Komende zaterdag de derby: Waskemeer - Haulerwijk

Komende zaterdag de derby: Waskemeer - Haulerwijk Tweeëndertig jaar. Zo lang is het geleden dat Waskemeer onze vrienden uit Haulerwijk (toen nog Haulerwijkse boys) troffen in competitieverband. Destijds resulteerde het in een nipte overwinning voor Haulerwijkse boys, door een goal die in de blessuretijd tot stand kwam. Hiermee waren de groenhemden misschien wel de morele winnaar, want Haulerwijkse boys kon met rechte als grote broer worden betiteld. Waskemeer was niet heel lang daarvoor (1984) voortgekomen uit Haulerwijkse boys. De voetballende jeugd van Waskemeer kozen destijds meestal voor Haulerwijkse boys. Het was het tweede treffen tussen de beide clubs, want kort na de oprichting troffen de clubs elkaar al in de strijd om de Ooststellingwerf Cup. In Waskemeer had Haulerwijkse boys geen kind aan Waskemeer, want voor meer dan duizend (!!!)  toeschouwers gingen de groenhemden met dubbele cijfers (0-10) hard onderuit. Er werd in de tweeëndertig jaar regelmatig geoefend, want de relatie tussen beide clubs is vrijwel altijd erg goed geweest. Na het historisch treffen in de tweede klasse FVB, waarin Haulerwijkse boys kampioen werd en Waskemeer degradeerde, komen beide teams elkaar in 2017 op het sportpark ’t Ald Leger opnieuw tegen. Beide teams hebben na de winter duidelijk de weg omhoog gevonden. Haulerwijk versloeg onder meer de op dat moment op de derde plaats staande Lycurgus, terwijl RWF in Frieschepalen de handen mocht dichtknijpen met een punt. In de periodestand staat Haulerwijk er dan ook prima voor. Waskemeer is na de winterstop ook met een goede periode bezig, hoewel zij in tegenstelling tot Haulerwijk niet kan zeggen dat ze ongeslagen zijn. De thuiswedstrijd tegen RFW ging, mede door een vroege rode kaart, met 0-1 verloren. Een uniek treffen dus, tussen twee clubs die in vorm zijn en ontzettend graag van elkaar willen winnen! Binnen de club wordt aan alle kanten gevoeld dat de derby enorm leeft in Waskemeer en bij iedereen die de groenzwarten een warm hart toedraagt. Het bestuur hoopt zaterdag op een spectaculaire maar zeker ook sportieve voetbalmiddag. Een middag die zal worden afgesloten met de fameuze zanger Ray.