Scheidsrechteravond groot succes!

Scheidsrechteravond groot succes! Afgelopen woensdag heeft de scheidsrechtersavond plaatsgevonden in de sportkantine van v.v. Waskemeer. Dit in het kader van het vernieuwde scheidsrechtersbeleid binnen de vereniging. Ten einde de  (club)scheidsrechters hierin te ondersteunen, is vanuit de vereniging een scheidsrechteravond georganiseerd, waarbij eredivisiescheidsrechter Siemen Mulder bereid was gevonden om een avondvullend programma te verzorgen. Siemen Mulder (33 jaar) debuteerde als scheidsrechter in het seizoen 2012-2013 in het betaald voetbal bij de wedstrijd FC Oss – Fortuna Sittard. Inmiddels is hij gepromoveerd naar de hoogste groep scheidsrechters binnen de KNVB en heeft hij 139 wedstrijden op zijn naam staan, waarvan 40 op eredivisieniveau. Tijdens deze avond deelde hij op basis van videobeelden zijn ervaringen als scheidsrechter met de aanwezigen en liet hij zien hoe hij tot bepaalde beslissingen komt gedurende een wedstrijd. Ook gaf hij concrete tips naar aanleiding van deze beelden over bijvoorbeeld hoe je je als scheidsrechter moet positioneren in het veld. Daarnaast liet hij op interactieve wijze zien hoe de technische hulpmiddelen, zoals een headset en de videoscheidsrechter, hem ondersteunen gedurende de wedstrijd. De avond werd afgesloten met een quiz, waarbij de aanwezigen wedstrijdmomenten moesten beoordelen en al dan niet een gele of rode kaart moesten uitdelen. Dit bleek niet voor iedereen even eenvoudig. Uiteindelijk werd de quiz gewonnen door Bart Wagenaar. Al met al was het een succesvolle bijeenkomst, waarbij de ruim 50 aanwezigen van een leerzame avond hebben genoten. Siemen Mulder heeft in ieder geval laten zien dat het scheidsrechtersvak niet zo eenvoudig is als dat het vaak op het eerste oog lijkt. Daarnaast zijn de aanwezigen middels deze wijze van bagage voorzien, waarmee als (club)scheidsrechter voordeel kan worden behaald tijdens de wedstrijden.