Wisselvallig Waskemeer pakt punt tegen Berlikum

Wisselvallig Waskemeer pakt punt tegen Berlikum Na de grote nederlaag  van vorige week tegen ONT, heeft Waskemeer zaterdagmiddag in eigen huis een gelijkspel geboekt. De groenhemden kwamen binnen het kwartier op voorsprong dankzij een fraai doelpunt van Douwe van der Mei. Lang kon Waskemeer niet van de voorsprong genieten, want zo'n vijf minuten later was het Jarco Kingma die de stand gelijk trok. In het restant van de wedstrijd werd door beide partijen veel strijd geleverd, maar gescoord werd er niet meer. De manschappen van Klaas Zandberg waren met deze uitkomst het meest gelukkig. Onder leiding van arbiter A. Bijker werd er om klokslag 14:00 uur afgetrapt voor het duel tussen twee grijze middenmoters die beiden in de tweede seizoenshelft qua resultaat een mindere fase kennen. In de openingsfase was het Thomas Dijkstra die goed doorging op een hoge bal achter de verdedigingslinie van de thuisploeg. De bal verdween over het doel, maar de gastheren waren duidelijk gewaarschuwd. Terstond werd Regillio Holder diep gestuurd, waarbij enige dreiging volgde totdat hij in het strafschopgebied naar de grond werd gewerkt, een doeltrap resteerde luidde het oordeel van de leidsman. Nadat Sander Visser de bal van Berlikum wist te ontfutselen, omspeelde de vaardige jongeling een tweetal tegenstanders en stuurde daaropvolgend Bouwe Veenstra weg richting het vijandelijke doel. De inzet van Veenstra werd verdienstelijk door een verdediger geblokt, een corner resteerde. Jurrien Hummel nam de hoekschop en bereikte Regillio Holder. De ervaren Holder bracht de bal in bij de tweede paal, waarbij Douwe van der Mei werd gevonden. De lange van der Mei kopte snoeihard raak in de bovenhoek, waarmee hij Waskemeer op voorsprong zette. Slechts vijf minuten later bracht Jarco Kingma de score op 1-1. Een snelle uitbraak werd niet afdoende door Waskemeer in de kiem gesmoord, waarna de inzet in de korte hoek met enig fortuin achter doelman van Valen verdween. Enkele minuten later kreeg Waskemeer opnieuw een tegenslag te verwerken, want de immer gevaarlijke Veenstra moest geblesseerd het speelveld verlaten. Voor de aanvaller kwam Rik Haven binnen de lijnen. Op het moeilijke en bovenal zwaar bespeelbare veld werd voor elke meter gevochten, waarbij grote kansen nauwelijks meer ontstonden voor de rust. Waskemeer schoot vlak voor de thee nog eenmaal voorlangs. Na de rust was Berlikum een twintigtal minuten de bovenliggende partij met de betere kansen. Tot tweemaal toe bleef Waskemeer op een gelijke stand steken door goed keeperswerk van Mechiel van Valen. Bij de eerste poging van Berlikum redde de doelman met diens voet en de rebound met de vuisten. In de tweede situatie werd de doelman na een goede redding bij de rebound geassisteerd door de paal. Aan de andere kant van het veld was het Tim Haven die zich zelf vrij speelde op de rand van het strafschopgebied en een kiezel hard schot op het doel afvuurde. Daar de bal net niet genoeg in de hoek werd geplaatst, kon de doelman de bal weg boksen. Met nog zo'n twintig minuten te spelen bracht Berlikum de 38 jarige Aize Stoker binnen de lijnen, welke tot 2006 jarenlang voor Waskemeer 1 is uitgekomen. Waskemeer bracht JO-19 speler Hessel Zuidema binnen de lijnen voor de moegestreden Jurrien Hummel. Nadat Tim Haven werd aangespeeld, besloot hij van grote afstand te snel op doel te schieten, daar waar de geheel vrijstaande mee opgekomen invaller Zuidema een betere optie was geweest. Berlikum had de meeste dreiging, zonder echte uitgespeelde kansen te creëren. Waskemeer kreeg in de persoon van Regillio Holder nog een grote kans van dichtbij. De grensrechter gaf buitenspel aan, de scheidsrechter liet doorspelen. Het schot werd te gehaast naast geschoten. Ook met invaller Ruben Eijzenga, topschutter bij de gasten, werd er niet meer gescoord, al verdween een vrije trap van Berlikum nog rakelings voorbij de tweede paal. Terstond floot arbiter Bijker af, waardoor een puntendeling resteerde. Na afloop werd er onder de muzikale omlijsting van volkszanger Trienes op de wedstrijd teruggeblikt. Volgende week wacht opnieuw een thuiswedstrijd, ditmaal treffen de groenhemden Wykels Hallum, welke middels een overwinning de zesde plaats op de ranglijst van Waskemeer heeft overgenomen. Om 14:00 uur wordt er onder leiding van arbiter Dorgelo op sportpark 't Ald Leger afgetrapt. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45