Wedstrijdoverzicht jeugd 23 oktober

In het slotweekend van de herfstvakantie kwamen drie jeugdteams in actie. Zowel de JO8 als de JO11 hadden een vrij speelweekend en zullen volgende week de competitie weer hervatten. De JO13, JO15 en JO19 maakten wel hun opwachting. Hieronder een korte terugblik op de gespeelde wedstrijden.

De JO13 speelde op het eigen sportpark ’t Ald Leger tegen Dwingeloo. Onder leiding van scheidsrechter Jelmer Nick schoot Dwingeloo uit de startblokken en lag de bal al na 30 seconden achter keeper Theo. Na deze bliksemstart wisten de Drenthenaren voor de rust uit te lopen naar een 1-4 voorsprong. Doelpunt aan Waskemeerse zijde kwam op naam van Sem. Na de ranja wisten de groenhemden het Dwingeloo in de eerste tien minuten erg lastig te maken. De gasten moesten zich toeleggen op verdedigen maar kansen van Joan, Anyk en Jarna troffen geen doel. Waar Waskemeer het vizier niet op scherp had staan was dat bij Dwingeloo wel het geval. Uit twee vlijmscherpe counters wisten de gasten de score namelijk uit te breiden naar 1-6. Het verzet aan Waskemeerse zijde was hiermee gebroken en uiteindelijk stapten de groenhemden met een 1-8 nederlaag van het veld. Een ietwat geflatteerde nederlaag gezien de kansenverhouding. Desondanks zal het vertoonde spel in met name de eerste minuten na rust coaches Harry v/d Veen en Tomar Peeters voldoende aanknopingspunten bieden voor de eerstvolgende wedstrijd.

Ook voor de JO15 stond een thuiswedstrijd op het programma. De groenhemden van coaches Jerre Wagenaar en Sander Visser maakten vorige week hun opwachting in de beker tegen het sterke Oosterwolde JO15-1. De eersteklasser was hierbij een maatje te groot en won uiteindelijk verdiend met 3-1. Voor de groenhemden was het dus zaak om zich te herpakken en de wedstrijd tegen hekkensluiter Read Swart vormde hiervoor een uitgelezen mogelijkheid. Na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Age Visser trok Waskemeer gelijk het initiatief naar zich toe. Hierdoor ontspon zich een wedstrijd waarbij Read Swart zich noodgedwongen moest terugtrekken op de eigen helft om de aanvalsfurie van de groenhemden tegen te houden. De verdediging hield echter niet lang stand. Nadat enkele kansen nog onbenut werden gelaten was het Storm die de ban wist te breken. Hij pikte de bal op rond de middenlijn en begon aan een solo. Hierbij stuurde hij drie tegenstanders het spreekwoordelijke bos in waarna hij zijn actie bekroonde met een fraaie boogbal die de keeper te machtig was. Enkele minuten later was het wederom Storm die tot scoren wist te komen. Een uitstekende uittrap van Jelmer Nick werd door Storm op waarde geschat waarna hij oog-in-oog met de keeper koelbloedig de verre hoek wist te vinden. Storm was een ware plaag voor de gasten uit De Knipe en was dicht bij de 3-0 ware het niet dat de keeper hem onreglementair wist te stuiten. De toegekende vrije trap op de rand van de zestien meter ging via de muur naast en resulteerde in een corner. Deze corner werd tot ieders verrassing in één keer fantastisch binnengeschoten door Patrick. In het restant van de eerste helft vielen er nog kansen te noteren voor Hein, Matthijs en Sem, maar doordat deze hun kans onbenut lieten zochten beide teams de kleedkamer op met een 3-0 voorsprong. Na de pauze ontspon zich hetzelfde spelbeeld als in de eerste helft. De groenhemden waren heer en meester en het was wachten op de volgende treffer. De eerste kans hiertoe kwam op naam van Matthijs, maar zijn bal eindigde op de lat. Niet veel later was het alsnog Matthijs die voor de 4-0 aantekende. Hij ontvang de bal met een slim hakballetje in het strafschopgebied van Storm en schoot vervolgens beheerst raak. Niet veel later was het wederom Matthijs die alleen voor de keeper uitkwam. Zijn schot werd in eerste instantie gekeerd door de doelman, maar al liggend wist Matthijs de rebound met de punt van zijn schoen alsnog binnen te werken. De aanvalsdrift en honger naar doelpunten was hiermee nog niet gestild. Nander dook als opkomende back opeens op in het strafschopgebied en schoot de bal kiezelhard tegen de touwen. Het slotakkoord kwam op naam van Storm. Na een bekeken steekbal van Sem kwam hij 1-op-1 met de keeper wederom als winnaar uit de strijd. Hiermee werd de eindstand bepaald op een keurige 7-0 overwinning voor de groenhemden. Een goede en dikverdiende overwinning voor de JO15 die volgende hopelijk een vervolg gaat krijgen. Dan staat wederom een thuiswedstrijd op het programma, ditmaal tegen Oosterwolde JO15-2.

Tot slot maakte de JO19 haar opwachting in en tegen Marum. De gastheer stond tot het spelen van deze wedstrijd onderaan met nul punten uit drie gespeelde wedstrijden. Dat dit gegeven niet alles zegt bleek wel tijdens de wedstrijd. De thuisploeg kwam sterk voor de dag en ging uiteindelijk met een 2-1 voorsprong de rust in. Doelpunt aan Waskemeerse zijde kwam op naam van Sander. Na de pauze wisten de groenhemden de gelijkmaker te produceren, wederom was Sander degene die de bal tegen de touwen schoot. De wedstrijd kon hierna alle kanten op en het spelbeeld golfde op en neer. Helaas viel het kwartje de verkeerde kant op en wist Marum uit te lopen naar een 5-2 voorsprong. Een fraai doelpunt van Patrick maakte de score nog iets dragelijker maar was niet voldoende om een punt over te houden aan de wedstrijd. Volgende week zullen de manschappen van Halbe Jan de Boer en Jelmer Haites zich moeten herpakken. Dan staat een zware thuiswedstrijd op het programma tegen het altijd lastige Boornbergum. De groenhemden zal er dan alles aan gelegen zijn om de drie punten in eigen huis te houden!

Onderstaande wedstrijdfoto’s van de JO13 en JO15 geven een impressie van de voetbalzaterdag op sportpark ’t Ald Leger.