Waskemeer steunt project in townships

Onlangs heeft Joanneke Uithof samen met een vriendin (Ylona) kleding ingezameld voor de Afternoon Angels, een naschoolse opvang in Kaapstad, Zuid-Afrika. Waskemeer probeert in de regio een club voor iedereen te zijn en realiseert zich als geen ander dat het uitoefenen van een sport in dergelijke townships geen vanzelfsprekendheid is. Er is dan ook gelijk gehoor gegeven aan de oproep van Joanneke die opzoek was naar teamkleding voor deze kinderen.

Ikamva Labantu
Ikamva Labantu betreft een non-profit organisatie die verschillende programma's samenstelt, waarbij inwoners van townships in Kaapstad worden ondersteund. Zo bieden ze kinderopvang voor de jongste kinderen, een naschoolse opvang voor kinderen tussen de 7 en 21 jaar (zoals Afternoon Angels) en een soort dagbesteding voor de inwoners boven de 60 jaar, waarbij allerlei activiteiten worden georganiseerd. “Daarnaast doen zij nog zoveel meer, echt fantastisch werk wat ze daar verrichten”, aldus Joanneke Uithof.

Townships
De kinderen wonen in de armste wijken van de stad (townships) rondom Kaapstad. Wanneer deze kinderen geluk hebben, wonen ze in een huisje met en stenen muur, maar vaak is dit niet zo. Een constructie van golfplaten is dan regelmatig het geval weet Joanneke te vertellen. Er is veel criminaliteit in de buurt en om de kinderen na schooltijd van de straat te houden, organiseert Afternoon Angels voornamelijk sportactiviteiten in de vorm van dansen, netball, maar ook voetbal.

Teamkleding
In samenwerking met Ikamva Labantu zijn de door Joanneke en Ylona ingezamelde kleding van onder meer FC Groningen en enkele amateurclubs afgegeven in één van de centra. “De in onze ogen oude kleding, is daar van grote betekenis! Een teamtenue geeft het zelfvertrouwen van de kinderen een gigantische boost. Ze zijn er zo ontzettend blij mee”, zo geeft Joanneke Uithof aan. De foto is genomen in één van de centra die opgezet is door Ikamva Labantu, waarmee Afternoon Angels samenwerkt.