Waskemeer krijgt tegen koploper te weinig

Waskemeer krijgt tegen koploper te weinig Nadat tot tweemaal toe het duel tegen Leovardia werd afgelast wegens het afgekeurde veld in Waskemeer, werd ditmaal besloten om de locatie om te draaien. Derhalve werd er nu alvast in Leeuwarden gespeeld. Op sportpark het Kalverdijkje troffen de groenhemden de ongeslagen koploper. Ondanks dat Waskemeer via Tim Haven op een 1-0 voorsprong wist te komen, kwam de winterkampioen met een half uur te hebben gespeeld op gelijke hoogte en op slag van rust zelfs nog langszij. In het tweede bedrijf had een gelijkmaker niet misstaan, maar de geboden mogelijkheden troffen geen doel. Waskemeer verloor daarmee het inhaalduel met 1-2. Onder leiding van arbiter Souhuwat werd er om half drie afgetrapt op sportpark Kalverdijkje. Conform de verwachtingen poogde een initiatiefrijk Leovardia de groenhemden te ontregelen, al was de openingsfase van beide kanten aftastend te noemen. De organisatie bij Waskemeer stond goed, waardoor de jarige doelman Mechiel van Valen niet handelend hoefde op te treden. Nadat een aanval van Leovardia in de kiem werd gesmoord, wist Waskemeer de hardwerkende Bouwe Veenstra te bereiken die balbezit kon houden om vervolgens Tim Haven aan te kunnen spelen. Een geplaatst schot volgde die achter de doelman verdween (1-0). Leovardia drong vanaf dat moment nog meer aan, maar tot grote uitgespeelde kansen kwam men vooralsnog niet. De frustraties liepen op, waarbij topscorer Kian Visser zich onsportief liet gelden. De uitstekend leidende scheidsrechter beoordeelde het natrappen met slechts een gele kaart. Nadat Jurrien Hummel op zijn beurt diezelfde Visser ten koste van een gele kaart vloerde, verdween de vrije trap aan de rand van het strafschopgebied net naast het doel. Enkele minuten later was het wel raak. Een afgemeten voorzet vanaf de achterlijn werd onhoudbaar achter van Valen geschoven. Aan beide zijden ontstond er zo nu en dan enige dreiging zonder dat dit in grote kansen resulteerde. Op slag van rust werd een voorzet van Waskemeer een prooi voor de doelman, welke vervolgens direct de lange bal hanteerde. Mechiel van Valen kopte buiten diens eigen strafschopgebied de bal voor de neus van Kian Visser weg, maar Engin Ceylan van Leovardia was meer attent bij de afvallende bal dan de verdediging van Waskemeer. De bal verdween met een beheerste boogbal over de keeper heen in het doel (1-2). Met deze domper op zak werd er meteen voor de rust gefloten. Na de pauze leek Leovardia niet geheel gerust op een driepunter, waardoor het behoudender te werk ging. In het tweede bedrijf golfde het spel dan ook meer op en neer. Nadat Bouwe Veenstra alleen op de doelman kon aflopen, werd de aanvaller wegens vermeend buitenspel teruggefloten. Terstond werd ook een doelpunt van Leovardia afgekeurd. Met nog een half uur te spelen werd de licht aangeslagen Douwe van der Mei gewisseld voor Rik Haven. De jeugdige backs, bestaande uit Wiebe Wagenaar en Remco Melles, waren de buitenspelers van de Leeuwarders de baas, waardoor men nauwelijks meer gevaar kon stichten. Waskemeer kwam daarentegen beter in de wedstrijd, waarbij het voornamelijk richting het laatste kwartier de betere mogelijkheden kreeg. Nadat de moegestreden Bram Boon gewisseld werd voor jongeling Hessel Zuidema, zag de goed spelende Tim Haven zijn afgemeten voorzet nipt voor de inkomende Regillio Holder weg gekopt worden door een verdediger. Nadat Sander Visser tot tweemaal toe zijn steekpass op Bouwe Veenstra onderschept zag worden door Leovardia, waarmee kansrijke situaties werden ontnomen, kreeg Waskemeer nog enkele corners en vrije trappen. De doelman van de koploper zat niet altijd even goed bij de hoge ballen, maar de groenhemden verzuimden hiervan te profiteren. Kian Visser stelde hier in de tweede helft een schot tegenover die door van Valen werd weggebokst en een loop actie, waarbij de aanvaller te ver naar buiten werd gedrongen om op goal te kunnen schieten. Vlak voor tijd werd Herman Rozema gewisseld voor Seijo van der Veen. Terstond schoot Jurrien Hummel een vrije trap op de vuisten van de vijandelijke doelman. Daaropvolgend bleek een voorzet van Tim Haven in de slotfase een fractie te scherp te zijn voor de inkomende Veenstra. Direct floot de arbiter voor het eindsignaal, waarmee de nederlaag een feit werd. Voornamelijk op de manier waarop Waskemeer het tweede doelpunt incasseerde en de mogelijkheden in het tweede bedrijf, kreeg de koploper met de volle buit iets teveel deze middag. Volgende week wacht voor Waskemeer het lastige uitduel tegen sv Haulerwijk. De aftrap in Haulerwijk vindt om 14:30 uur plaats. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45