Waskemeer wint derby

Waskemeer wint derby Het programmaboekje blikte terug op de laatste derby tussen Waskeeer en De Griffioen die 15 jaar geleden voor het laatst op het programma stond. Waskemeer won destijds met 1-0 van de Oosterwolde en ook nu kwam de thuis club als winnaar uit de strijd. De thuisclub begon gehavend aan de wedstrijd. In de ziekenboeg waren al zes spelers opgenomen waardoor het afhaken van Herbert Golsteijn in de warming up een fikse tegenvaller was. Na enkele minuten spelen kwam laatste man Douwe van der Mei bij een vrije trap verkeerd neer en brak daarbij zijn pols. Nadat Van der Mei per ambulance was afgevoerd viel kort na de hervatting ook nog eens aanvoerder en centrale middenvelder Bindert Poelstra uit. Waskemeer moest het nodige omzetten en zag De Griffioen het initiatief nemen in de wedstrijd. Vaak door een slordige eindpass konden de roodwitten echter zeldzaam gevaarlijk worden. Waskemeer was af en toe gevaarlijk uit de counter en kwam halverwege de eerste helft op en 1-0 voorsprong. De goed ingevallen Theo Meijerhof die na lang blessuretijd de eerste minuten in het eerste elftal maakte, onderschepte een foute pass en stelde Roy Kemna in staat om Waskemeer aan de leiding te brengen. Kort daarop had Waskemeer de score moeten verdubbelen maar Jurrien Hummel was bij een 2 tegen een situatie slordig waardoor de meegelopen Kemna niet voor de tweede keer in stelling worden gebracht. De Griffioen hield het veldoverwicht maar wist niet tot kansen te komen. De tweede helft begon voor de groenzwarten dramatisch. De aftrap werd teruggelegd op Sietze Keuning en uit miscommunicatie met Teggo Peeters wist De Griffioen te profiteren en was het binnen 10 seconden na rust 1-1. Waskemeer wist echter goed met deze tegenslag om te gaan en domineerde de eerste fase na rust en werd verschillende keren gevaarlijk. Hummel raakte na een fraaie actie de lat en kort daarop wist de keeper van De Griffioen met een uiterste krachtinspanning de bal uit de korte hoek te ronselen. Uit een corner van Hummel was het de attente Bouwe Veenstra die van dichtbij de 2-1 wist binnen te schieten. Met nog een half uur op de klok werd De Griffioen langzaam wat sterker, maar wederom zorgden slordige eindpasses dat het niet gevaarlijk was. Frustraties maakten zich van de gasten meester waardoor de scheidsrechter steeds vaker moest optreden. Voor het laatste kwartier werd de geroutineerde Golsteijn nog ingebracht en deze kreeg meteen een niet te missen kans om de wedstrijd te beslissen. De verder zeer nuttig spelende Golsteijn schoot van dichtbij echter over. De Griffioen had steeds vaker overtredingen nodig om de gevaarlijke uitbraken van de thuisclub onschadelijk te maken. Nadat dit De Griffioen een rode kaart had opgeleverd was de angel eruit en kon Waskemeer wederom 3 punten bijschrijven.