Inhaalduel tegen Anjum levert Waskemeer drie punten op

Inhaalduel tegen Anjum levert Waskemeer drie punten op Waskemeer heeft in strijd om rechtstreeks lijfsbehoud in de derde klasse goede zaken gedaan door runner-up v.v. Anjum met 2-1 te verslaan. De ploeg van de sympathieke oefenmeester Wichard de Haan heeft de vierde plaats op de ranglijst voor het grijpen en had bij een overwinning nog alle kans op een periodetitel. De thuisploeg, welke voorafgaand aan het duel op de dertiende plaats stond, moest winnen om uitzicht te behouden op het ontlopen van nacompetitie. De aanwezigen zagen veelvuldig kick and rush voetbal, waarbij de groenhemden de beste kansen genoten. Dankzij een tweetal doelpunten van Bouwe Veenstra werd het uiteindelijk 2-1 in het voordeel van de gastheren. Nadat beide partijen overeenstemming hadden bereikt om het inhaalduel van zaterdag 5 mei te verplaatsen naar woensdagavond 2 mei, werd er om 19:30 uur afgetrapt door de thuisploeg. Waskemeer begon voortvarend en was duidelijk gretiger dan Anjum. Vele duels werden gewonnen en ook de afvallende ballen waren voor de thuisploeg. Ondanks dat de geplande knieoperatie nog plaats moet vinden, stond tot groot genoegen van het publiek sinds lange tijd Jurrien Hummel bij de gastheren in de basis, welke voor veel aanvoer bij de spitsen zorgde. Anjum wist middels enkele counters enig gevaar te stichten voor het doel van keeper Beijert, waarbij het schot van Overkempe rakelings naast de goal verdween. Binnen het half uur opende Bouwe Veenstra deze avond de score door vanaf de rand van het strafschopgebied raak te schieten. Diens geplaatste schot verdween buiten het bereik van doelman Dijkstra via de binnenkant van de paal in het doel. Terstond werd Mitchell Schievels door Jurrien Hummel diep gestuurd. De scheidsrechter van dienst negeerde het onterechte buitenspelsignaal van de grensrechter, waarna Schievels oog in oog met de doelman faalde. Enkele minuten later werd er aan de andere kant van het veld wel gescoord. Stephan Overkempe wist na een actie over de linkerflank de geheel vrijstaande clubtopscorer Jan Tijtsma te bereiken die onberispelijk raak schoot. Aansluitend kreeg Waskemeer via voornamelijk Bouwe Veenstra enkele niet te missen kansen die allen niet tot doelpunt werden bekroond. In de tweede helft moest Waskemeer na een vijftal minuten de aangeslagen Hummel vervangen. Voor de spelmaker kwam de talentvolle zeventienjarige Sander Visser binnen de lijnen die een verdienstelijk partij speelde. Nadat van achteruit Bouwe Veenstra werd bereikt, kwam de getergde Veenstra opnieuw deze wedstrijd oog in oog met de doelman. De keeper wist in eerste instantie het schot te pareren, maar de rebound werd alsnog binnengekopt (2-1). Een ogenblik later brak de onvermoeibare en bovenal hardwerkende Veenstra opnieuw door de laatste linie van Anjum. Verdediger Streekstra besloot de aanvaller te vloeren, waarna de jonge scheidsrechter Muitjens de rode kaart toonde. Anjum besloot de aanvallende middenvelder Holwerda te wisselen voor een verdediger. Het spel werd er na dit moment van beide kanten beslist niet beter op, hetzelfde gold voor de scheidsrechter die telkens meer opmerkelijke beslissingen nam. Waskemeer verzuimde de score uit te breiden en Anjum bleef geloven in een gelijkspel. Eenmaal waren de gasten dichtbij de gelijkmaker. Een schot vanuit de tweede lijn werd onderweg door verdediger Mark Veldman van richting veranderd. Doelman Beijert dook al naar de betreffende hoek, maar kon middels een uiterste krachtsinspanning de omhoog geschoten bal toucheren, waarmee de gelijkmaker werd voorkomen. Doordat Waskemeer niet tot scoren kwam, bleef het duel tot aan het eindsignaal spannend. In de slotfase werd de van een blessure terugkerende Jelmer Haites binnen de lijnen gebracht voor de moegestreden Tim Haven. Ook Jelmer Haites kwam na een actie in scoringspositie, maar besloot de trekker niet tijdig over te halen. Aansluitend floot arbiter Muitjens voor het eindsignaal, waardoor de groenhemden een drietal belangrijke punten mocht bijschrijven. Middels deze overwinning staat Waskemeer op de tiende plaats, maar heeft de concurrentie wel één tot twee wedstrijden minder gespeeld. Volgende week zaterdag wacht het uitduel in en tegen Dokkum, welke eveneens bivakkeert in de onderste regionen van de ranglijst. Bekijk hieronder de door Jaco Jonkman gemaakte wedstrijdfoto's.
1 Anjum 1 0 0
2 Dokkum 1 0 0