Zwaar gehavend Waskemeer wint

Waskemeer heeft zaterdag voor een behoorlijke verrassing gezorgd door ondanks het gemis van een tiental spelers toch de punten in eigen huis te houden. De door een blessuregolf geteisterde thuisclub wist door doelpunten van Herbert Golsteyn, Teggo Peeters en Jan de Groot met 3-1 van Pesse te winnen. Pesse, vorig seizoen nog derdeklasser, begon het duel voortvarend. Na een slechte verwerkte terugspeelbal door doelman Bouma wist Pesse de situatie goed uit te spelen en kon Thom Koopman binnen 2 minuten de 0-1 tegen de touwen te koppen. Waskemeer liet al eerder dit seizoen zien over de nodige mentale veerkracht te beschikken en pakte de draad na deze onverwachte tegenvaller weer goed op. Nadat doelman Lopers een lange bal losliet, was Jurrien Hummel er als de kippen. Omdat hij uitstekend het overzicht behield kon hij Herbert Golsteyn in staat stellen de gelijkmaker te produceren. Na de 1-1 was er een licht veldoverwicht van de gasten, maar deze wisten op geen enkele manier gevaarlijk te worden. Ook na rust gaf Waskemeer de gasten geen enkele ruimte om gevaarlijk te worden. Sietze Keuning en Fokke van der Wal wonnen centraal op het veld vrijwel alle persoonlijke duels, waardoor de frustraties bij de gasten zienderogen toenam. De scheidsrechter moest vol aan de bak om de gasten in toom te houden en had hier ook enkele keren een gele kaart voor nodig. Na een kwartier in de tweede helft was het Teggo Peeters die de gastheren op voorsprong zette. Na een goed genomen vrije trap van de goede voetballende Hummel reageerde Peeters het meest attent toen de keeper de bal losliet. Pesse probeerde hierna aan te dringen, maar kon niet gevaarlijk worden. Alleen met zeldzame afstand schoten probeerden de gasten doelman Bouma tevergeefs te verontrusten. Nadat Waskemeer de verse krachten Age Visser en Theo Meijerhof in het veld brachten voor de niet geheel fitte Romar Elsinga en de moegestreden Roelof Freerk Eringa werd Waskemeer zelfs weer sterker dan de gasten. Jan de Groot stond aan het eind van een goed uitgevoerde counter en besliste de wedstrijd. In de blessuretijd liet De Groot zich nog vervangen door Gijs Vonk. Aan de stand kwam geen verandering meer waardoor Waskmeer plaatsneemt in de middenmoot van 4D.