Vijfde met 3-1 het schip in tegen Be Quick Dokkum

Vijfde met 3-1 het schip in tegen Be Quick Dokkum Na een lange winterstop brak voor het vijfde dit weekend de seizoensoeverture van de tweede competitiehelft aan. Hiervoor moest afgereisd worden naar Dokkum, alwaar aangetreden werd tegen Be Quick Dokkum. In 1298 kreeg de plaats na Stavoren, Harlingen en IJlst als vierde stad van Friesland stadsrechten en als één van de elf Friese Steden heeft Dokkum een rijke historie. Deze voert al terug tot het jaar 754 toen Bonifatius zijn bedevaartsmissie aan Dokkum met de dood moest bekopen. Daarnaast was Dokkum tijdens de tachtigjarige overlag een belangrijke pion in de strijd tegen de Spanjaarden en begon Fedde Sonnema hier in 1860 met het destilleren van zijn roemruchte Berenburg. Recenter haalde Dokkum natuurlijk het nieuws met de landelijke intocht van Sinterklaas in 2017, waarbij de blokkeerfriezen er voor zorgden dat de actievoerders tegen Zwarte Piet Dokkum niet wisten te bereiken. Met vv Dokkum en Be Quick Dokkum herbergt de plaats twee voetbalclubs, waarbij de laatstgenoemde met 700 leden de grootste is. De groenhemden kregen voor de winterstop in eigen met 0-7 aan de broek en wisten daardoor op voorhand dat het een zware avond zou gaan worden. Desondanks werd vol goede moed de reis ingezet naar het hoge noorden. Waar de reis naar Dokkum in het verleden nog een hels karwei was is dit met de komst van de Centrale As een stuk beter geworden. Binnen mum van tijd arriveerden de groenhemden dan ook op sportcentrum Tolhuispark. Bij absentie van Jan Wagenaar nam Melle Stoker de honneurs waar en hij stuurde de volgende manschappen het (kunstgras)veld in:

Willem Hut

Jenno de Boer   Klaas Schurer   Tiemen Jongsma   Rene Visser

Hendrik Harmsma   Tjado Rinzema   Klaas v/d Veen   Jacco Uithof

Rolf Stuiver   Gijs Vonk

Onder Siberische omstandigheden werd de wedstrijd uiteindelijk in gang gezet door de thuisploeg. Deze trokken gelijk het initiatief naar zich toe en wisten met vlotte combinaties de groenhemden vast te zetten op eigen helft. Dit resulteerde in enkele kansen, waarvan er één werd verzilverd door de rechtsbuiten. Hij kreeg de bal uit de kluts voor zijn voeten en wist de bal kiezelhard in het dak van het doel te schieten. Na deze tegenvaller rechten de spelers echter de rug en lieten in aanvallend opzicht van zich spreken. Gijs Vonk was een plaaggeest voor de verdediging en wist enkele afstandsschoten te produceren die een prooi waren voor de keeper. Uiteindelijk stond hij ook aan de basis van de terechte gelijkmaker. Hij stuurde Rolf Stuiver diep die met zijn loopvermogen de achterlijn wist te halen en de bal teruglegde op de rand van de zestien meter. Hier stond Klaas Schurer al klaar die het vijandelijke doel onder vuur nam. Deze trof in eerste instantie geen doel, maar de rebound was een prooi voor Klaas v/d Veen die de bal beheerst achter de keeper wist te plaatsen. Hierna liet de thuisploeg zich weer gelden, waarbij ze met twee afstandsschoten de ruststand op 3-1 wisten te brengen. Tijdens de rust werden de moegestreden Rolf Stuiver, Hendrik Harmsma en Klaas Schurer vervangen door Robin Veenhuizen, Ruben Visser en Joris van Bergen. Ook in de tweede helft was Be Quick Dokkum de betere en moesten de groenhemden zich toeleggen op verdedigen. Dit deden ze echter met verve en door enkele uitstekende reddingen van Willem Hut en de paal werd er gedurende de tweede helft niet meer gescoord door de thuisploeg. Vanuit Waskemeer perspectief was Gijs Vonk gevaarlijk uit een indirecte vrije trap nadat een terugspeelbal door de keeper werd opgepakt en een kopbal van Jenno de Boer ging net langs de verkeerde kant van de paal. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een 3-1 nederlaag, maar gezien het vertoonde spelbeeld kunnen de spelers met een tevreden gevoel terugkijken. Volgende week komt het vijfde wederom in actie. Dan zal op vrijdagavond om 20:00 in Opeinde aangetreden worden tegen ONT.
1 Be Quick D 5 15 35
2 St.Annaparochie 3 16 32