Waskemeer pakt volle buit tegen Twijzel

Waskemeer pakt volle buit tegen Twijzel Waskemeer heeft zaterdagmiddag in eigen huis drie punten overgehouden aan het duel tegen Twijzel. Ondanks dat Sinterklaas zijn intocht eerder op de dag in Waskemeer had voltooid, werd al snel duidelijk dat de vastberaden groenhemden deze middag weinig cadeautjes zouden gaan weggegeven. Dankzij treffers van Sander Visser en Bouwe Veenstra stond Waskemeer bij rust met 2-0 voor. Na rust waren de gasten op zoek naar de aansluitingstreffer, welke niet volgde. In de slotfase was het opnieuw Sander Visser die de doelman wist te passeren en daarmee de eindstand bepaalde (3-0). Dankzij deze driepunter blijft Waskemeer, ook na speelronde 9, verrassend de derde plaats op de ranglijst in nemen.  Nadat arbiter Venekamp uit Rolde voor de aftrap had gefloten op sportpark 't Ald Leger, werd in het kader van de actie tegen racisme de eerste minuut niet gespeeld. De openingsfase golfde op en neer, waarbij Twijzel de eerste grote kans door doelman Mechiel van Valen gekeerd zag worden, de rebound verdween in het zijnet. Aanvaller Bouwe Veenstra bleek ook voor de gasten uit Twijzel een grote plaag te zijn. Een corner van Twijzel werd door aanvoerder Rozema weggewerkt, waarna Veenstra eerder bij de bal kwam dan diens directe tegenstander. Een diepgaande actie volgde, waarna de mee opgekomen Sander Visser werd gevonden aan de rand van het strafschopgebied. Diens inzet, welke Douwe Haites al dan niet vanuit een hinderlijk buitenspel situatie wijs liet lopen, verdween in de lange hoek en kon niet gekeerd worden door de doelman (0-1). De gasten leken even terneergeslagen, waarna de thuisploeg binnen vijf minuten de score ook nog eens wist te verdubbelen. Jurrien Hummel kwam rond de middenlijn in balbezit en stak Veenstra verdienstelijk weg. De rappe aanvaller faalde oog in oog met de keeper niet en schoot de thuisploeg op 2-0. Bouwe Veenstra verzuimde enige tijd later opnieuw te scoren, nadat de afgemeten voorzet van Jurrien Hummel vanaf de achterlijn werd overgekopt. Aan de andere kant van het veld was het Remco Melles die met een uiterste krachtsinspanning een schot van Twijzel op doel wist te blokken. Op slag van rust werd bij een uitbraak van Twijzel het buitenspel signaal genegeerd, waarna de degelijk acterende doelman van Valen uit moest komen, waarbij hij de aanvaller raakte die zich vervolgens ter aarde liet storten. De bal werd echter eerst gespeeld, zo luidde de uitleg nadien van de arbiter, en bereikte een teamgenoot die de bal namens Twijzel in het zijnet schoot. Waskemeer protesteerde voor het niet overnemen van het buitenspelsignaal, Twijzel ageerde voor het niet geven van een strafschop. De doeltrap die resteerde belandde uiteindelijk via enkele schijven voor de voeten van Douwe Haites die in een volledig vrijstaande situatie voor het doel naast schoot. Derhalve werd er met een 2-0 voorsprong gerust. Na rust drong Twijzel meer en meer aan, maar lange tijd kon men geen concreet gevaar stichten voor het doel van Waskemeer. Slechts enkele corners en hoog ingebrachte ballen werden door de gasten geproduceerd, die overigens eenvoudig uitverdedigd konden worden. Nadat Remco Melles met maag klachten werd vervangen door Bram Boon en even later de licht aangeslagen Jurrien Hummel voor Tim Haven, dachten de gasten te scoren. Echter, werd het doelpunt wegens buitenspel afgekeurd. Hetzelfde gebeurde enkele minuten later toen Bouwe Veenstra dacht doorgebroken te zijn. Met nog enkele minuten te gaan werd ook Douwe Haites vervangen, voor hem kwam Seijo van der Veen binnen de lijnen. Tijdens het slotakkoord namen de gasten iets meer risico door nog een verdediger voorwaarts te sturen. Uiteindelijk resulteerde dit in een verruiming van de marge voor de thuisploeg. Sander Visser schoot op aangeven van Bouwe Veenstra het lederen speeltuig onder de doelman door, waarmee de plannen van Twijzel om zich in de top drie van de ranglijst te spelen (tijdelijk) naar de ratsmodee ging. In de laatste minuut redde van Valen bekwaam, waarmee er geen tegendoelpunt geïncasseerd werd. Middels deze overwinning blijft Waskemeer de grote middenmoot aanvoeren vanaf de derde plaats op de ranglijst. Volgende week wacht het uitduel bij Minnertsga die vooralsnog de hekkensluiter van de competitie is. De aftrap vindt onder leiding van arbiter Hadders om 14:30 uur plaats. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45