Waskemeer 5 boekt verdiende overwinning op Heerenveense Boys

Waskemeer 5 boekt verdiende overwinning op Heerenveense Boys Afgelopen zaterdag heeft Waskemeer 5 een keurige overwinning geboekt tegen het op papier sterke Heerenveense Boys. Op een fris Sportpark de Akkers werd het 1-3, waardoor wederom de punten mee gingen naar Waskemeer. Ter tegemoetkoming aan onze trouwe supportersschare, welke door het verbod op publiek helaas nog steeds niet welkom is langs de lijn, volgt wederom een beknopt verslag. Om 12:45 werd er onder het genot van een bakje koffie in Waskemeer verzameld. Waskemeer miste nog steeds een aantal sterkhouders waardoor er een aantal welkome aanvullingen mee afreisden naar Heerenveen. Tijdens het maken van de opstelling bleek dat zes van de gebruikelijke defensie opties afwezig waren. Hierdoor, moest er ietwat geïmproviseerd worden. Desalniettemin, betraden de mannen onder aanvoering van Captain en doelverdediger Bouma vol vertrouwen het koude kunstgrasveld. Op papier stond er een lastige tegenstander aan de aftrap. Heerenveense Boys, welke wegens een kleur conflict in de uit-tricots van start gingen, had tot nog toe alleen nipt van titelkandidaat Joure verloren en verder louter overwinningen geboekt. Met een kleine blik op het schoeisel van de tegenstander, werd het voor de puristen onder ons al snel duidelijk dat we met een heus veteranen ensemble te maken hadden, daar waar het merendeel de klassieke en elegante "Copa Mundial" kicksen had onder gebonden. De ervaring van de tegenstander uitte zich ook in het spelverloop in de eerste helft. De thuisploeg had al snel door dat ze vandaag niet op conditie en loopvermogen gingen winnen. Dit resulteerde in een zeer compacte Heerenveense defensie waar Waskemeer zich zichtbaar moeilijk doorheen leek te voetballen. Desondanks werd de uitploeg bij vlagen wel dreigend. Dit middels een groot aantal hoekschoppen, waarvan Schurer er zeker één binnen had moeten koppen, en daarnaast een aantal schoten uit de tweede lijn. Gelukkig lukte het Waskemeer eenmaal om als een warm mes door de de defensie te snijden. Een snelle uitbraak kwam uiteindelijk bij Ruben Visser terecht, welke vervolgens met een kanonskogel in de korte bovenhoek de ervaren goalie kansloos liet. Helaas verzuimde Waskemeer, ondanks een overwicht in balbezit, de voorsprong uit te breiden. In de rust werden er een aantal wissels doorgevoerd en werd onder genot van een kopje thee het nieuwe aanvalsplan besproken. Door de buitenspelers breder te positioneren werd getracht de door Heerenveen geparkeerde bus uit elkaar te trekken en ook om de spreekwoordelijke "trechter" te ontlopen. Het gevolg was een dominant Waskemeer in de tweede helft. De bal werd snel verplaatst over meerdere schijven en er werden meer, maar vooral ook grotere kansen gecreëerd. Helaas vertaalde dit zich niet meteen in een groot aantal doelpunten. Heerenveen kwam er op een gegeven moment helemaal niet meer aan te pas toen de meer dan uitstekend fluitende leidsman Hoekstra de oppositie 10 minuten met een man minder liet spelen na een idiote actie van een Heerenveen speler welke met geel beoordeeld werd. Uiteindelijk kwam Waskemeer via een venijnig schot van de dit seizoen uiterst productieve Van der Meer op een 0-2 voorsprong. De wedstrijd werd later na fraai combinatiespel definitief beslist door Jason de Kock, de uit Oosterwolde afkomstige vleugelspeler noteerde hiermee zijn eerste doelpunt in zijn nog prille carrière in groen-zwarte dienst. Na de 0-3 was het Van der Meer met een 1000% kans op de 0-4. Na wederom een grote kans om zeep te hebben geholpen hanteerde geblesseerde speler/leider Van Der Veen zeer adequaat door de spits meteen naar de kant te halen. Welke vervolgens onder een cynisch doch ludiek applaus van zijn medespelers het veld verliet. Het slotakkoord in deze wedstrijd was echter voor de thuisploeg. Er werd relatief onnodig een vrije trap weggegeven op zo'n 30 meter van doelman Bouma. Wat volgde was een fantastische variant. De bal werd panklaar op het hoofd van de gearriveerde luchtmacht gelegd, welke de bal met het hoofd weer voor de pot bracht, waarna er vrij binnengeschoten kon worden. Er was zichtbaar wat laksheid in defensie van Waskemeer gekropen. Desondanks, was er ook van Waskemeerse kant een sportief applaus voor deze knap uitgevoerde variant. Deze eretreffer luidde ook meteen het eindsignaal van de arbiter in, waardoor Waskemeer wederom met een overwinning van het veld kon stappen. Na afloop werd de Heerenveense kantine nog even gesponsord totdat deze om 17:00 genoodzaakt was de tap te sluiten en de Waskemeerse enclave naar huis te sturen. Komende zaterdag 18 december staat de streekderby tegen Oosterwolde op papier. Gezien de ranglijst een te kloppen opponent. Al verraadt het recente gelijkspel tegen titelkandidaat Joure dat de samensmelting tussen het voormalige DIO en Griffioen zeker over kwaliteiten beschikt. Kortom, het belooft een vlammende de derby te worden. Na deze wedstrijd volgt een welverdiende winterstop.
23/11 Veenhuizen 3 Waskemeer 5 4 - 3
14/10 Peize 3 Waskemeer 5 3 - 5