Waskemeer uit bekertoernooi na verliespartij RWF

Waskemeer uit bekertoernooi na verliespartij RWF Waskemeer is er zaterdagmiddag niet in geslaagd om de volgende ronde in het bekertoernooi veilig te stellen. Op sportpark de Boskdobbe werd onder leiding van arbiter René Wijma met 2-1 verloren, daar waar een overwinning noodzakelijk was om de knock-out fase van het bekertoernooi in te mogen. Na een gelijkspel tegen De Sweach en een overwinning op TFS, is Waskemeer in een matige poule uitgeschakeld in het bekertoernooi en zal men alle zeilen bij moeten zetten voor de competitiestart. In de openingsfase was het de thuisploeg die met onder andere een uitstekende zeventienjarige middenvelder Daan de Boer de slag op het middenveld won. Het grootste gevaar was daarentegen voor Waskemeer dat deze middag veel ervaring had ingeleverd voor jeugdig talent. Bouwe Veenstra verspeelde in eerste instantie tweemaal de bal in een dreigende situatie, daar waar hij beter voor eigen succes had kunnen gaan. Op het moment dat de snelle Veenstra doorgebroken leek te zijn, werd ten koste van een overtreding de aanval in de kiem gesmoord. De vrije trap aan de rand van het strafschopgebied werd hard op het doel geschoten door Tim Haven, maar de redding was minstens zo fraai. Aansluitend waren er verschillende mogelijkheden voor de thuisploeg, waarvan er voor rust één tegen de touwen geschoten werd. Goed positiespel van Waskemeer werd rond de middenlijn beëindigd door RWF, waarna er teveel ruimte weggegeven werd op weg naar het doel van Mechiel van Valen. Aanvoerder van Valen kon oog in oog met de aanvaller de harde inzet niet keren (1-0). Terstond moest Tim Haven met een liesblessure het veld verlaten. Voor hem kwam Seijo van der Veen binnen de lijnen. Nadat RWF nog eenmaal over kopte en voorlangs had geschoten, kwam de pauze op tijd voor de groenhemden waarin het nodige afgestemd kon worden. Ook kwam Jorrit Jan van de Vosse binnen de lijnen voor Bram Boon die geen schim van zichzelf was deze middag. Hierdoor schoof Wiebe Wagenaar een positie naar voren, welke een goede indruk achterliet tijdens zijn officiële debuut. Waskemeer startte het tweede bedrijf met veel energie, maar kreeg enkele minuten later schlemielig het tweede doelpunt tegen. Na een lange bal van RWF was er sprake van miscommunicatie tussen de verdedigers en doelman van Valen. De spits was de lachende derde en profiteerde maximaal (2-0). Vanaf dat moment herpakte Waskemeer zich, waar RWF mogelijk al dacht dat de overwinning veiliggesteld was. Dit resulteerde in meerdere mogelijkheden voor de groenhemden. Zo wist Bouwe Veenstra de bal tijdens de opbouw van de gastheren te onderscheppen, waarbij  de hardwerkende aanvaller op de doelman stuitte. Aansluitend werd er ingegooid op de ongrijpbare Veenstra die het strafschopgebied in soleerde en gevloerd werd. De penalty die resteerde werd door Hummel bekwaam tegen de touwen geplaatst (2-1). Nadat Wiebe Wagenaar als winnaar uit de bus kwam bij een tweetal duels, werd hij bij het derde duel naar de grond gewerkt. De vrije trap van Hummel was uitstekend. Helaas kopte Douwe van der Mei in het drukke strafschopgebied rakelings over. Enige minuten later werd de moegestreden van der Mei gewisseld voor Nicky Smid. Nadat enkele aanvallen en corners niet het gewenste resultaat hadden opgeleverd, schoot Sander Visser op aangeven van Nicky Smid raak. Invaller Smid wist vanaf de grond in het zestienmetergebied de bal terug te leggen op Visser, waardoor het geen buitenspel kon zijn. Desalniettemin werd het bekeken doelpunt van Visser afgevlagd en gefloten. De thuisploeg poogde middels de counter de genade slag uit te delen, maar was daartoe niet meer bij machten. Voornamelijk Mark Veldman was bij diverse uitbraken van RWF het slot op de deur voor Waskemeer. Ondanks dat het spel op de helft van de gastheren plaatsvond, konden de groenhemden geen gelijkmaker produceren. Na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Wijma is RWF de ploeg die door mag bekeren. Op voorhand een teleurstellende prestatie vanuit het perspectief van derdeklasser Waskemeer. Daar staat tegenover dat nieuwbakken trainer Zandberg veel heeft uit kunnen proberen en verschillende spelers in actie heeft gezien, waaronder een zevental spelers die vorig jaar in de JO-19 actief waren. Er zal scherp en hard getraind moeten worden om in de competitie tegen Grootegast goed voor de dag te kunnen komen. De uitwedstrijd tegen Fc.  Grootegast staat onder leiding van arbiter Boersma en start om 15:00 uur.  Onderstaande wedstrijdfoto's zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Leovardia 1 17 45
1 Leovardia 17 45