Gehavend Waskemeer start met overwinning na winterstop

Gehavend Waskemeer start met overwinning na winterstop Zaterdagmiddag mocht Waskemeer op sportcomplex Kaetsjemuoilan de competitie hervatten tegen hekkensluiter VC Trynwalden. Bij de groenhemden ontbraken verschillende basisspelers, waardoor een beroep werd gedaan op de ervaren krachten Herbert Golsteijn (42) en doelman Wietse-Jan Beijert (43). Na een 0-0 ruststand wist Mitchell Schievels op aangeven van Bouwe Veenstra de ban te breken. Enkele minuten later werd een strafschop toegekend, welke door Wietse-Jan Beijert verdienstelijk werd gekeerd. Nadat Mitchell Schievels op aangeven van Jurrien Hummel de 0-2 op het scorebord liet noteren, was de wedstrijd in het voordeel van Waskemeer beslist en mochten er drie belangrijke punten worden bijgeschreven. Onder leiding van scheidsrechter F. van der Wal uit Lemmer werd er om half 3 op een grijs en grauw sportpark Kaetsjemuoilan afgetrapt door Waskemeer. In de aftastende openingsfase was het op het kunstgras de thuisploeg die enkele voorzetten wist te produceren zonder daarbij echt gevaarlijk te kunnen worden. De groenhemden waren over alle linies gezien de bovenliggende partij, maar speelden in balbezit onzorgvuldig. De eerste helft was dan ook meer spannend dan goed. Naarmate de wedstrijd vorderde wisten de groenhemden enkele aardige kansen te creëren. Zo ontstond er veel dreiging bij een groot aantal corners, maar bleef het gewenste resultaat achterwege. Waskemeer wist daarnaast diverse malen de bal vaste spelers Golsteijn en Veenstra te bereiken in het strafschopgebied, waarmee enkele hachelijke scrimmages voor het doel van de gastheren ontstonden. Een harde schuiver van Schievels verdween vlak voorlangs en een poging van Golsteijn verdween over het doel. VC Trynwalden poogde middels snelle uitbraken gevaar te stichten. Er werd door beide ploegen niet gescoord, waardoor er met een gelijke stand werd gerust. Na de pauze kwam Waskemeer in aanvallend opzicht feller uit de startblokken wat binnen 10 minuten resulteerde in de openingstreffer. Bouwe Veenstra werd aangespeeld in het zestienmetergebied en gaf de bal uitstekend mee aan de inkomende Mitchell Schievels die hard uithaalde. De keeper kon niet afdoende reageren op dit venijnige schot, waardoor de ban gebroken werd (0-1). Daar waar Mitchell Schievels en Tim Haven de wedstrijd eerder hadden kunnen beslissen en ook Bouwe Veenstra eenmaal zelfzuchtiger had moeten zijn, voerde de thuisploeg de druk op, waarbij het terstond een strafschop kreeg toegewezen. Wietse-Jan Beijert dook naar de juiste hoek en pareerde de inzet. Daar waar VC Trynwalden vaker in het spel voor kwam, ontstonden er meerdere mogelijkheden voor de groenhemden. Met nog ruim een kwartier te spelen kwam de bal bij middenvelder Jurrien Hummel terecht, welke met een listige steekpass Schievels oog in oog met de doelman positioneerde. De voortdurend gevaarlijke spits faalde niet en zette de gasten op een comfortabele 0-2 voorsprong. Enkele minuten later werd de moegestreden Jurrien Hummel vervangen door de zestienjarige Sander Visser. De gastheren gaven niet op en gooiden de bal nog enkele malen gevaarlijk het strafschopgebied in, maar mistten offensieve stootkracht om de aansluitingstreffer te kunnen maken. Ook stond gelegenheids- laatste man Regillio Holder vaak op de juiste plek om het gevaar van de gasten te doen stoppen. Desondanks wist Trynwalden eenmaal door te breken, maar was het opnieuw Beijert die het schot deed keren. Nadat Waskemeer enkele dreigende aanvalssituaties onzorgvuldig uit had gespeeld werd ook routinier Herbert Golsteijn gewisseld, waarvoor Gydo Jagersma binnen de lijnen kwam. In de slotfase was het de energieke Rik Haven die over de linkerflank met een laatste aanvullende impuls zijn broer Tim Haven wegstuurde. Laatstgenoemde benutte de opgelegde kans niet en schoot hoog over, waarna scheidsrechter van der Wal voor het eindsignaal floot.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0