Waskemeer verslaat Marum en bekert verder

Op sportpark 't Ald Leger werd zaterdagmiddag om 17:00 uur afgetrapt voor het bekerduel tussen Waskemeer en Marum. Beide ploegen maakten er een attractief duel van, welke na 90 minuten met een gelijkspel eindigde en met strafschoppen beslist werd in het voordeel van de groenhemden. Nadat de voortdurend gevaarlijke Bouwe Veenstra de thuisploeg in de tweede helft op voorsprong had gezet, mochten de Groningers van geluk spreken dat het rond de 80e minuut op gelijke hoogte kwam dankzij een doelpunt van Daniel Laturiuw, daar Waskemeer diverse malen verzuimd had de voorsprong uit te bouwen. Beide ploegen maakten vier van de vijf strafschoppen, waarna Hedzer van Veen raak schoot en Marum opnieuw miste. Onder toeziend oog van een groot aantal toeschouwers, was het zaterdag derde klasser Marum dat in de openingsfase het meest dreigend was. Diverse malen werd de behendige rechtsbuiten Tom Boezerooy gevonden, welke met enkele fraaie acties de achterlijn wist te halen. Echter, diens voorzetten waren onnauwkeurig of werden door de compact spelende defensie van de thuisploeg onschadelijk gemaakt. Desondanks wist Marum één keer gevaarlijk voor het doel van gelegenheidsdoelman Romke Bouma te komen die de inzet van de gasten goed wist te pareren. Middels een fraaie combinatie tussen Herman Rozema, Bindert Poelstra en Hedzer van Veen, werd de razendsnelle Bouwe Veenstra diep gestuurd. De verdediging werd door de aanvaller met bal te kijk gezet, maar helaas voor de gastheren bracht de doelman redding. Het schot werd naar buiten gebokst, waarbij Veenstra opnieuw de bal voor de voeten kreeg. Hij bediende op zijn beurt de meegelopen Daniël Postema die onderuit werd gehaald. Scheidsrechter Strampel oordeelde anders en kende geen strafschop toe, maar tot ieders verbazing een vrije trap in het voordeel van Marum. Waskemeer liet zich niet van de wijs brengen en speelde gedisciplineerd door. Dankzij het blok van Poelstra, Veldman en Rozema, kon Marum diens centrumspits nimmer bereiken, waardoor het dreigende balbezit van de gasten veelal niet tot kansen resulteerden. Nadat Tim Haven wegens protest de enige gele kaart van de wedstrijd getoond kreeg, was het in de slotfase een goede pass door de lucht van Mark Veldman op Bouwe Veenstra, welke de meegelopen Hedzer van Veen wegstuurde die op zijn beurt Daniel Postema de bal gaf. Een solo volgde, maar het schot werd door de doelman onschadelijk gemaakt.
In de tweede helft was het spelbeeld gelijk aan die van de eerste helft. Marum dat veel balbezit had, maar weinig echte kansen kon creëren en Waskemeer dat geduldig op enkele counters bleef wachten, waarmee het de betere kansen van de wedstrijd kreeg. Na balverlies bij de manschappen van trainer Jan Mulder, verlegde Waskemeer het spel ontzettend snel, waarbij de middenvelder van Marum onder de bal doorging en Hedzer van Veen de voortdurend gevaarlijke Veenstra wegstuurde die onberispelijk raak schoot. Gedurende de tweede helft werd Waskemeer alsmaar verder teruggedrongen op de eigen speelhelft, waarmee er telkens meer dreiging ontstond. Tekenend voor het spel van Marum was dat de gelijkmaker middels een verdwaalde voorzet vanaf de linkerflank tot stand kwam. Na de gelijkmaker ontstond er in de laatste 10 minuten van de wedstrijd voor beide ploegen meer ruimte, waardoor het aantal kansen toenam. Waskemeer kreeg in de vorm van Veenstra op aangeven van Postema een goede kans die verdienstelijk door de keeper werd gepakt. Ook de hard werkende Tjeard Haites schoot tijdens een rebound voorbij de doelman, maar zag zijn schot op doel door een verdediger met diens arm gestopt worden, waarmee een doelpunt voorkomen werd. Een penalty volgde echter niet. Aan de andere kant was het middels een goed uitgespeelde aanval, één van de voorwaartsen van Marum die vrij op doel kon koppen, maar dankzij een uitstekende reflex van doelman Romke Bouma werd een tegentreffer voorkomen. In de absolute slotfase was het invaller Jan de Groot die een rebound na een schot van Postema voor de voeten kreeg, waarbij de keeper nog op de grond lag. De Groot schrok vermoedelijk van deze situatie die hem geschonken werd en schoot te gehaast over. Penalty's resulteerden. Waskemeer schoot de eerste 4 strafschoppen (Rozema, de Groot, Veldman en Haven) raak. Marum had de eerste 3 strafschoppen benut, maar zag de vierde gekeerd worden door Romke Bouma. De vijfde strafschop werd door Postema genomen, waarbij de doelman van Marum verdienstelijk redding bracht (4-4). Hedzer van Veen schoot vervolgens de zesde strafschoppen hard in het dak van het doel. De Marumer die volgde beheerste deze techniek minder goed en schoot hard over in de ballenvanger, waarna de thuisploeg massaal op doelman Romke Bouma vloog om het feestje te vieren. Aansluitend werd dit goede resultaat onder de muzikale klanken van zanger Grutte Geart in de kantine verder gevierd. Volgende week speelt Waskemeer thuis. Het treft dan Lycurgus, de koploper in de competitie.
1 Anjum 1 0 0
1 Mamio 1 26 65