Wedstrijdoverzicht jeugd 9 oktober

Nadat het weekend zoals gebruikelijk op vrijdagmiddag werd afgetrapt door elf fanatieke kabouters stonden er op zaterdag wedstrijden gepland van vier jeugdteams. Hieronder een korte terugblik op deze wedstrijden.

De JO8 moest het in de laatste wedstrijd van de eerste competitiefase opnemen in Wijnjewoude tegen ODV. Op sportpark Tusken de Wallen kwam de thuisploeg sterk voor de dag. De groenhemden verkochten hun huid zo duur mogelijk en gooiden hun ziel en zaligheid in de wedstrijd, maar ODV was net een maatje te groot en won uiteindelijk met 14-1. De eretreffer kwam op naam van Lotus, die bij een solo twee tegenstanders het spreekwoordelijke bos in stuurde en vervolgens de bal beheerst langs de keeper schoot. De drie punten bleven terecht in Wijnjewoude, maar toch was er voor de JO8 ook nog voldoende te vieren. De penaltyserie werd namelijk overtuigend gewonnen. Waar de JO8 de keeper van de thuisploeg drie keer passeerde wist ODV het net niet te doen bollen, mede door enkele katachtige reddingen van Lotus. Laatstgenoemde was deze week bovendien jarig geweest en trakteerde na afloop op lekkers in de kleedkamer, waardoor de voetbalochtend op een leuke en passende manier werd afgesloten.

Nadat de JO11 vorige week rode lantaarnhouder Roden met 6-1 wist te verslaan stond er dit weekend een tegenstander van een heel ander kaliber op het programma. Op sportpark De Fennen moest het team van Johan Keuning en Tseard Haites namelijk in actie komen tegen koploper ONB. Na twee keer dertig minuten spelen boekte de JO11 een verrassende maar zeer terechte 5-2 overwinning, waarbij Jorrin de gevierde man was doordat hij alle doelpunten voor zijn rekening nam. Waskemeer kwam goed uit de startblokken en met veel inzet werd de aanval gezocht. Het verdedigende werk werd vol passie gedaan door de goed spelende Diederik en Nelson, die steeds goed bleven kijken en op de juiste plek stonden om de ballen te onderscheppen. Daarna werd steeds weer de aanval gezocht over de vleugels via de onvermoeibare Mylan en Metz. Door hun vele verdedigende meters was het vaak Jorrin die de bal wist op te pikken en de aanvallers Tycho en Sanne in stelling bracht. Af en toe wisselde hij dat af met individuele acties en de nodige kanonschoten op het doel van ONB, wat veel succes opleverde. Na een 2-0 voorsprong voor de groenhemden kreeg ONB het betere van het spel en wist het de aansluitingstreffer te maken. Het was mede aan het goede keeperswerk van Bernt te danken dat het daarbij bleef, zodat er met een 2-1 voorsprong werd gerust. In de tweede helft herpakte de JO11 zich. Onder andere door een vrije bal vanaf grote afstand in de kruising te schieten liep de score op tot 5-1. ONB kon nog iets terug doen door de 5-2 te maken, maar verder liet het strijdende Waskemeer het niet komen. De jongens en dame mogen heel erg trots zijn op deze prestatie en kunnen terugkijken op een mooie wedstrijd. De komende 2 weken zijn er geen competitiewedstrijden, maar tijdens de trainingen zal er hard gewerkt worden om de ingezette stijgende lijn na de herfstvakantie door te zetten.

Voor de JO13 stond een ritje naar het Drentse Zeijen op het programma. Deze route had het team dit seizoen ook al afgelegd op 11 september toen er voor de bekercompetitie tegen SVZ werd gespeeld. Destijds trok de thuisploeg met 6-1 aan het langste eind. Het was dan ook duidelijk dat de groenhemden een zware kluif te wachten stond. Ook deze voetbalzaterdag bleek SVZ een maatje te groot en uiteindelijk gaf het scorebord na een uur voetballen een 8-2 eindstand aan. Doelpuntenmakers aan Waskemeerse zijde waren Joas en een pegel van Aize die via een tegenstander tegen de touwen viel. Volgende week heeft de JO13 een vrij weekend, waarna de competitie hervat zal worden op 23 oktober op sportpark ’t Ald Leger tegen Dwingeloo.

Tot slot nam de JO19 het in eigen huis op tegen Zevenhuizen. De manschappen van Halbe Jan de Boer kenden twee weken geleden een teleurstellende competitiestart. Op sportpark ’t Ald Leger was Heerenveen destijds overtuigend de sterkste met 1-7. Voor de groenhemden was het dus zaak om zich te herpakken. Dit leek er in de eerste helft van de wedstrijd niet van te komen. Ondanks enkele kansjes voor de thuisploeg had Zevenhuizen het betere van het spel en de gasten gingen dan ook terecht met een 0-1 voorsprong de rust in. In de tweede helft waren de rollen volledig omgedraaid. De groenhemden schoten uit de startblokken en kwamen binnen mum van tijd op gelijke hoogte. Een voorzet vanaf de rechterflank werd met een uiterste krachtsinspanning binnengegleden door Sander. Enkele minuten later gaf scheidsrechter Jenno de Boer een terechte penalty na een onreglementaire actie een speler van Zevenhuizen. Dit buitenkansje was wel besteed aan Egbert die de keeper de verkeerde hoek in stuurde en beheerst binnenschoot. De JO19 kreeg nog enkele goede kansen, waarvan de grootste op naam van Matthijs kwam. Zijn schot belandde echter op de paal. Uiteindelijk viel de 3-1 alsnog. Na een flipperkast situatie in het strafschopgebied van Zevenhuizen belandde de bal voor de voeten van Bart. Deze aarzelde geen moment en schoot de bal kiezelhard in de kruising. Het pleit voor de gasten was hiermee beslecht, al kreeg Zevenhuizen nog een goede kans welke op de paal uiteen spatte. Al met al een wedstrijd met twee gezichten waarbij de JO19 in de tweede helft orde op zaken wist te stellen en de terechte driepunter veilig wist te stellen. Volgende week staat er voor de groenhemden een vrij weekend op het programma, waarna op 23 oktober een wedstrijd in en tegen Marum op het programma staat.

Onderstaande foto’s geven een impressie van het afgelopen voetbalweekend.