Behouden Waskemeer krijgt Ropta Boys niet op de knieën

Behouden Waskemeer krijgt Ropta Boys niet op de knieën Waskemeer heeft zaterdagmiddag teleurstellend gelijk gespeeld tegen Ropta Boys. De ploeg uit Oosternijkerk had in de maand oktober niet verloren,  maar kwam op sportpark't Ald Leger niet heel sterk voor de dag. Ondanks dat de groenhemden tot tweemaal toe op voorsprong wisten te komen via Bouwe Veenstra, waren het de gasten die even vaak langszij mochten komen. Waskemeer creëerde over de gehele wedstrijd gezien te weinig om het duel definitief op slot te gooien, waardoor het de puntendeling deels over zichzelf heeft afgeroepen. Rond 14:00 uur werd er onder leiding van arbiter Schuurman uit Oosterwolde afgetrapt. Waskemeer begon met een veldoverwicht en kon verschillende malen gevaarlijk worden zonder groots te spelen. Het duel was dan ook nog maar zeven minuten oud toen de thuisploeg via de onverzettelijke Bouwe Veenstra op voorsprong kwam. Veenstra was het centrale duo te slim af en schoot droog raak. Ondanks dat de groenhemden in een te laag tempo de bal liet rond gaan, ontstonden er opnieuw mogelijkheden. De grootste kans ontstond nadat Regillio Holder vanaf de achterlijn voorgaf. Bram Boon mistte de bal op een meter afstand van het doel volledig. Ropta Boys speelde erg defensief en loerde middels de lange bal op de counter, waarbij Erik de Vries voor enige dreiging zorgde. Waskemeer kreeg een corner tegen, welke ten koste van een nieuwe hoekschop uitverdedigd werd. De tweede poging leverde meteen de gelijkmaker op voor de gasten. Jacob Mooibroek werd geen strobreed in de weggelegd en kon derhalve verdienstelijk in tegengestelde richting raak koppen. Waskemeer speelde ondermaats, waardoor Ropta Boys redelijk eenvoudig stand kon houden. De groenhemden kregen enkele corners, maar deze brachten niet het gewenste resultaat. Nadat een poging van Veenstra werd geblokt, was het opnieuw Veenstra die in een kansrijke situatie samen met doelman de Groot naar de grond ging. Tot een strafschop kwam het niet. Terstond was het wederom Bouwe Veenstra die op wilskracht de defensie omspeelde en voor de tweede maal deze middag raak schoot (2-1). De ploeg uit Oosternijkerk werd slechts eenmaal echt gevaarlijk. Een voorzet vanaf de rechterflank kon net niet geraakt worden door een inglijdende teamgenoot. Nadat Schuurman de wedstrijd enkele minuten stil had gelegd, omdat het veld volgens de arbiter geprepareerd moest worden, kon er later daadwerkelijk met een minimale voorsprong voor de manschappen van Klaas Zandberg worden gerust. In een bijzonder matige tweede helft golfde het spel op en neer, zonder dat beide partijen echt gevaarlijk konden worden. Eenmaal was Tim Haven over de rechterkant doorgebroken, maar deze besloot te vroeg te schieten. Diens inzet ging over. Ook de gasten kregen een mogelijkheid, welke vanuit een kansrijke situatie over het doel verdween. Nadat scheidsrechter Schuurman opnieuw de wedstrijd had stilgelegd voor het prepareren van het veld, gaf de leidsman in de slotfase een penalty aan de gasten, omdat Douwe van der Mei de tegenstander geraakt zou hebben in plaats van de bal op of binnen de lijnen van het strafschopgebied. Dit buitenkansje werd door Erik de Vries binnen geschoten, al zat doelman van Valen er nog dichtbij. Waskemeer gaf nog niet op en stuurde Veenstra diep. De rappe aanvaller werd in een doorgebroken situatie gevloerd, waarbij de verdediger niet hoefde te mopperen met een gele kaart. De vrije trap leverde niets op. Nadat de vaardige Sander Visser in het strafschopgebied van Ropta Boys werd gevloerd, besloot de arbiter niet in te grijpen. In de tegenstoot werd Ropta Boys wegens buitenspel teruggefloten, dit tot ongenoegen van de gasten. Het spel golfde op en neer. Voor Waskemeer kopte invaller Seijo van der Veen naast en zag Bouwe Veenstra zijn inzet geblokt worden. Ook Ropta Boys kreeg nog enkele mogelijkheden, maar gescoord werd er niet meer. Derhalve werden de punten door beide ploegen gedeeld. Een teleurstellend resultaat voor de thuisploeg. Gelet op het komende programma, te beginnen bij Berlikum uit, was de driepunter meer dan welkom geweest. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45