Nipte nederlaag JO13

Nipte nederlaag JO13 Afgelopen zaterdag speelde de JO13 tegen sc Boornbergum. De gasten uit 'Boarnbats' zijn opgericht in 1980 en spelen hun thuiswedstrijden op sportpark “De kampslach”. Sportclub Boornbergum is een omnisportvereniging en biedt naast het voetbal ook een gymnastiek- en volleybaltak. In het verleden heeft het 1ste elftal een aantal hete potjes gespeeld tegen Boornbergum, die net als Waskemeer uitkomen in het groen. De JO13 van Boornbergum had tot dusver maar één wedstrijd gespeeld, die met 4-1 verloren ging tegen Trinitas. Gezien het feit dat Boornbergum afgelopen seizoen uit de 2de klasse degradeerde kunnen ze echter op voorhand bestempeld worden als titelfavoriet. Waskemeer was dus gewaarschuwd. Onder een stralend voorjaarszonnetje gaf scheidsrechter De Vos om 10:00 het startsignaal voor de wedstrijd. Boornbergum schoot direct uit de startblokken, waarbij vooral de snelheid van de linksvoor een wapen bleek te zijn. Binnen 2 minuten was de eerste kans voor de gasten, waarbij de linksvoor op de spreekwoordelijke brommer optimaal gebruik maakte van z’n snelheid, maar 1-op-1 met Lukas de bal langs de voor Waskemeer goede kant van de paal schoot. De JO13 liet zich echter ook gelden via een goede aanval die uiteindelijke belandde bij Patrick, maar deze kreeg de bal in het strafschopgebied helaas niet onder controle. Na 10 minuten was het Boornbergum dat op voorsprong kwam. Wederom was het de linksvoor die doorbrak en ditmaal schoot deze de bal wel tegen de touwen. Waskemeer moest hierdoor aan de bak. Nadat leiders Peeters en Bouma een paar tactische wisselingen hadden doorgevoerd kwam de JO13 steeds beter in de wedstrijd en werd het onder andere gevaarlijk via Matthijs en Patrick. Het was laatstgenoemde die Waskemeer uiteindelijk terugbracht in de wedstrijd. Hij werd diep gestuurd door een lange bal van achteren en sneed door de verdediging, waarna hij de bal hard in het net schoot. Hierbij negeerde scheidsrechter De Vos terecht het overenthousiaste vlagsignaal van de grensrechter. Na de gelijkmaker ging de wedstrijd gelijk op. Vlak voor de rust was het toch Boornbergum wat op voorsprong kwam uit een fantastische uithaal van de voorstopper, die vanaf 30 meter keeper Lukas kansloos liet. Ook na de rust bleef het spelbeeld gelijk opgaan. Toch wist Boornbergum de marge op twee te brengen door een knappe individuele actie van de rechtsvoor, die vanaf de rand van de 16 meter de bal in de verre hoek plaatste. Waskemeer gaf zich echter nog niet gewonnen en bleef zoeken naar de aansluitingstreffer. Rond de 50ste minuut zag Hein bij een ingooi Nanning vrij staan in het zestienmetergebied. Nadat Nanning de bal had ontvangen schoot hij onder toeziend oog van zijn vader de bal net voorlangs. Waskemeer bleef aanvallen en uiteindelijk viel de verdiende 2-3 door een prima doelpunt van Jelmer Nick na een solo. Hierna bleef Waskemeer jagen op de gelijkmaker. Grootste kans hierop was voor Jelmer Nick, die na een voorzet van Hein de keeper op z’n pad vond. De laatste minuten van de wedstrijd bleef Waskemeer de betere, maar helaas voor de groen-zwarten bleef het bij 2-3. Door deze nederlaag blijft Waskemeer hangen in de middenmoot. Toch biedt het vertoonde spel van de tweede helft voldoende perspectief voor de resterende wedstrijden. Aanstaande zaterdag wordt er om 10:00 gespeeld op sportpark Elzenhagen tegen Trinitas, die nog ongeslagen zijn deze competitie. Waskemeer weet dus dat het voor een uitdaging komt te staan, maar gaat deze met vertrouwen tegemoet! Onderstaande wedstrijdfoto’s zijn door Jaco Jonkman gemaakt.
1 Bakkeveen JO13-1 0 0
2 Drachten JO13-2 0 0