Waskemeer laat uitgelezen kans op rechtstreekse handhaving liggen tijdens derby

Waskemeer laat uitgelezen kans op rechtstreekse handhaving liggen tijdens derby In de strijd tegen degradatie stonden er zaterdagmiddag een tweetal belangrijke wedstrijden op de rol. Rottevalle en Waskemeer speelden voorafgaand aan deze speelronde voor rechtstreekse handhaving tegen respectievelijk Ropta Boys en Haulerwijk, terwijl uitgerekend deze beide verenigingen zijn verwikkeld in een strijd om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Ondanks de gunstige uitslag voor de groenhemden dat Ropta Boys van Rottevalle wist te winnen, ging het gehavende Waskemeer in een matige derby tegen Haulerwijk onderuit. Grote man van de wedstrijd was Patrick Hilhorst die voor de volledige Haulerwijkster productie zorgde (3-1). Om klokslag half 3 floot arbiter de Jong uit Boornbergum voor de eerste maal deze middag op sportpark de Hichte. Behalve het in grote getalen aanwezige publiek, was de ambiance rondom het veld voor de, normaliter spectaculaire derby, ditmaal door de bouwplaats niet groots te noemen. Op het veld werd veelvuldig de lange bal gezocht, waarna er veel duels uitgevochten werden om de zogeheten tweede bal. Grote kansen bleven aan weerszijden uit, al schoot de immer gevaarlijke Patrick Hilhorst vanuit buitenspelpositie snoeihard op de paal. Waskemeer kon, mede door de afwezigheid van de makkelijk scorende Bouwe Veenstra, Mitchell Schievels, Dennis Hardenbol en Willem de Jong, voornamelijk in aanvallend opzicht geen vuist maken. De meeste dreiging voor de gasten kwam vanuit de standaard situaties. Talrijke vrije trappen op de helft van Haulerwijk werden veelal hoog ingebracht, maar tot grote kansen leidde dit zelden. Eenmaal had de arbiter de bal op de stip kunnen leggen toen de sterke Niek van Dijk de inlopende Douwe van der Mei naar de grond trok. Aan de andere kant van het veld appelleerde Haulerwijk op diens beurt voor een vermeende handsbal in het strafschopgebied, welke door de arbiter werd weggewuifd. Rond het half uur keek Waskemeer tegen een achterstand aan. Douwe van der Mei handelde niet adequaat genoeg, waarna Patrick Hilhorst de bal vol overtuiging ontfutselde en raak schoot. Enkele minuten later had Waskemeer de defensie opnieuw niet op orde en zag het een voorzet eenvoudig binnen gewerkt worden door diezelfde inlopende Hilhorst. Op slag van rust nam Tim Haven een uitstekende corner die door Jurrien Hummel werd binnen gewerkt (2-1). Tim Haven had oog in oog met de doelman de kans op de gelijkmaker, maar trof de doelman. Ook een kopbal van Seijo van der Veen leverde niet het gewenste resultaat op. De uitbraken van Haulerwijk mistten precisie, waardoor de kleedkamers met een 2-1 stand werden opgezocht. Beide partijen wisselden in de rust. Waskemeer bracht Aren Greebe en Tseard Haites voor Halbe Jan de Boer en Seijo van der Veen. De gastheren brachten de sterke Tim van der Velde binnen de lijnen. In de eerste twintig minuten na rust drong Waskemeer aan op de gelijkmaker, maar gescoord werd er niet. Jorrit Jan van de Vosse en Tim Haven kwamen gevaarlijk door over de rechterflank, maar het schot verdween net naast het vijandelijke doel. Ook bij enkele scrimmages ontbrak het aan enig fortuin. Haulerwijk loerde op de counter. Dankzij twee uitstekende reddingen van Femko de Vries, bleef Waskemeer zicht houden op de gelijkmaker. Ook met Douwe van der Mei als derde spits, zorgde niet voor de broodnodige gelijkmaker. In de absolute slotfase speelde Waskemeer met alle elf spelers op de helft van Haulerwijk, maar ook dat leverde niets op. Vlak voor het scheiden van de markt, was het opnieuw Patrick Hilhorst die voor de derde maal raak schoot deze middag bij een fraaie counter. Terstond floot arbiter de Jong af. Waskemeer weet nu zeker dat het één alles beslissende nacompetitie wedstrijd moet spelen om zich ook volgende seizoen derdeklasser te mogen blijven noemen, terwijl Haulerwijk afhankelijk is van Ropta Boys om niet rechtstreeks te degraderen. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Rens Hooyenga afkomstig.
18/06 SC Kootstertille 1 Waskemeer 1 4 - 1
18/09 V.V. Westerkwartier 1 Waskemeer 1 5 - 1