Ooststellingwerver derby eindigt onbeslist

Ooststellingwerver derby eindigt onbeslist De derby in de 4e klasse D tussen Waskemeer en De Griffioen is zaterdagmiddag geëindigd in een 1-1 gelijkspel. Ondanks dat De Griffioen deze wedstrijd ver teruggeduwd werd op de eigen speelhelft, waren het toch de roodhemden die na ruim een uur spelen één van haar spaarzame kansen wist te benutten. Op het moment dat de Oosterwoldenaren dachten de overwinning binnen te hebben, was het Van Kalsbeek die in de slotfase nog een dik verdiend punt uit het vuur wist te slepen. Op een moeilijk bespeelbaar veld, was het De Griffioen die in de openingsfase het scherpst voor de dag kwam. In het eerste luchtduel die Bart Kuper met diens tegenstander aanging, kwam de linksback verkeerd ten val. De thuisploeg was dan ook genoodzaakt om  binnen 5 minuten van de eerste wissel gebruik te maken in de persoon van Teggo Peeters. Door deze aderlating links achterin, was het enige tijd onrustig in de defensie bij Waskemeer. Tot grote kansen resulteerde dit niet, daar de Oosterwoldenaren erg defensief en voorspelbaar te werk gingen. Veelal produceerde Youri Winters, welke gedurende deze derby op het scherpst van de snede Regillio Holder uit de wedstrijd probeerde te spelen, een lange crossbal op één van de spitsen, welke niet bij machten bleken te zijn om enig gevaar voor het doel van de groenhemden te stichten. Gedurende de eerste helft kreeg Waskemeer het betere van het spel. De Griffioen, welke ten opzichte van vorig jaar veel kwaliteit heeft ingeleverd, maar als collectief sterk opereert, had steeds meer overtredingen nodig om Waskemeer in toom te houden. De frustraties maakten van sommige gasten meester, waardoor de scheidsrechter genoodzaakt was vele vrije trappen aan Waskemeer toe te kennen. Waar eerder dit seizoen de meeste vrije trappen rondom de zestienmeter garant stonden voor doelpunten, ontbrak juist in deze wedstrijd de benodigde precisie. Voorafgaand aan de rust waren beide ploegen nog eenmaal dicht bij een openingstreffer. Middels een lange bal van achteruit de defensie van De Griffioen, moest doelman Bouma handelend optreden. Bouma kon ter nauwer nood de bal over het doel heen toucheren. Aan de andere kant werd middels een aanval over vele schijven het doel getroffen. Nadat de groenhemden over de linkerkant niet door de defensie van de Griffioen heen kon komen, werd de bal er uitgehaald en verplaatst over rechts. Een steekpass van Regillio Holder bereikte Bouwe Veenstra, welke met de bal aan de voet zijn directe tegenstander er uit liep en vervolgens een afgemeten voorzet produceerde. De inkomende Mitchell van Kalsbeek tikte de bal bekwaam achter de doelman, maar de scherp vlaggende Nuwolt beoordeelde deze goal als buitenspel. Daar de grensrechter gevolgd werd door de goed fluitende scheidsrechter van dienst, ging men met de spreekwoordelijke brilstand rusten. In de tweede helft was het een vrijwel vergelijkbaar spelbeeld als in de eerste helft. De thuisploeg die de regie in handen nam, de Oosterwoldenaren teruggedrongen en tegenhoudend op de eigen speelhelft. Desondanks waren het de gasten die op voorsprong kwamen. Een hoge bal werd niet adequaat door de Waskemeerster defensie verwerkt. In de scrimmage die volgde was Rosema het meest attent. Gezien de defensieve spelopvatting van de Griffioen, besloot de technische staf terstond één op één te spelen. Derhalve werd verdediger Bart Roijinga gewisseld voor A-junior Hedzer van Veen. De druk op het doel van Blomsma nam alsmaar toe. Eén van de vele corners van de thuisploeg belandde voor de voeten van de goed spelende Jan de Groot. Daar waar velen aan een doelpunten dachten, smoorde diens bal voor de doellijn in de modder. Nadat Mitchell van Kalsbeek zijn tweede treffer opnieuw afgekeurd zag worden voor buitenspel, was het wederom Jan de Groot die dicht bij de gelijkmaker was. Via de vingertoppen van de Oosterwoldse doelman verdween de bal via de lat over het doel.  Enkele minuten later was het Rosema die zijn tweede onnodige gele kaart pakte deze middag, waardoor de manschappen van trainer Jan Timmerman de laatste minuten met 10 spelers de winst probeerden te verdedigen. In de slotfase kreeg Waskemeer toch enig loon naar werken. Een indraaiende corner van Mitchell van Kalsbeek verraste doelman Blomsma volledig en werd rechtstreeks tot doelpunt gepromoveerd. De arbiter van dienst stond goed opgesteld en zag dat de bal ruim over de doellijn gepasseerd was, alvorens een verdediger de bal uit het doel kon koppen. Kort op het doelpunt volgend, floot de arbiter voor het eind van de wedstrijd, waarin hij vijfmaal geel trok voor De Griffioen en eenmaal voor de thuisploeg. Gezien de vele kansen die de groenhemden hebben gecreëerd, kreeg het gevoelsmatig te weinig tegen de nummer twee. Daar de gelijkmaker dermate laat werd gemaakt, kon Waskemeer met het eerste puntenverlies dit seizoen leven. Aangezien ook Helpman gelijk heeft gespeeld, is de top van de ranglijst deze speelronde ongewijzigd gebleven. Wederom zijn de gemaakte foto's van Jaco Jonkman afkomstig.
1 Griffioen De 1 26 67
1 Mamio 1 4 10