Saturday 23 March 2024 12:30
Seijo van der Veen
(Julian Kok)

Van der Meer en Van der Veen starten overtuigende winstreeks van Waskemeer 3

Van der Meer en Van der Veen starten overtuigende winstreeks van Waskemeer 3 De gestelde vraag in het wedstrijdverslag van vorige week (“…de eerste 3 punten????”) kan volmondig met ‘Ja’ worden beantwoord. Op het Dokkumer Tolhuispark hebben de manschappen uit Waskemeer namelijk de volledige buit weten binnen te slepen tegen een terneergeslagen Be Quick Dokkum 4.

Waar een vorige clash tussen beide teams ook al op ditzelfde sportpark werd gespeeld wegens een afgekeurd speelveld, bleek dat nu ook de uitkomst te zijn. Met een aardig identieke selectie, maar toch met veel afwezigen van de eigen selectie, kon in de voorbereiding al hevig worden gediscussieerd over de kenmerken van het veld, wat er alleen maar voor zorgde dat de moraal nog verder werd aangescherpt.

Op een regen-, wind-, hagel- en zonovergoten kunstgrasmat begon Waskemeer uiterst fanatiek. Na enkele minuten waren al levensgrote kansen gecreëerd (en gemist) door o.a. de heren v/d Meer, De Roos en Zandberg, maar echt getest was de doelman nog niet.
Hier kwam na een klein halfuur spelen drastisch verandering in. Op de linkerflank kreeg Seijo van der Veen de bal aangespeeld, waarna hij besloot om van deze kans gebruik te maken en de drie Dokkumer Garnaten technisch te passeren. De Dokkumers deelden deze gedachtegang duidelijk niet, waarna één van deze heren het heft maar in eigen handen nam en zijn voet onreglementair op het onderlichaam van Van der Veen stortte. Een terechte penalty was het gevolg. Richard van der Meer kon zijn geluk niet op toen hij de bal onbewaakt bij de penaltystip zag liggen en liep als een hongerige wolf op deze weerloze prooi af. Wanneer werd gescoord, kon een einde worden gemaakt aan een doelpuntdroogte van maar liefst 316 dagen (tegen H.F.C.’15 op 13 mei 2023). De druk was immens hoog, maar dit was niet af te leiden uit het hierop volgende schot: De bal werd snoeihard in het zijnet geschoten. De 0-1 werd gevierd alsof de wedstrijd al gewonnen was, al was er nog meer dan een uur te gaan. Naast een paar solide reddingen van Jesse van Vilsteren en een venijnige volley van Joey de Roos, welke bijna in de winkelhaak belandde, werd de eerste helft zonder veel bijzonderheden uitgespeeld.

Onder het genot van een heerlijk verfrissend drankje, werd de wedstrijd vervolgens geanalyseerd door de ogen van teammanager Klaas van der Veen. Een positief verhaal was het gevolg, veel ging er dan ook niet fout. Na nog een tactische wisseling tussen René Visser en de moegestreden De Roos, kon aan de tweede speelhelft worden begonnen.

Het restant van deze clash startte vrij timide. Waskemeer controleerde het spel, wachtte geduldig op de mogelijkheden en greep sterk in wanneer Be Quick er creatief probeerde uit te komen.

Het overwicht betaalde zich in de 67e minuut uit. De bal werd heroverd op het middenveld, waarna Seijo van der Veen de bal bij Van der Meer in de voeten speelde. Op de rand van het zestienmetergebied moest de spits van de groenhemden er nog een schijnbeweging tegenaan gooien om zijn directe tegenstander af te schudden en ruimte te maken voor een schot. Dit slaagde beide en het schot liet de keeper verbijsterd achter.

Na de 2-0 bleek het overige elftal van Be Quick ook nog onthutst te zijn, de 3-0 volgde namelijk al binnen luttele seconden. Na de aftrap werd de bal snel veroverd en afgeleverd bij Jordy Boonstra. Zijn schot werd geblokt door een tegenstander, maar liet Van der Meer in een prachtpositie om zijn hattrick compleet te maken. Zeer spijtig was het voor de spits van Waskemeer toen deze poging op de handschoenen van de keeper terechtkwam. Hierop volgend zag Hein Bootz de bal aan de linkerzijde van het doel voor zijn voeten verschijnen, maar ook hier zat het geluk niet mee: Met een katachtige reflex pareerde de keeper deze bal ook weer en bracht hem al stuitend richting Seijo van der Veen. Waar driemaal meestal scheepsrecht is, was het in dit geval vier maal. Met een bekeken schot werd de bal uiteindelijk tóch tegen de touwen gewerkt.

Een doelpunt van Be Quick Dokkum bracht voor enkele minuten nog een beetje spanning in de wedstrijd, maar in de 87e minuut kwam de genadeslag. Een lange bal van Julian Kok werd verkeerd ingeschat door de centrale verdediger van de Dokkumers en bereikte de doorgelopen Seijo van der Veen. Ook de keeper had deze dieptepass zien aankomen en had besloten om uit te komen. Iets te laat kwam de keeper Van der Veen tegen, die de bal op zijn beurt al over hem heen, in het net, had gedeponeerd.

De scheidsrechter vond het vervolgens wel welletjes. Hij floot af en de eerste drie punten van het seizoen waren definitief binnen. De puntenloze platte praalwagen behoort tot de verleden voorstelling, maar wellicht is hier nog een mooi substituut voor te vinden.

Na de kantine van Be Quick Dokkum kort te hebben geïnspecteerd, kon de weg weer worden ingezet naar het eigen sportpark. Hier werd nog lang nagepraat over deze fenomenale wedstrijd.

Volgende week staat eveneens een wedstrijd tegen Be Quick Dokkum op het programma. Ditmaal zullen de heren van hun 6e elftal de proef op de som nemen en om 14:30 aan de aftrap verschijnen. U komt toch ook?!
20/09 Waskemeer 3 VAKO 2 0 - 5
09/09 VEV'67 5 Waskemeer 3 1 - 1