer hield in de openingsfase de deur op slot en zorgde voor enige dreiging via Jelmer Boonstra en Willem de Jong. Na 10 minuten te hebben gespeeld was het de linksachter van de gastheren die totaal onnodig de uit België overgekomen gelegenheidsaanvaller Jelmer Boonstra uit de wedstrijd schopte met een pittige enkelblessure. Arbiter van Ekelenburg oordeelde slechts de gele kaart toe te hoeven passen. Trainer de Jong was door deze charge genoodzaakt direct in te moeten grijpen en bracht Theo Meyerhof binnen de lijnen. Enkele pittige duels over en weer buiten beschouwing latend, poogden beide teams qua veldspel verzorgd te spelen, maar tot grote uitgespeelde kansen kwamen beide ploegen nauwelijks. Richting het slot van de eerste helft kreeg de thuisploeg enige mogelijkheden die middels individuele fouten in de defensie bij Waskemeer ontstonden. Nadat men over de rechterflank door kon breken langs de jeugdige Remco Melles, kon de bal voorgetrokken worden, waarbij aanvaller de Hoop namens SDS het meest alert was en de bal binnen mocht schieten. Terstond kwam een voorwaartse van SDS oog in oog met JO19-1 debutant Jesse van Vilsteren, welke deze middag een prima indruk achterliet. Middels een prachtige reflex dreef de jonge doelman de aanvaller naar buiten toe naast het doel. Een zwakke voorzet vanaf de achterlijn was het enige wat nog resteerde. Deze werd ongelukkig door de meegelopen Sietze Keuning in eigen doel gewerkt. Vlak voor het eindsignaal produceerden Tim Haven en Willem de Jong nog enkele schoten die een prooi waren voor de keeper. Ook de indraaiende corner van Jurrien Hummel werd ternauwernood door SDS van de doellijn gehaald. In de rust werd de geblesseerde Sietze Keuning vervangen door Jerre Wagenaar die net zoals zijn JO19-1 teamgenoot Jesse van Vilsteren zijn debuut mocht maken in de hoofdmacht. Na een schitterende actie van Willem de Jong werd aan de rand van het strafschopgebied Meyerhof bereikt die zijn inzet naast het doel zag verdwijnen. Terstond kwamen de gasten op een 3-0 voorsprong. Een prachtig afstandsschot belandde onhoudbaar achter de prima keepende van Vilsteren. Enkele minuten later leek Tim Haven op het doel af te mogen stevenen, maar werd dubieus terug gevlagd en gefloten wegens vermeend buitenspel. In de omschakeling kreeg SDS een vrije trap op de helft van Waskemeer toegekend. De lange centrale verdediger van de gastheren stond bij het nemen van de vrije trap in buitenspelpositie en na het van richting veranderen van de bal door een verdediger van Waskemeer nog steeds, alvorens hij logischerwijs eenvoudig raak kon schieten. De grensrechter werd genegeerd door arbiter van Ekelenburg, welke de situatie op grote afstand anders beoordeelde. Enkele minuten later eiste de deze middag niet geheel scherp ogende scheidsrechter de hoofdrol door de wedstrijd wegens een blessure te onderbreken. Na een extra pauze van ruim een kwartier werd het laatste half uur van de wedstrijd gefloten door de toevallig aanwezige waarnemer van de KNVB. Waskemeer herpakte zich enigszins en wist met enkele aardige acties wat druk op het doel van SDS uit te voeren. Een tweetal vrije trappen van Jurrien Hummel werden gekeerd door de doelman en ook de schoten van Rik Haven en Willem de Jong waren een prooi voor diezelfde doelverdediger. In de slotfase kon Willem de Jong op aangeven van Tim Haven de eer voor Waskemeer redden. Na een fraaie combinatie volgde een prachtig diagonaal schot die te machtig was voor de keeper. Waskemeer kreeg nog enkele corners die niet het gewenste resultaat opleverden. De thuisploeg poogde, zoals vaker deze middag, via de counter het doel van Jesse van Vilsteren te bereiken, maar die uitbraken waren te onzorgvuldig en strandden veelal in een eerder stadium. Er werd derhalve door beide partijen niet meer gescoord, waardoor na het laatste fluitsignaal van de uitstekend ingevallen arbiter / waarnemer, SDS terecht naar de volgende ronde gaat in het bekertoernooi. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54