Strijdlustig Waskemeer pakt driepunter tegen Berlikum

Strijdlustig Waskemeer pakt driepunter tegen Berlikum Waskemeer heeft zaterdagmiddag een zwaarbevochten overwinning mogen bijschrijven. Op sportpark de Koekoek werd Berlikum met 1-2 verslagen. Nadat de thuisploeg op voorsprong kwam via Robert Machiela, kwam Waskemeer middels een vrije trap van Jurrien Hummel nog voor rust langszij. Ondanks dat een puntendeling recht zou doen aan dit duel, was het Tim Haven die bij het scheiden van de markt de overwinning veiligstelde door vijf minuten voor tijd raak te schieten. Onder leiding van arbiter Vonk uit Hardegarijp werd er rond half 3 afgetrapt voor het duel tussen Berlikum en Waskemeer. Beide teams kenden voorafgaand aan het duel een mindere reeks qua resultaten, waardoor de krachtsverhoudingen vooraf lastig waren in te schatten. De oranjehemden begonnen voortvarend aan het duel. Binnen twee minuten werd de bal vanaf de zijkant voorgetrokken, waarbij de boom lange Jacob Dirk Tuinenga het lederen speeltuig snoeihard met het hoofd tegen het houtwerk kopte. Waskemeer kwam met de schrik vrij en pakte het vervolgens goed op. De groenhemden hielden de linies kort op elkaar en speelden in aanvallend opzicht directer, waarmee de defensie van de thuisploeg met enige regelmaat moeite had. Na een fraaie diepte pass leek de snelle Veenstra voor de eerste maal deze middag in scoringspositie te geraken. Echter, werd de aanvaller onreglementair naar de grond gewerkt, waarbij de thuisploeg niet hoefde te klagen dat de kaarten bij arbiter Vonk, welke overigens een moeizame middag kende, op zak bleven. De vrije trap werd door Jurrien Hummel net naast het doel geschoten. In de eerste twintig minuten kregen beide teams aardige mogelijkheden, maar gescoord werd er niet. In de vijfentwintigste minuut werd de ban door de gastheren gebroken. Wiebe Wagenaar had moeite met het uitverdedigen van een cross pass, waarna de buitenspeler van Berlikum de bal oppikte en middels een actie de geheel vrijstaande Robert Machiela wist te bereiken die vervolgens droog raak schoot. Waskemeer liet zich niet van de wijs brengen en kreeg terstond een levensgrote kans. Een hoge bal aan de rand van het strafschopgebied leek een prooi voor de doelman. Echter, een tweetal Waskemeerders sprongen onbestraft tot ongenoegen van Berlikum mee, waarna de bal half werd weg gewerkt en voor de voeten van Tim Haven viel. Laatstgenoemde schoot ternauwernood langs verschillende verdedigers naast het doel, daar waar de doelman nog op de grond was blijven liggen. Enkele minuten later dacht Bram Boon de gelijkmaker voor Waskemeer te produceren, maar het doelpunt werd wegens vermeend buitenspel afgekeurd, nadat de indraaiende vrije trap door de doelman werd weg gebokst in de voeten van Boon. Vier minuten later was het alsnog raak voor de equipe van Zandberg, waarmee de werklust werd beloond. Opnieuw werd een overtreding toegepast om de groenhemden af te stoppen. Jurrien Hummel besloot ditmaal van grote afstand voor eigen succes te gaan. Met een hard schot in de bovenhoek werd de doelman verrast (1-1). Waskemeer kwam op slag van rust nog wel goed weg. Opnieuw was het de gevaarlijkste man aan de zijde van de thuisploeg, spits Jacob Dirk Tuinenga, die voor de tweede maal deze middag onfortuinlijk de lat raakte na een voorzet, waardoor er met een gelijke stand werd gerust. In de tweede helft drongen de gastheren telkens meer aan, maar konden de groenhemden door compact te verdedigen en hard te werken voorkomen dat dit in uitgespeelde kansen resulteerde. Berlikum kreeg na een uur te hebben gespeeld een vrije trap in kansrijke positie, maar het schot verdween naast het doel. Nadat de thuisploeg met nog een kwartier te spelen driemaal had gewisseld, namen de frustraties meer en meer toe. Waskemeer bleef daarentegen doorvechten en kwam er regelmatig met de hardwerkende Bouwe Veenstra, maar ook met invallers Sander Visser en Douwe Haites, gevaarlijk uit. Met nog zes minuten op de klok was het Tim Haven die profiteerde van half uitverdedigen bij de gastenheren. Haven kreeg de bal voor de voeten en schoot technisch bekwaam, maar bovenal hard raak (1-2). Berlikum was nog niet van plan mee te werken aan een 'deus ex machina' en zocht volop de aanval. De counters van Waskemeer waren daarentegen gevaarlijker. Tim Haven schoot na een combinatie met Regillio Holder op de vuisten van de doelman en Bouwe Veenstra schoot op aangeven van Douwe Haites rakelings voorlangs. Doordat er over en weer enkele malen na stevige duels verzorging nodig was geweest, kwamen er enkele minuten blessuretijd bij. In de absolute slotfase kregen de manschappen van de Brouwer nog een tweetal corners die Waskemeer relatief eenvoudig doorstond. Terstond volgde het eindsignaal. Door deze welkome overwinning voert Waskemeer vanaf de derde plaats de hele grote middenmoot aan, waarbij de onderlinge verschillen klein zijn. Volgende week zijn er geen competitie verplichtingen. Op donderdagavond 14 november a.s. wordt er om 20:15 uur in en tegen Glimmen geoefend. Op zaterdag 23 november a.s. ontvangt Waskemeer naaste belager SC Twijzel die op de vierde plaats van de ranglijst bivakkeert. Om 14:00 uur zal er op sportpark't Ald Leger worden afgetrapt. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45