JO9 verslaat Haulerwijk in spectaculair duel met 6-3

JO9 verslaat Haulerwijk in spectaculair duel met 6-3 Zaterdag was het derbyday in Waskemeer! Op sportpark ’t Ald Leger speelde de JO9 namelijk tegen haar leeftijdsgenoten van sv Haulerwijk! Het was een vroegertje dit keer, want de wedstrijd begon al om 8:45. In alle vroegte druppelden de spelers dan ook binnen op het sportpark en was er bij menigeen zelfs sprake van enige wedstrijdspanning. De JO9 had tot dusver in competitieverband nog geen overwinning weten te boeken, ondanks het feit dat het veldspel van de groenhemden een exponentieel stijgende lijn doormaakt volgens de kenners. En wat is mooier dan de eerste overwinning te boeken in eigen huis, en dan uitgerekend tegen Haulerwijk. Onder begeleiding van coaches Kim Groot en Herbert Golsteyn begonnen de groenhemden aan de warming-up, waarna ze om 8:45 stonden te trappelen om te beginnen. Nadat scheidsrechter Sinne Jonkman de wedstrijd in gang had gezet was het Waskemeer wat explosief startte. Dit resulteerde in een grote kans voor Lotus, maar haar schot belandde op de paal. De groenhemden waren hierna nog enkele malen dreigend, maar het was Haulerwijk wat de wedstrijd wist open te breken. Een fraaie solo van achteruit werd beheerst afgerond. Ondanks deze vroege tegentreffer bleef Waskemeer lekker voetballen en kreeg opnieuw een grote kans. Een poeier vanaf een meter of 20 van Bernt belandde helaas wederom op het houtwerk. Ondanks een licht veldoverwicht voor Waskemeer was het wederom Haulerwijk wat tot scoren kwam, waarmee de tussenstand op 0-2 werd gebracht. Wie had gedacht dat de groenhemden hiermee de moed opgaven kwam bedrogen uit! Nadat Bernt uit een corner wederom het metaal deed klinken was het Asa die de aansluitingstreffer op het scorebord zette. Een fantastische solo waarbij hij drie spelers van de gasten het nakijken gaf werd door hem fraai binnengeschoten. Hierdoor gingen beide teams met een 1-2 tussenstand aan de welverdiende ranja. De pauze deed Waskemeer goed, want de spelers begonnen als herboren aan de tweede helft. Bernt schoot de bal eerst nog oog in oog met de keeper snoeihard tegen de lat, maar uiteindelijk wist hij een minuut later alsnog de verdiende gelijkmaker tegen de touwen te schieten. Nadat zijn bal tweemaal katachtig door de sluitpost werd gepareerd wist hij met een halve omhaal alsnog tot scoren te komen. Ook Haulerwijk liet zich niet onbetuigd, maar keeper Asa, die in de tweede helft het stokje had overgenomen van Metz, wist zich met enkele uitstekende reddingen te onderscheiden. Onder luidde aanmoedigingen van het thuispubliek werd Waskemeer naar voren gestuwd. Dit resulteerde in een goede kans voor Mylan, maar zijn bal verdween net langs de verkeerde kant van de paal. Uiteindelijk stond Mylan alsnog aan de basis van de verdiende voorsprong. Na een mooie actie van zijn kant werd zijn schot in eerste instantie nog gepareerd door de keeper, maar de rebound was een prooi Bernt die raak schoot. De thuisploeg kon helaas niet lang genieten van deze voorsprong, want Haulerwijk wist de stand snel weer gelijk te trekken. Waskemeer gaf echter niet op en de spelers gingen tot het gaatje om de drie punten in eigen huis te houden. Metz bracht de groenhemden verdiend weer aan de leiding. Met een fraaie individuele actie wist hij zich te ontdoen van zijn directe tegenstander, waarna hij de bal kiezelhard in het dak van het doel schoot. Waskemeer was ontketend en een aanvalsfurie op het doel van Haulerwijk volgde. Dit resulteerde in kansen voor Grietine en Sanne, maar beide wisten het net niet te vinden. Uiteindelijk was het Tycho die de marge op twee wist te brengen. Uit een rappe uitbraak over de rechterflank wist hij de bal met een strakke schuiver via de binnenkant van de paal binnen te schieten. Dit doelpunt gaf Tycho vleugels, want enkele minuten later wist hij de score op 6-3 te zetten met het mooiste doelpunt van de ochtend. Een schot van Bernt werd in eerste instantie nog gepareerd door de keeper, maar de rebound belandde bij Tycho. Waar iedereen een schot over de grond verwachtte verraste hij vriend en vijand met een technisch hoogstandje door de bal met veel gevoel over de keeper heen te lobben, waarmee hij de zege voor de JO9 hoogstpersoonlijk in veilige haven wist te brengen. Een meer dan terechte publiekswissel volgde en onder luid applaus verliet hij het veld, waarna de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd floot. Het moge duidelijk zijn dat er na het laatste fluitsignaal van Sinne Jonkman een klein feestje ontstond bij de JO9, want de eerste competitiezege was een feit! De supporters die het vroege tijdstip getrotseerd waren kregen geen spijt van hun keuze, want de thuisploeg en Haulerwijk schotelden het publiek een waar voetbalspektakel voor! De overwinning is een knappe teamprestatie van de man- en vrouwschappen van Kim Groot en Herbert Golsteyn, die uiteraard smaakt naar meer! Volgende week hopen de groenhemden dit kunstje te kunnen te herhalen. In en tegen Makkinga staat dan de laatste speelronde op het programma. Om 9:00 zal de bal gaan rollen. Onderstaande foto’s geven een impressie van de wedstrijd.
0 S.V. Haulerwijk JO9-1G 0 0
0 Donkerbroek JO9-1 0 0