Inhaalduel tegen Rijperkerk resulteert in winst

Inhaalduel tegen Rijperkerk resulteert in winst Zaterdagmiddag stond op sportpark t' Ald Leger het inhaalduel tegen Rijperkerk op het programma. De subtopper won de eerdere ontmoeting dit seizoen middels een doelpunt in de blessuretijd (1-0), maar daartoe kreeg het tijdens deze editie niet de kans. Waskemeer wist de gasten in de eerste helft dermate veel schade toe te brengen, waarmee de overwinning in de tweede helft niet meer in gevaar kwam. Het werd via Regillio Holder, Bouwe Veenstra en Willem de Jong 3-1 voor de groenhemden. Nadat arbiter mevrouw Bork-Meijer voor de aftrap had gefloten, was het de thuisploeg die de gasten flink onder druk poogden te zetten, wat na vier minuten al in de openingstreffer resulteerde. Bouwe Veenstra wist zich van diens directe tegenstander te ontdoen en schoot op doel. De doelman kon de bal nipt pareren, waarna het voor aanvoerder Holder een koud kunstje was om de rebound te benutten. Na de openingstreffer bleef Waskemeer de gevaarlijkste ploeg, maar tot uitgespeelde kansen kwam het niet. Daarnaast werden beide partijen ook enkele malen bij uitbraken door goede buitenspelvallen teruggefloten. Desalniettemin wist Waskemeer de voorsprong te verdubbelden. Opnieuw was het de voortdurend dreigende Veenstra die alleen op de keeper af leek te komen. In eerste instantie werd hij reglementair van de bal gezet, maar direct daaropvolgend werd de aanvaller naar de grond geduwd. Tot onbegrip van met name Rijperkerk wees arbiter Bork-Meijer naar de stip. De goed spelende Willem de Jong benutte dit buitenkansje door de bal hard tegen de touwen te werken. Na een half uur te hebben gespeeld liet Mechiel van Valen een schot los, waarna Mark Hendriks van dichtbij ruig over het doel schoot. Terstond wist Rijperkerk over de flank door te breken, waarna een voorzet volgde. Rik Haven dook ongelukkig onder de bal door, waarna Thom Stielstra binnen werkte (2-1). Nadat Rijperkerk erg onzorgvuldig om ging met een foutief opgezette buitenspelval van de thuisploeg, waarbij Dijksma het meeste schrok en de bal op niemand breed speelde, was het aan de andere kant van het veld wel raak. Op slag van rust was het Bouwe Veenstra die ditmaal zijn harde werken zelf met een doelpunt beloonde. Veenstra brak door de defensie en behield de rust om raak te schieten. In de tweede helft kregen beide ploegen diverse mogelijkheden om de score te doen wijzigen, maar dat gebeurde uiteindelijk niet. Waskemeer wist geen raad met de opgelegde kansen die ontstonden door de ruimtes die de gasten gedurende de tweede helft logischerwijs weg gaven. Zo verzuimde Bouwe Veenstra middels de grootste kans, oog in oog met de doelman, de wedstrijd definitief te beslissen. Aan de andere kant van het veld duurde het tot de 84e minuut voordat doelman van Valen zijn klasse echt kon tonen. Een schot van dichtbij wist de keeper met goed voetenwerk te verwerken. Daarvoor waren enkele mogelijkheden recht in de handen van van Valen of naast het doel beland. Ook de vrije trap voor Rijperkerk die eerder werd gegeven, nadat de grensrechter richting de achterlijn onderuit gleed en daarbij een speler mee nam, zorgde niet voor de aansluitingstreffer. Na de toegepaste blessuretijd floot arbiter Bork-Meijer voor het eindsignaal, waarna de drie punten onder de muzikale omlijsting van zanger Criztiaan in de kantine werden gevierd. Onderstaande wedstrijdfoto's zijn van Jaco Jonkman afkomstig.
10/11 SDS 1 Waskemeer 1 4 - 1
1 Zwaagwesteinde 1 26 54