Waskemeer wint nipt van Be Quick 1887

Dankzij een moeizame overwinning op Be Quick 1887, heeft v.v. Waskemeer afgelopen zaterdag wederom drie punten bij mogen schrijven, waarmee het de koppositie in de 4e klasse D behoudt. Ondanks het grote veldoverwicht van de groenhemden in de eerste helft, bleef het duel tot aan het eind ongemeen spannend. Na een magere 1-0 voorsprong in het eerste bedrijf, werd het uiteindelijk 2-1 in het voordeel van de gastheren. Waskemeer begon sterk aan het duel. Middels mooie combinaties werden de Groningers ver teruggedrongen op de eigen speelhelft. Dit resulteerde in enkele kansen voor de groenhemden. In de openingsfase werden er veelal ongevaarlijke afstandsschoten vanuit de tweede lijn geproduceerd. Naarmate de wedstrijd vorderde, werden de kansen groter. In het eerste halfuur waren de grootste mogelijkheden om op voorsprong te komen voor Nicky Smid en Mark Veldman. De eerste kans ontstond nadat de goed spelende Bindert Poelstra het middenveld overstak en de bal richting de tweede paal mikte. Smid kwam enkele centimeters te kort om de bal binnen te kunnen glijden. Daarnaast zag Mark Veldman zijn kopbal, vanuit een corner, ternauwernood naast het doel verdwijnen. Enkele minuten later was het wel raak. Na een geweldige steekpass van Smid tussen de verdedigingslinie van de gasten door, was het Mitchell van Kalsbeek die oog in oog met de doelman koelbloedig afrondde. Be Quick 1887 was niet bij machten om in dit sportieve duel noemenswaardige kansen in de eerste helft te creëren. Ondanks het vele balbezit van de gastheren, werd de voorsprong niet uitgebreid. Nadat de thee kwalijk was genuttigd, maakte Be Quick 1887 vanuit het niets (binnen een minuut na rust) de gelijkmaker. De verdediging van Waskemeer stond toe dat Douwstra vanaf ± 20 meter mocht aanleggen. De bal verdween verdienstelijk in de kruising achter doelman Bouma. Het spelbeeld golfde in de tweede helft op en neer. Naast enkele kansen voor de thuisploeg, waren de heren van één van de oudste voetbalverenigingen in Nederland ook dichtbij een tweede treffer. Dankzij enkele goede reddingen van doelman Bouma, welke één keer werd geholpen door invaller Peeters die de bal van de doellijn haalde, bleef de score gelijk. Beide ploegen bleven het geloof in een goede afloop houden. Derhalve besloot trainer Postema om enkele verse krachten in te brengen in de hoop de controle in de wedstrijd weer over te kunnen nemen. Sietze Keuning en Jan de Groot werden ingebracht voor Bouwe Veenstra en Nicky Smid. Zoals al eerder dit seizoen, zat het venijn van de wedstrijd (in het voordeel van de groenhemden) in de staart. In de 88ste minuut was het Regillio Holder die de thuisploeg voor de tweede maal deze middag op voorsprong schoot. Invaller Jan de Groot won het kopduel van de fysiek sterke Groningse centrumverdedigers en wist de bal bekwaam in de richting van Holder te toucheren. Daar de keeper besloot zijn doelgebied te verlaten, benutte Holder de ruimte achter de doelman door de bal er overheen te plaatsten. In de resterende speeltijd kon Be Quick 1887 geen slotoffensief aanmaken. Nadat het eindsignaal door de goed fluitende leidsman werd gegeven, werd onder de muzikale klanken van Amsterdamse volkszanger Danilo de overwinning in de kantine gevierd.