Driepunter Waskemeer na winst op ruw spelend WTOC

Driepunter Waskemeer na winst op ruw spelend WTOC Waskemeer heeft het inhaalduel op dinsdagavond te gast bij WTOC in drie punten weten om te zetten. Op sportpark De Wygeast, alwaar het hoge gras voetballende combinaties nagenoeg onmogelijk maakte, was het de gehavende thuisploeg die met vele overtredingen de aanvalsdrift van de groenhemden in toom probeerden te houden. WTOC leek hier vlak voor tijd in te slagen door met een man minder de 2-2 aan te tekenen, maar in de absolute slotfase wist Mitchell Schievels op aangeven van Rik Haven de overwinning voor Waskemeer veilig te stellen. In de strijd om rechtstreekse degradatie te ontlopen en wellicht ook de nacompetitie voor handhaving, werd er voor het publiek in voetballend opzicht een matige wedstrijd voorgeschoteld die daarentegen tot het laatste fluitsignaal spannend was. In de openingsfase ging het nog redelijk gelijk op, maar naarmate de wedstrijd vorderde waren het de gasten die voornamelijk voor de meeste dreiging zorgden. Na enkele aardige mogelijkheden onbenut te hebben gelaten, was het Regillio Holder die raak kopte, nadat een hoge bal door Herman Rozema terug werd gelegd. Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Waskemeer, behalve dat een tweede doelpunt uit bleef. Nadat Douwe van der Mei in verband met een vroegtijdige gele kaart uit voorzorg werd gewisseld voor Hedzer van Veen, kreeg diezelfde van Veen op aangeven van de hardwerkende Bouwe Veenstra een schietkans aan de rand van het strafschopgebied, diens inzet ging naast. Ook een kopbal van Mitchell Schievels belandde niet tussen de palen. In de tweede helft een vergelijkbaar spelbeeld. De thuisploeg beging daarentegen meer en vooral hardere overtredingen op Waskemeer, waarmee WTOC zich zelf terug in de wedstrijd poogde te knokken. Nadat Bouwe Veenstra eerder voorlangs had geschoten, hield de snelle aanvaller bij een daaropvolgende uitbraak het overzicht en gaf de bal aan de mee opgekomen Rik Haven die de bal onder de doelman langs schoot. Waskemeer verzuimde enkele kansrijke situaties om te zetten in een nog ruimere marche, waarna Mark Veldman getrakteerd werd op een voetprint op de enkel van de ingevallen rechtsvoor van de thuisploeg. De jonge scheidsrechter Wynne, welke WTOC al diverse malen had gespaard door geen of slechts een gele kaart te geven, kon niet anders dan de directe rode kaart te tonen. Waskemeer wisselde terstond de geblesseerd geraakte Mark Veldman voor Herbert Golsteijn. Aansluitend leek Mitchell Schievels enkele minuten later doorgebroken te zijn, maar de laatste man ontnam de vrije doortocht middels een opzettelijke handsbal, waarvoor hij de gele kaart kreeg. Waskemeer bracht vervolgens Tjeard Haites binnen de lijnen voor de moegestreden Tim Haven. Uit het niets kantelde de wedstrijd voor Waskemeer. Zonder dat WTOC met 10 man de druk daadwerkelijk wist op te voeren bij Waskemeer, kwam het middels een bekeken afstandsschot van Sybren Bosma op 1-2. Terstond poogde Jilles Bosma van grote afstand te schieten en wonderlijk genoeg daalde het zwabberende schot dermate snel dat het in vier minuten tijd weer gelijk stond. WTOC dacht stiekem een puntje aan het duel over te houden en verdedigde met man en macht. Een actie van Mitchell Schievels werd onreglementair beëindigd in het strafschopgebied door de gastheren, waarna slechts een vrije trap aan de rand van het zestienmetergebied volgde zonder het gewenste resultaat. Ook een snel genomen vrije trap van Herman Rozema op Bouwe Veenstra passeerde weliswaar de doelman, maar werd voor de lijn door een meegelopen verdediger weg gekopt. In de absolute slotfase kreeg Waskemeer loon naar werken. De zoveelste vrije trap werd ditmaal door Rik Haven genomen. Hij vond de inlopende en geheel vrije staande Mitchell Schievels die de bal met het hoofd de juiste richting wist te geven, waarmee Waskemeer opnieuw op voorsprong wist te komen (2-3). Een enkel schot van de thuisploeg verdween hoog over het doel van de degelijk keepende Wietse Jan Beijert, waarna scheidsrechter Wynne het genoeg vond. De euforie was na afloop groot bij de groenhemden. Middels deze overwinning lijkt directe degradatie afgewend en is er aansluiting bij de staart van de competitie gerealiseerd. Zaterdagmiddag speelt Waskemeer thuis tegen het sterke v.v. Kollum. De aftrap tegen de nummer 3 van de ranglijst vindt om 14:00 uur, op het eigen sportpark 't Ald Leger, plaats.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0