Gretig Waskemeer pakt tegen Ropta Boys eerste driepunter van het seizoen

Gretig Waskemeer pakt tegen Ropta Boys eerste driepunter van het seizoen Waskemeer heeft zaterdagmiddag haar eerste driepunter van het seizoen mogen bijschrijven. De equipe van oefenmeester Rob de Jong wist Ropta Boys op alle fronten af te troeven. Naast de gretigheid die het elftal uitstraalde, door met name als collectief op te treden en hard te werken, kon het meegereisde publiek zo nu en dan ook nog eens genieten van enkele mooie acties. In de eerste helft was de wedstrijd al op slot gegooid dankzij een tweetal doelpunten van Nicky Smid en één van Tim Haven. In de tweede helft poogde Ropta Boys nog van zich af te bijten, maar tot een eretreffer kwam men niet. In de slotfase was het invaller Theo Meijerhof die de eindstand van 0-4 op het scorebord liet noteren. Rond drie uur was het arbiter F. van der Wal uit Lemmer die op een warm sportpark de Fiver voor de aftrap floot. Waskemeer zat er van meet af aan bovenop, waardoor het gelijk een veldoverwicht wist te creëren. Ondanks dat er in de openingsfase geen grote kansen vielen te noteren, mochten de ditmaal in het blauw gehesen groenhemden een corner nemen. Tim Haven nam de hoekschop vlot, waarbij Willem de Jong werd aangespeeld. Een afgemeten voorzet van de Jong belandde voor het doel, waarbij Nicky Smid adequaat en vooral hard de bal tegen het net knikte. In de navolgende periode poogde de thuisploeg hoofdzakelijk via de linkerflank met de ervaren Erik de Vries door te breken. Rechtsachter Tjeard Haites had verdedigend in de eerste twintig minuten zijn handen hier vol aan, waardoor er enig gevaar ontstond. De Vries kwam bij een voorzet voor Haites en schoot op doel, waarbij Mechiel van Valen van dichtbij verdienstelijk redde. Enkele minuten later werd er een corner weggegeven, waarbij de indraaiende bal uitstekend door de jeugdige Sander Visser van de doellijn werd weggekopt.  Terstond wist Willem de Jong een inspeelpass op het middenveld te onderscheppen en vervolgens met één actie Nicky Smid te bereiken. De man van de openingstreffer wist met een uiterst fraaie voetbeweging de bal tussen de benen van diens directe tegenstander te spelen om vervolgens oog in oog met de doelman uit te halen en daarmee de score te verdubbelen. Met nog een vijftal minuten voor de rust te gaan werd er na een combinatie vanaf het middenveld een voorzet vanaf de flank gegeven die bekwaam door Tim Haven in het doel werd geschoven. De grensrechter van de thuisploeg poogde de schade te beperken door een buitenspelsignaal af te geven, maar de ervaren scheidsrechter van der Wal beoordeelde zelf dat hier geen sprake van kon zijn. Vlak voor rust mocht de thuisploeg nog een keer van grote afstand aanleggen, maar het schot van de Vries verdween naast het doel van de attent keepende van Valen. Derhalve werd er met een 0-3 ruststand de kleedkamer opgezocht. In de tweede helft probeerden de gastheren het publiek nog een eretreffer te bezorgen, maar op enkele mogelijkheden na, stond de defensie van Waskemeer maar weinig toe. De Ooststellingwervers bleven als collectief strijden, wat daarnaast ook in enkele aardige kansen resulteerde. Zo verdween een afstandsschot van Tim Haven over het doel en miste Nicky Smid aan de rand van het strafschopgebied enig fortuin bij het uithalen. Ook was de lob van de voortdurend gevaarlijke Regillio Holder, welke op een fraaie wijze door Sander Visser werd gevonden aan de rand van het strafschopgebied, te laag en daarmee een prooi voor de keeper. Ropta Boys wist nog enkele malen met aardige combinaties zonder succes schoten van afstand op het doel van Mechiel van Valen af te vuren. Met nog tien minuten te gaan besloot Rob de Jong een tweetal wissels toe te passen. De moegestreden, maar degelijk spelende, Mark Veldman en de verantwoordelijke man van een tweetal doelpunten, Nicky Smid, werden naar de kant gehaald. Voor hen kwamen Theo Meijerhof en debutant vanuit de JO-19-1 selectie Leon Clemens binnen de lijnen.  Nadat een afgevallen voorzet door Clemens terug werd gebracht richting het strafschopgebied, was het aanvoerder Holder die met een actie zijn tegenstander passeerde en diagonaal op doel schoot. De inzet werd gepareerd, maar de rebound werd door invaller Meijerhof binnen gewerkt. In de absolute slotfase gaf Clemens druk op de bal, waarbij de vrije trap aan de geïrriteerde Kees Kool werd toegekend. Door het opstootje dat Kool creëerde, gaf de prima fluitende arbiter beide personen in kwestie een ietwat eenvoudig gegeven gele kaart. Terstond werd er afgefloten, waardoor Waskemeer met de verdiende volle buit huiswaarts mocht keren. Middels deze overwinning is een mooie basis gelegd om afstand te kunnen nemen uit de onderste regionen van de ranglijst, alwaar het nu nog in verkeerd. De eerste gelegenheid daartoe is komende zaterdag. Op sportpark 't Ald Leger ontvangen de groenhemden het uit de tweede klasse gedegradeerde ONT, welke na een moeizame start inmiddels een tweetal overwinningen op rij heeft weten te bewerkstelligen. De wedstrijd op sportpark t'Ald Leger begint om 14:00 uur. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54