Wouters Vormgeving & Communicatie

Wouters Vormgeving & Communicatie 12 jaar geleden verhuisde Nelleke vanuit Zeeland naar Friesland. De eerste jaren werkte ze nog als juridisch adviseur bij diverse noordelijke gemeentes, maar al snel bleek dat haar talent toch meer op het creatieve vlak lag. “De eerste jaren in Friesland waren voor mij echt wennen. Ik werkte als adviseur bij verschillende gemeenten, maar daar lag niet echt mijn hart. Toen ik, via een bevriend fotograaf, een camera kocht ging er een wereld voor me open!” Die camera lag aan de basis van een eigen bedrijf. “Ik begon te fotograferen en ging aan de slag met Photoshop om mijn foto’s te bewerken. Vervolgens startte ik met het ontwerpen van websites en logo’s voor startende ondernemers. Dat groeide al snel uit tot een eigen bedrijf.” Nu, tien jaar later is Wouters Vormgeving & Communicatie uitgegroeid tot een allround creatief communicatiebureau waar je niet alleen terecht kunt voor fotografie, maar ook voor logo’s, drukwerk, workshops en geboortekaartjes. De klantenkring van Wouters Vormgeving & Communicatie is zeer divers. Nelleke vertelt: “Als ik naar de bijna 150 logo’s kijk die ik de afgelopen jaren ontworpen heb is er wel een rode draad te herkennen. Ik werk voornamelijk met startende, veelal vrouwelijke,  ondernemers. Al moet ik toegeven dat een paar van mijn beste klanten mannen zijn. Samen met mijn opdrachtgevers ontwikkel ik een huisstijl die opvalt en echt bij iemand past. ” Met sommige klanten heeft Nelleke al een jarenlange samenwerking. “Hydranome is een bedrijf waarvoor ik 5 jaar geleden een logo ontwierp. Ze wisten toen nog niet wat ze precies wilden gaan doen. Nu zijn ze een toonaangevend leverancier van waterflessen. Alle merchandising mocht ik voor hen ontwerpen. Echt heel gaaf om met een bedrijf mee te groeien. Het geeft me ook echt een kick als ik ergens loop en ineens een billboard zie dat ik ontworpen heb. Dat is toch een van de leukste dingen van mijn vak, dat het zo tastbaar is.” Op dit moment is Nelleke bezig met het ontwikkelen van een eigen lijn geboortekaartjes. “Er zijn natuurlijk heel veel geboortekaartjes online te vinden, maar er zijn ouders die daar toch net niet hét perfecte kaartje tussen kunnen vinden. Ik ga dan samen met ze aan de slag om een echt persoonlijk kaartje te maken. Vaak verwerk ik er de kleuren van de babykamer in, of bijvoorbeeld iets dan hun dierbaar is. Zo wordt een kaartje net even anders. En, ook niet onbelangrijk, stukken goedkoper dan een standaardkaartje.” Naast geboortekaartjes ontwerpt Nelleke ook kaarten en posters. “Ik heb net een complete kaartenlijn voor Anni Friesinger ontworpen. Zij zal deze in de loop van dit jaar in haar winkels en webshop gaan verkopen. Het was ontzettend leuk om samen te werken met Anni. Ze gaat echt voor goud,  is ontzettend enthousiast en fanatiek. Dat werkt aanstekelijk.” Naast haar bedrijf werkt Nelleke als communicatieadviseur bij Friso Bouwgroep. “Het is fijn om ook ‘voor een baas’ te werken. Als ZZP-er werk je de hele dag alleen en zie je weinig mensen. En, het moet gezegd, het is fijn wonen in Raerd, maar het is natuurlijk niet het middelpunt van de wereld. Bij Friso werk ik samen met collega’s aan veel verschillende projecten. Die uitdaging en dynamiek heb ik nodig; het houdt me scherp. Daarnaast kan ik de kennis die ik bij Friso opdoe uitstekend gebruiken voor mijn opdrachtgevers en omgekeerd ook natuurlijk.” Kennis moet gedeeld worden, is het motto van Nelleke. Daarom geeft ze ook workshops ‘handlettering’ en ‘fotograferen met je smartphone’. “Ik vind het leuk om mensen iets te leren. Daarom geef ik regelmatig workshops, zowel bij mij thuis als op locatie. Veel mensen denken dat fotograferen moeilijk is. Maar zelfs met een smartphone kun je al supermooie foto’s maken. Je moet alleen even weten hoé. Dat leer ik de mensen graag. Met wat tips haal je zoveel meer uit je camera!” Ga jij ook voor goud? Nelleke helpt je graag aan de uitstraling die bij jou en je bedrijf past. Op zoek naar het perfecte geboortekaartje, of zin in een workshop handlettering of fotograferen met je smarthpone? Neem gerust contact met haar op voor een vrijblijvend gesprek. Op www.nellekewouters.nl vind je alle contactinformatie, Nelleke’s persoonlijke blog én een uitgebreid portfolio.