Waskemeer verslaat versterkt Lions'66 in bekertreffen

Waskemeer verslaat versterkt Lions'66 in bekertreffen Na een viertal oefenwedstrijden in de voorbereiding te hebben gespeeld waarin niet gewonnen werd, trad Waskemeer zaterdagmiddag aan voor het eerste bekerduel in de poulefase. Op sportpark Lionello te Leeuwarden kwam Waskemeer in actie tegen vijfde klasser Horeca Sportclub Lions'66, welke met de komst van Yassine Yettefti (FVC, MKV’29), Jake Goldsmith (Suawoude), Emiel Strijbis (Sporting S.), Donovan Hooi (SC Flamingo), Glenn Dijkstra (Bergum), Frank Rozendaal (SC Leovardia), Michael van Houten (Nicator), Vic Rozendaal (SC Leovardia), Leo Spindelaar (Blauw Wit’34), Roberto den Dunnen (LAC Frisia 1883) en Claysel Mauricia (SC Flamingo) zwaar versterkt is. Na een aftastende openingsfase trok Waskemeer telkens meer het initiatief naar zich toe. De eerste opgelegde kans was voor Jurrien Hummel die van een langdurige blessure is teruggekeerd. Een goede voorzet van Jelmer Haites werd te onzorgvuldig door Hummel behandeld, waardoor de verdiende openingstreffer uitbleef. Terstond brak Willem de Jong op aangeven van Nicky Smid door, maar werd tijdens diens actie in het zestienmetergebied gevloerd zonder dat de bal werd geraakt. Scheidsrechter Schippers besloot tot verbazing van velen geen strafschop toe te kennen. Enkele minuten later kreeg Douwe van der Mei een enorme kans na goed combinerend werk over het hele veld. De actie eindigde in een breedte pass van Willem de Jong op de mee opgekomen Douwe vd Mei die oog in oog met de doelman faalde en over schoot. De thuisploeg probeerde een doelpunt middels snelle uitbraken te forceren, waartoe het ook de snelheid in het team heeft. Echter, stond de verdediging goed en wisten de gastheren maar spaarzaam voor het doel van Mechiel van Valen te komen. Na enkele malen buitenspel te hebben gestaan wist de vaardige linksbuiten Yettefti eenmaal door te breken, waarbij diens schot naast het doel van Waskemeer belandde. Na enkele fraaie aanvallen van de groenhemden werd opnieuw een corner toegekend. De bal werd door Willem de Jong genomen en door de sterk spelende Rik Haven verlengd, waarna Nicky Smid eenvoudig kon scoren. Enkele minuten hierna ontstond er een grote kans voor Willem de Jong op aangeven van de zeventienjarige Sander Visser, maar deze kon de bal net niet genoeg de juiste richting meegeven. De thuisploeg bleef loeren op de gelijkmaker die er uiteindelijk ook kwam. Na een corner die door Vic Rozendaal op doel werd gekopt, was er een uitstekende redding van Mechiel van Valen. De bal werd opnieuw ingebracht en door slap verdedigend werk kon de gelijkmaker alsnog worden gemaakt. Vlak voor rust werd een vrije trap toegekend, nadat Rik Haven naar de grond was gewerkt. Willem de Jong haalde uit en zag zijn schot strak in de kruising, via de onderkant van de lat, in het doel verdwijnen. Omdat Waskemeer enkele goede kansen onbenut liet, waarvan de degelijk spelende Herman Rozema de grootste over schoot, bleef het 1-2. Vlak voor rust kreeg de snelle Yettefti een ietwat zwaar bestrafte tweede gele kaart voor het doorhalen op de man met bal. Dit betekende dat Waskemeer in de tweede helft tegen een tiental Leeuwarders mocht spelen. In de tweede helft was het eerste wapenfeit van Hummel. Na een prachtige combinatie tussen aanvoerder Holder, de Jong en Visser, kwam er een voorzet tot stand die door Hummel van dichtbij werd over gekopt. Daarna ontstond er een vervelend moment, waarbij Holder een forse charge te verwerken kreeg en daardoor niet verder kon spelen. Tim Haven kwam voor hem binnen de lijnen. Enkele minuten later werd ook Bart Roijinga binnen de lijnen gebracht voor Tjeard Haites. Middels een prachtig bekeken afstand schot van Tim Haven kwam Waskemeer op een 1-3 voorsprong. Waskemeer had logischerwijs een groot veldoverwicht op het tiental Leeuwarders, waarbij legio mogelijkheden op de 1-4 onbenut bleven. Ruim tien minuten voor tijd moest de nieuwe trainer op de bank van Waskemeer, Rob de Jong, overgekomen van tweede klasser Hardegarijp, voor de derde maal wisselen. De moegestreden Jurrien Hummel verliet het veld voor Theo Meijerhof. In de slotfase was het de thuisploeg die middels een snel en goed genomen vrije trap Vic Rozendaal (vorig jaar nog als spits van Leovardia met 26 doelpunten topscoorder in de competitie met Waskemeer) wist te bereiken. Hij schoot feilloos de 2-3 binnen wat tevens de eindstand werd. Volgende week zaterdag volgt het treffen met ODV op sportpark 't Ald Leger (14:00 uur) onder leiding van arbiter Schuurman uit Oosterwolde.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54