Nieuws Home Teams Trainingstijden Besturen Programma Bardiensten Jeugd Contact Inloggen App
za. 14 sep. 2024 14:30
Sportpark De Holten
Bart Roijinga
(Jenno de Boer)
Halbert van der Veen
(Martijn Schotanus)
Waskemeer 5 ten onder in Marum

Dit weekend stond voor Waskemeer 5 de laatste wedstrijd van de bekercampagne op de planning. De kortste route naar Europees voetbal liep vorige week een deuk op door een 4-0 nederlaag tegen Haulerwijk. De plannen voor een voetbaltripje over de grenzen moesten hierdoor waarschijnlijk met minimaal een jaartje uitgesteld worden. Alleen bij een nederlaag van Haulerwijk en een overwinning van de groenhemden op Marum bestond er nog kans op Europees succes. Coach Rolf Stuiver kon voor deze wedstrijd beschikken over een selectie van 14 man. Zes van zijn manschappen reisden rechtstreeks af naar Marum waardoor het vijfde weer goed vertegenwoordigd was in het CO2 voetprint klassement van de vereniging. Het meedogenloze bochtencircuit in de omgeving van De Wilp, die menigeen in het verleden te machtig is gebleken, werd ditmaal wel met goed gevolg afgelegd met als eindbestemming sportpark De Holten.

In de kleedkamer, waar een penetrante ‘eau de tijgerbalsem’ hing, deelde de hoofdcoach mee wie in de hoofdbasis zou starten en wie genoegen zou moeten nemen met een plekje op de bank. Na het eerste fluitsignaal bleek dat de groenhemden last hadden van opstartproblemen want binnen drie minuten stond de 1-0 op het scorebord uit een fraaie kopgoal. Niet veel later werd de stand echter gelijk getrokken. De scheidsrechter kende een vrije trap toe waarna Bart Roijinga achter de bal ging staan. Deze poogde de bal als voorzet te geven waarna de zelfverzekerde keeper iets te zelfverzekerd bleek en volledig mistastte en de bal enkel met diens vingertoppen wist te raken en de bal vervolgens in het lege doel zag verdwijnen. Uiteraard leverde dit gelijk een discussie op op wiens naam het doelpunt gezet moest worden. Rationeel gezien zou een eigen doelpunt het meest toepasselijk zijn. Echter vielen hier twee praktische punten tegenin te brengen. Zo kent het ledenbestand van onze vereniging namelijk geen ED en daarnaast was de angst voor eventuele wraakacties in komende wedstrijdverslagen dusdanig groot dat met enige tegenzin Bart toch als doelpuntenmaker in het systeem werd ingevoerd. Dit was ook gelijk de enige inbreng van zijn voet in deze wedstrijd want verder ging het spel vooral langs hem heen; iets wat hij verbaal uiteraard ruimschoots wist te compeneren. Lang bleef de stand niet gelijk want in de eerste helft wist de gastheer nog tweemaal tot scoren te komen. Hierna nam Halbert v/d Veen het heft in handen; hij wist een fraaie actie te bekronen met een passend slot door de bal in de verre hoek te plaatsen. Aan Waskemeerse zijde was Paul Hofstee weer terug van weggeweest. Dat hij een tijdje niet op de velden te zien is geweest was te merken want voetballend wist hij het publiek niet te vermaken. Circus Hofstee is er echter op gebrand om het publiek te entertainen en hij had hiervoor een geniale ingeving door de bal uit een ingooi aan zichzelf mee te geven. De scheidsrechter was hier echter niet van gediend en kende de ingooi vervolgens toe aan Marum. Onder het motto ‘Paultje lacht Paultje huilt’ schoot dit in het verkeerde keelgat bij de rasentertainer van Waskemeer 5 waarna hij de bal vervolgens wegschoot wat hem op een gele prent van leidsman kwam te staan. Genoeg om te bespreken dus in de kleedkamer tijdens de rust onder het genot van een bakje suikerloze thee. In de tweede helft stelden de groenhemden alles in het werk in de jacht op de gelijkmaker. Martijn en Martijn 2.0 waren hierbij gevaarlijk, waarbij met name Martijn 2.0 een goede schiet- en kopkans had die helaas geen doelpunt opleverden. Ook viel Herbert Golsteijn uit met een enkelblessure, waarschijnlijk het resultaat van overbelasting van zijn gewrichten als gevolg van zijn recente seksvakantie onder de tropische zon aan de andere kant van de oceaan. In de slotminuten wist Marum de wedstrijd uiteindelijk in het slot te gooien en werd de eindstand bepaald op 4-2.

De douches bij Marum werden na afloop aan een kritisch oordeel onderworpen. Waar vorige week bij Haulerwijk geklaagd werd over het beperkte aantal douches zat het beklag er in Marum in het feit dat de douches aan de koude kant waren. Dit leverde een discussie op wat beter is, vier douches die werken of zes douches die beperkt functioneren. Ook werd na afloop uitgebreid nagedacht over een teamuitje. Op basis van de ervaringen van een niet bij naam te noemen teamgenoot die recent een intieme vakantie heeft gehad (en die deze wedstrijd met een enkelblessure uitviel) leek een dergelijke vakantie de rest van het team ook wel wat waardoor Bangkok als logische bestemming uit de bus kwam. De komende weken zal er uiteraard uitgebreid gekeken worden naar een invulling voor dit uitje. Maar eerst zal de blik op volgende week gezet worden; dan speelt het vijfde in Frieschepalen tegen RWF. Aangezien de roots van een aantal groenhemden op de velden van RWF liggen zal het team gebrand zijn op een goed resultaat. De bal zal om 14:30 gaan rollen.

14/09 Marum 4 Waskemeer 5 4 - 2
07/09 S.V. Haulerwijk 3 Waskemeer 5 4 - 0